Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) intentioneaza sa elaboreze un proiect de lege prin care sa reglementeze relatia dintre institutiile financiar-bancare si consumatori, in contextul in care 14 banci au primit amenzi pentru diferite nereguli.
„Era momentul ca Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor sa stabileasca daca sunt respectate drepturile romanilor care apeleaza la serviciile bancilor. Mutarea interesului nostru, ca institutie, in domeniul atat de reclamat al serviciilor, va aduce beneficii consumatorilor”, a declarat Dan Vlaicu, presedintele ANPC.
Atat ANPC cat si reprezentantii bancilor din Romania vor continua analiza si vor stabili procedura prin care deciziile finale trebuie aplicate pentru a reglementa un comportament al institutiior bancare caracterizat prin transparenta.
Un prim pas ar putea sa il constituie implementarea si in tara noastra a unui Cod de Bune Practici in domeniul bancar, decizie voluntara care apartine bancilor, dar care reprezinta o conditie pe piata financiara mondiala.
Pe de alta parte, ANPC considera a fi necesara educarea consumatorului de servicii bancare, acest lucru fiind posibil prin campanii de informare publica sustinute la nivel national.
Proiectul de lege al ANPC va cuprinde masuri de protectie a consumatorilor de servicii financiare precum:
- stabilirea unor comisioane nemodificabile ca valoare, fixa sau procent, pe toata durata derularii unui contract de credit; aceste comisioane se pot modifica doar in sensul diminuarii sau eliminarii lor;
- stabilirea unei formule clare si transparente de calcul a dobanzii variabile; dobanda fiecarei banci, pentru fiecare produs de credit, va fi formata din dobanda de baza a acelei banci, pentru acel produs, plus o marja de profit si risc, aceasta din urma fiind nemodificabila. Pentru modificarea dobanzii de baza banca are obligatia de a notifica clientul prin intermediul extrasului de cont sau printr-o anexa la extras. Extrasul poate fi transmis clientului prin posta sau poate fi pastrat in banca, la dispozitia acestuia, conform optiunii imprumutatului la data semnarii contractului. Clientul are optiunea sa accepte plata comisionului si sa deruleze in continuare creditul, in noile conditii de cost, fie sa ramburseze integral creditul sau sa transfere creditul la alta banca.
In acest an au fost inregistrate la ANPC mai mult de 690 de reclamatii privind serviciile financiar-bancare pentru abateri precum:
- introducerea unor comisioane pe parcursul derularii contractului, care nu erau mentionate la momentul incheierii acestuia (comision de administrare cont, comision de depunere etc.)
- perceperea unor tarife disproportionate (perceperea tarifului pentru eliberarea unei adrese / adeverinte necesare consumatorului in cazul in care acesta efectua o rambursare anticipata, prin refinantare externa);
- modificarea unilaterala a dobanzilor si comisioanelor fara notificare;
- rambursari anticipate neoperate in cont, tranzactii bancare eronate, lichidari de conturi neoperate etc.;
- inregistrarea consumatorilor la Biroul de Credit pentru datorii pe care acestia de fapt nu le aveau si fara a fi notificati;
- calcul gresit la lichidarea conturilor, consumatorii fiind obligati sa plateasca de mai multe ori aceleasi comisioane si penalitati pentru rate deja achitate;
- informarea incorecta si incompleta a consumatorilor cu privire la conditiile de creditare, inainte de semnarea contractului de credit;
- neafisarea comisioanelor bancare pentru operatii curente;
- deficiente in functionarea cardurilor bancare
- nerespectarea ofertelor publicitare;
- comportament abuziv al angajatilor bancilor (limbaj grosolan, refuz de a prelua reclamatii etc.).
- existenta unor clauze abuzive in contracte.
ANPC a verificat mai mult de 20 de institutii bancare, dintre care 14 au fost sanctionate, cuantumul amenzilor fiind de 150.000 de lei. Bancile obligate sa plateasca aceste amenzi sunt:
- Banca Romaneasca;
- BCR – a contestat procesul verbal in justitie, litigiul aflandu-se pe rolul Instantei de fond;
- ABN AMRO Bank – operatorul economic a contestat procesul verbal in justitie;
- Volksbank;
- Credit Europe Bank;
- Unicredit Tiriac Bank – operatorul economic a contestat procesul verbal in justitie;
- Piraeus Bank;
- Raiffesen Bank;
- BRD-Groupe Societe Generale SA;
- CEC SA – operatorul economic a contestat procesul verbal in justitie, litigiul aflandu-se pe rolul Instantei de fond;
- Bancpost SA – a contestat procesul verbal in justitie;
- OTP Bank Romania SA ;
- Libra Bank;
- Carpatica.
Comentarii articol (1)