avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 659 soluții astăzi
Acasă Subiect: protectia consumatorului
Subiect: protectia consumatorului
ACCES GRATUIT

La ce nereguli să fii atent de Black Friday privind prețurile, valabilitatea ofertelor și condițiile de livrare/retur. Adresă specială a ANPC unde poți face reclamații

avocatnet.ro în Salarizare, taxare & relația cu statul
12 Noiembrie 2021 | 0 | 477 | Timp de citire: 3 min.

Comercianții profită de neatenția consumatorilor și de entuziasmul creat de reducerile anunțate de Black Friday. Anul acesta, mai mult ca anii precedenți, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a anunțat că a amendat mai multe magazine mari care ofereau reduceri înșelătoare cumpărătorilor din online și nu numai. În acest context, ANPC a înființat o „divizie” specială de control, care se concentrează pe reducerile de Black Friday, dar și o adresă specială de e-mail la care consumatorii pot trimite reclamații și orice dovezi consideră necesare pentru a arăta neregulile constatate. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Reminder Cazier contravențional: Cum ține ANPC evidența firmelor care încalcă legea, ca să le aplice sancțiuni mai dure?

avocatnet.ro în Aspecte juridice
12 Noiembrie 2021 | 0 | 1725 | Timp de citire: 2 min.

Începând din 2019, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC) ține evidența firmelor care comit nereguli în raport cu legislația de protecția consumatorilor, astfel încât, dacă acestea încalcă în mod repetat legea, să fie sacționate din ce în ce mai dur, a explicat anul trecut ANPC pentru redacția noastră. Documentul în care sunt înregistrate astfel de firme poartă denumirea de cazier contravențional. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Protecția consumatorului

Produs stricat în garanție: Cum se calculează termenul în care vânzătorul trebuie să ți-l aducă la conformitate

Manuela Rasina în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
6 August 2021 | 1 | 2556 | Timp de citire: 4 min.

Potrivit Legii 449/2003, care reglementează garanțiile produselor, atunci când apar probleme în funcționarea unui produs de folosință îndelungată aflat în garanție, comerciantul care l-a vândut este obligat să îl repare sau să îl înlocuiască în 15 zile calendaristice ori, dacă nu se poate, să-i restituie clientului prețul plătit. La prima vedere, pare simplu de calculat cât are acesta de așteptat: s-a stricat, anunță comerciantul și în 15 zile situația trebuie rezolvată. În realitate lucrurile nu stau chiar așa, termenul curgând diferit în funcție de natura produsului - de exemplu, perioada maximă în care trebuie reparată sau înlocuită o mașină de spălat rufe este mai scurtă decât cea în care trebuie adus la conformitate un telefon defect. În plus, în anumite situații clientul poate pretinde remedierea într-un interval mai mic decât cel precizat în legislație. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE De luna viitoare, la intrarea-n piețe va trebui să existe un panou cu reguli pentru comercianți și sfaturi pentru consumatori

Lucia Tozaru în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
5 August 2021 | 2 | 13803 | Timp de citire: 2 min.

Din septembrie, cei care vor intra într-o piaţă vor vedea, lângă orarul de funcţionare, un panou cu o serie de reguli care trebuie respectate de comercianţi, dar şi recomandări pentru clienţi, potrivit unui ordin al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorului (ANPC) oficializat miercuri. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Proiectul care va schimba din 2022 regulile vânzărilor către consumatori, relansat în dezbatere cu amenzi micșorate

avocatnet.ro în Aspecte juridice
23 Iulie 2021 | 0 | 2972 | Timp de citire: 4 min.

