Directiva Consiliului UE care actualizează legislația europeană privind răspunderea civilă pentru produse a fost oficializată. Noile reglementări extind noțiunea de ”produs” și la fișierele digitale de fabricație și la software și clarifică responsabilitatea platformelor online pentru produsele defecte vândute prin intermediul lor. De asemenea, stabilesc că persoanele sau companiile care modifică un produs reparat sau actualizat în afara controlului producătorului original pot fi considerate responsabile pentru funcționarea ulterioară a acestuia. Măsura simplifică accesul la probe pentru victimele produselor defecte, permițând solicitarea accesului la dovezi relevante, aflate în posesia producătorului. Citește articolul
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a pus în dezbatere publică un proiect de lege care vizează modificarea și completarea unor acte normative din domeniul protecției consumatorilor. Acesta se bazează pe două directive europene recente, care urmăresc consolidarea protecției consumatorilor, inclusiv printr-o mai bună informare, combaterea practicilor comerciale neloiale și introducerea unor noutăți în legislația națională. Citește articolul
La nivelul Uniunii Europene (UE) a fost discutată în ultimul an și oficializată de curând o directivă privind consolidarea dreptului la reparație a bunurilor, în ideea de a recurge mai degrabă la repararea acestora decât la înlocuirea lor cu altele noi. Noua directivă va trebui transpusă în legislația noastră până la finele lui iulie 2026 și are ca scop eliminarea obstacolelor care împiedică consumatorii să opteze pentru repararea produselor, dar și promovarea unui consum durabil. Citește articolul
România a adoptat, la finalul anului trecut, legislația privind desfășurarea acțiunilor în reprezentare pentru protecția intereselor colective ale consumatorilor (Legea nr. 414/2023) prin transpunerea Directivei Uniunii Europene 2020/1828, care are potențialul de a schimba paradigma derulării litigiilor dintre consumatori şi companii. În esenţă, noua reglementare permite posibilitatea ca un număr foarte mare (teoretic, nelimitat) de consumatori să formuleze în același litigiu, în mod colectiv şi coordonat, pretenții identice sau similare față de aceeaşi companie. Acest tip de litigii este inspirat de celebrul model american al acţiunilor colective, astfel că poate genera îngrijorare cu privire la impactul pe care noua reglementare l-ar putea avea asupra companiilor active în comerţul către consumatori (B2C). Însă, prin comparație cu modelul american, UE a optat pentru un model care să pună în echilibru încurajarea gestionării colective, în instanţă, a intereselor consumatorilor cu protejarea companiilor faţă de demersuri judiciare abuzive. Citește articolul
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a introdus un nou serviciu online, denumit "Voluntar ANPC", permițând cetățenilor să sesizeze nereguli săvârșite de comercianți în legătură cu alte persoane. Aplicația este accesibilă pe pagina de internet a instituției și urmărește extinderea rețelei de observatori a acesteia. Utilizatorii trebuie să furnizeze probe pentru a-și susține sesizările, chiar dacă nu sunt implicați direct într-o relație business to consumer, și pentru ca acestea să fie luate în considerare. Citește articolul
Odată cu avansul tehnologic, serviciile financiare au migrat în mediul online, oferind consumatorilor oportunități diverse, dar aducând în același timp provocări legate de manipulare și contracte neclare. În acest context, Uniunea Europeană (UE) a reacționat prin propunerea unei revizuiri majore a legislației sale în ceea ce privește serviciile financiare la distanță, punând accent pe protecția consumatorilor. Printr-o directivă adoptată recent se introduc dispoziții noi pentru contractele de servicii financiare încheiate la distanță sub forma unui capitol suplimentar al Directivei privind drepturile consumatorilor, care îi protejează pe consumatori în contextul diferitelor practici comerciale. Aceasta simplifică cadrul legislativ, iar anumite articole din Directiva privind drepturile consumatorilor se vor aplica și în cazul serviciilor financiare vândute la distanță. Citește articolul
Pentru că anul acesta s-au înregistrat mai multe cazuri în care turiștii au plătit avans sau chiar au achitat integral o vacanță către cazări inexistente în practică, Asociația InfoCons – Organizație pentru Protecția Consumatorilor recomandă ca la plecarea în vacanță să verificăm, prin intermediul unei aplicații gratuite, lista unităților de cazare, agențiilor de turism și unităților de alimentație publică autorizate din România. Citește articolul
Pentru că actuala legislație privind protecția consumatorilor nu mai răspunde pe deplin nevoilor actuale ale acestora, parlamentarii vor ca, printr-un proiect de lege adoptat miercuri de senatori, aceasta să fie actualizată, astfel încât să reflecte dezvoltarea din ultima vreme a pieței de produse și servicii din țara noastră. Proiectul merge acum, pentru dezbatere și vot, la Camera Deputaților. Citește articolul
Pentru servicii digitale pentru care plătim cu datele noastre personale, precum serviciile oferite de platformele de comunicare socială (WhatsApp, Facebook etc.), cele de e-mail sau de stocare în cloud, din 28 mai, protecția consumatorului urmează să fie extinsă printr-o ordonanță de urgență recent apărută. Practic, asta înseamnă o protecție oarecum similară celei de care beneficiem în raport de prestarea altor servicii sau furnizării anumitor produse. Citește articolul
Fie că vorbim de profesioniștii care vând în spațiile comerciale, fie la distanță, pentru obligațiile trasate de ordonanța privind drepturile consumatorilor se vor putea aplica amenzi și de trei sau patru ori mai mari decât cele actuale, printr-un act care se aplică din 28 mai. Citește articolul