România a adoptat, la finalul anului trecut, legislația privind desfășurarea acțiunilor în reprezentare pentru protecția intereselor colective ale consumatorilor (Legea nr. 414/2023) prin transpunerea Directivei Uniunii Europene 2020/1828, care are potențialul de a schimba paradigma derulării litigiilor dintre consumatori şi companii. În esenţă, noua reglementare permite posibilitatea ca un număr foarte mare (teoretic, nelimitat) de consumatori să formuleze în același litigiu, în mod colectiv şi coordonat, pretenții identice sau similare față de aceeaşi companie. Acest tip de litigii este inspirat de celebrul model american al acţiunilor colective, astfel că poate genera îngrijorare cu privire la impactul pe care noua reglementare l-ar putea avea asupra companiilor active în comerţul către consumatori (B2C). Însă, prin comparație cu modelul american, UE a optat pentru un model care să pună în echilibru încurajarea gestionării colective, în instanţă, a intereselor consumatorilor cu protejarea companiilor faţă de demersuri judiciare abuzive. Citește articolul
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a introdus un nou serviciu online, denumit "Voluntar ANPC", permițând cetățenilor să sesizeze nereguli săvârșite de comercianți în legătură cu alte persoane. Aplicația este accesibilă pe pagina de internet a instituției și urmărește extinderea rețelei de observatori a acesteia. Utilizatorii trebuie să furnizeze probe pentru a-și susține sesizările, chiar dacă nu sunt implicați direct într-o relație business to consumer, și pentru ca acestea să fie luate în considerare. Citește articolul
La nivelul Uniunii Europene (UE) este în discuții o propunere de directivă privind consolidarea dreptului la reparație a bunurilor, în ideea de a recurge mai degrabă la repararea bunurilor decât la înlocuirea lor cu altele noi. Această inițiativă legislativă are ca scop eliminarea obstacolelor care împiedică consumatorii să opteze pentru repararea produselor și promovarea unui consum durabil. Citește articolul
Odată cu avansul tehnologic, serviciile financiare au migrat în mediul online, oferind consumatorilor oportunități diverse, dar aducând în același timp provocări legate de manipulare și contracte neclare. În acest context, Uniunea Europeană (UE) a reacționat prin propunerea unei revizuiri majore a legislației sale în ceea ce privește serviciile financiare la distanță, punând accent pe protecția consumatorilor. Printr-o directivă adoptată recent se introduc dispoziții noi pentru contractele de servicii financiare încheiate la distanță sub forma unui capitol suplimentar al Directivei privind drepturile consumatorilor, care îi protejează pe consumatori în contextul diferitelor practici comerciale. Aceasta simplifică cadrul legislativ, iar anumite articole din Directiva privind drepturile consumatorilor se vor aplica și în cazul serviciilor financiare vândute la distanță. Citește articolul
Pentru că anul acesta s-au înregistrat mai multe cazuri în care turiștii au plătit avans sau chiar au achitat integral o vacanță către cazări inexistente în practică, Asociația InfoCons – Organizație pentru Protecția Consumatorilor recomandă ca la plecarea în vacanță să verificăm, prin intermediul unei aplicații gratuite, lista unităților de cazare, agențiilor de turism și unităților de alimentație publică autorizate din România. Citește articolul
Pentru că actuala legislație privind protecția consumatorilor nu mai răspunde pe deplin nevoilor actuale ale acestora, parlamentarii vor ca, printr-un proiect de lege adoptat miercuri de senatori, aceasta să fie actualizată, astfel încât să reflecte dezvoltarea din ultima vreme a pieței de produse și servicii din țara noastră. Proiectul merge acum, pentru dezbatere și vot, la Camera Deputaților. Citește articolul
Pentru servicii digitale pentru care plătim cu datele noastre personale, precum serviciile oferite de platformele de comunicare socială (WhatsApp, Facebook etc.), cele de e-mail sau de stocare în cloud, din 28 mai, protecția consumatorului urmează să fie extinsă printr-o ordonanță de urgență recent apărută. Practic, asta înseamnă o protecție oarecum similară celei de care beneficiem în raport de prestarea altor servicii sau furnizării anumitor produse. Citește articolul
Fie că vorbim de profesioniștii care vând în spațiile comerciale, fie la distanță, pentru obligațiile trasate de ordonanța privind drepturile consumatorilor se vor putea aplica amenzi și de trei sau patru ori mai mari decât cele actuale, printr-un act care se aplică din 28 mai. Citește articolul
Dreptul de retragere dintr-un contract se va majora de la 14 zile la 30 de zile, în anumite condiţii, în principal pentru a proteja consumatorii de practicile agresive ale unor comercianți, potrivit unei ordonanțe recent apărute în Monitorul Oficial și care urmeză să modifice legislația privind protecția consumatorilor, de la finalul lui mai. Citește articolul
Legislația de protecția consumatorului urmează să fie modificată, la final de mai, urmând să fie incluse referiri la piețele online și la obligațiile de informare pe care le vor avea administratorii acestor piețe în raport cu consumatorii - spre exemplu, să le spună, dinainte ca ei să contracteze ceva, de ce anumite oferte le-au apărut mai sus în ierarhie înaintea altora. Totodată, terții care își vând produsele pe aceste piețe online vor trebui să dea declarații față de cei care dețin piețele online prin care să sublinieze dacă sunt sau nu profesioniști. Citește articolul