Ministerul Economiei a republicat joi în dezbatere un proiect de lege prin care se va schimba, din 1 ianuarie 2022, cadrul legal aplicabil vânzării de bunuri consumatorilor, după ce documentul mai fusese publicat de Protecția Consumatorilor acum aproape un an. Singura schimbare notabilă este la amenzi, acolo unde sancțiunile maxime pentru comercianți au fost înjumătățite. În rest, proiectul, la fel ca actuala lege (449/2003), va reglementa, în mod special, conformitatea bunurilor cu contractul, măsurile corective în caz de neconformitate, modalitățile de punere în aplicare a respectivelor măsuri corective, precum și garanțiile (legale și/sau comerciale). Citește articolul

ACCES GRATUIT

CJUE: Pentru un articol cu informații inexacte, din cauza cărora cineva a fost prejudiciat, nu se poate răspunde ca în cazul producătorului pentru produsul cu defecte

Simona Voiculescu în Justițiabil in România
Redactor-șef, avocatnet.ro
10 Iunie 2021 | 0 | 736 | Timp de citire: 3 min.

Un sfat inexact apărut într-un articol, pe un subiect paramedical, din cauza căruia un cititor a suferit un prejudiciu, nu poate atrage răspunderea nici a autorului, nici a editorului ori a tipografului așa cum se întâmplă atunci când se pune pe piață un produs cu defecte, potrivit unei decizii recente a Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE). Decizia CJUE nu exclude însă și nu face referire la alte tipuri de răspunderi. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Controale ANPC: Ce planuri are Protecția Consumatorilor pentru verificările la comercianți în perioada 2021 - 2024

Alexandru Boiciuc în Aspecte juridice
Redactor-șef, avocatnet.ro
11 Martie 2021 | 0 | 895 | Timp de citire: 2 min.

Reprezentanții Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) pregătesc o strategie multianuală pe care o vor urma pentru a asigura o protecție sporită a consumatorilor. Aceasta conține și o secțiune dedicată exclusiv controalelor la comercianți, în care sunt detaliate succint principalele planuri pentru perioada 2021 - 2024. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Proiect de lege

Vânzătorii de bunuri vor avea obligații mai clare și mai stricte față de consumatori, din 2022

Alexandros Bakos în Aspecte juridice
Redactor, avocatnet.ro
27 Noiembrie 2020 | 0 | 903 | Timp de citire: 4 min.

Atunci când îi vinde un bun unui consumator, vânzătorul are obligația să livreze un anumit tip de produs, conform cu anumite așteptări ale consumatorului, să asigure anumite protecții, inclusiv legate de existența unei garanții că produsul va funcționa corespunzător pentru o perioadă de timp etc. Acest cadru normativ urmează să fie actualizat, în 2022, când un proiect de lege pus joi în dezbatere publică de Ministerul Economiei va intra în vigoare. În acest context, vânzătorii vor avea de respectat obligații mai clare și mai detaliate, mai ales când va veni vorba de vânzarea unor produse cu elemente digitale (de exemplu, televizoare inteligente, smartphone-uri etc.). Citește articolul

ACCES GRATUIT

Pe viitor, organizațiile consumatorilor vor putea chema comercianții în instanță

Dragos Niculescu în Justițiabil in România
Redactor, avocatnet.ro
25 Noiembrie 2020 | 0 | 1406 | Timp de citire: 2 min.

Printr-o directivă aprobată marți, Parlamentul European (PE) introduce un singur model pentru acțiunea de reprezentare în toate statele membre, el urmând să garanteze protecția consumatorilor împotriva prejudiciilor colective. Totodată, actul normativ european introduce și garanțiile necesare pentru evitarea proceselor abuzive. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Black Friday 2020: Ai probleme cu comercianții în această perioadă? Iată ce-i de făcut

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
12 Noiembrie 2020 | 0 | 2233 | Timp de citire: 2 min.

Mai ales în perioadele în care volumul de mărfuri vândute crește, așa cum sunt perioadele cu reduceri de preț, inclusiv de Black Friday, clienții pot avea diverse neînțelegeri cu comercianții. În aceste situații, dacă vânzătorul nu rezolvă situația apărută, cumpărătorul se poate adresa Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), putând depune la această autoritate o reclamație online. Citește articolul