Directiva europeană 2024/2.853, ce este menită să modernizeze legislația privind răspunderea civilă pentru produse, aliniind-o erei digitale și principiilor economiei circulare, extinde definiția "produsului", incluzând acum și fișierele digitale de fabricație și software-ul, recunoscând astfel rolul tehnologiei în produsele din ziua de azi. Actul a fost publicat luni în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, iar statele membre, inclusiv România, trebuie să-l transpună în legislația internă până pe 9 decembrie 2026
Conform actului normativ european, platformele online vor putea fi trase la răspundere pentru produsele defecte comercializate pe platformele lor, la fel ca orice alt operator economic, dacă ele acționează în această calitate.
Unul dintre obiectivele principale ale acestei directive este acela de a facilita accesul consumatorilor la despăgubiri în situațiile în care au suferit prejudicii cauzate de un produs defect.
Pentru a demonstra existența unui defect, consumatorii pot solicita accesul la diverse tipuri de dovezi deținute de producător, cum ar fi fișierele digitale de fabricație, software-ul, documentația internă a producătorului și informații despre lanțul de aprovizionare.
Accesul la aceste informații le va permite consumatorilor să demonstreze mai ușor existența unor defecte de proiectare, de fabricație sau de informare, în lumina uneia dintre prevederile directivei, care spune că determinarea existenței unui defect de produs se face în instanță, ținând cont de toate aspectele cazului respectiv.
Noua directivă aduce clarificări importante și în ceea ce privește economia circulară. Textul acesteia stipulează că, în cazul produselor reparate sau modernizate în afara controlului producătorului original, compania sau persoana care a modificat produsul este considerată responsabilă pentru eventualele defecte.
În plus, conform acestei reglementări, pentru a asigura compensarea consumatorilor pentru daunele cauzate de un produs fabricat în afara UE, compania care importă produsul sau reprezentantul UE al producătorului străin poate fi considerată responsabilă pentru eventuale daune produse de acestea.
Această prevedere are rolul de a încuraja practicile de reparare și modernizare, importante într-o economie circulară funcțională, asigurând în același timp protecția consumatorilor. Legislația europeană referitoare la dreptul la reparare a fost oficializată în vară, un articol comprehensiv referitor la acest document putând fi citit aici.
Deși noua directivă nu oferă o enumerare exhaustivă a tuturor tipurilor de produse considerate defecte, accentul se pune pe o abordare bazată pe analiza fiecărui caz în parte, ținând cont de circumstanțele specifice fiecăruia.
Astfel, un produs poate fi considerat defect dacă prezintă probleme de funcționare, siguranță sau conformitate, rezultate din defecte de proiectare sau fabricație (inclusiv în fișierele digitale de fabricație și software), modificări necorespunzătoare în timpul reparației sau modernizării sau lipsa informațiilor adecvate despre utilizarea sigură a produsului.
Comentarii articol (0)