Noua directivă include drepturi noi pentru consumatori, cum ar fi dreptul de a solicita reparația produselor, obligația producătorilor de a informa consumatorii despre produsele reparabile și introducerea unui formular european de informare despre reparații. De asemenea, se prevede extinderea perioadei de răspundere a vânzătorului în cazul reparațiilor.
Vorbim, mai precis, de Directiva (UE) 2024/1799 privind normele comune de promovare a reparării bunurilor și de modificare a Regulamentului (UE) 2017/2394 și a Directivelor (UE) 2019/771 și (UE) 2020/1828 - apărută recent în Jurnalul Oficial al UE, directiva trebuie transpusă de România și celelalte state membre până la 31 iulie 2026 și se încadrează în eforturile legiuitorului european de a promova un consum mai sustenabil.
Cunoscută și sub denumirea de Directiva dreptului la reparație sau Directiva R2R (Right to Repair), noul act normativ european introduce îmbunătățiri legate de obligația de a repara, formularul de informare, platforma online și menține alegerea consumatorului între reparație și înlocuire a produsului.
Noua directivă urmărește să înlăture obstacolele care îi împiedică pe consumatori să opteze pentru repararea bunurilor, cum ar fi inconveniența, lipsa de transparență sau accesul dificil la serviciile de reparații. Prin clarificarea obligațiilor de reparație ale producătorilor, limitarea cerinței de a furniza informații despre serviciile de reparații doar pentru cei care au o obligație legală de a repara produsele defecte, promovarea unei platforme online europene de reparații și extinderea perioadei de răspundere a vânzătorului în cazul reparațiilor, noua legislație va construi un cadru mai prietenos pentru consumatori și mediu.
Facilitarea reparării și reutilizării: când un produs, cum ar fi un aspirator sau o mașină de spălat, se strică sau este defect, deseori este mai simplu să fie aruncat și înlocuit decât reparat, mai ales după expirarea garanției legale. Noua directivă încurajează consumatorii să prelungească durata de viață a unui produs prin reparații, ceea ce va stimula sectorul reparațiilor, va reduce deșeurile și va promova modele de afaceri mai sustenabile.
Consumatorii vor beneficia de un nou set de drepturi și instrumente pentru a face reparația mai atractivă, în special:- dreptul de a solicita reparația produselor care sunt tehnic reparabile conform legislației UE (de exemplu, mașinile de spălat sau telefoanele mobile);
- obligația producătorilor de a informa consumatorii despre produsele pe care sunt obligați legal să le repare;
- un formular european de informare despre reparații pe care consumatorii îl pot solicita de la orice reparator, aducând transparență în ceea ce privește condițiile și prețurile reparațiilor;
- o platformă online de potrivire a reparațiilor care să conecteze consumatorii cu reparatori din zona lor;
- extinderea cu șase luni a perioadei de răspundere a vânzătorului în cazul reparației.
Dezideratul este de a cere producătorilor să efectueze reparații într-un timp rezonabil și, cu excepția cazului în care serviciul este oferit gratuit, la un preț rezonabil astfel încât consumatorii să nu fie descurajați să își exercite drepturile.
Pentru a reduce birocrația pentru reparatorii mici, doar aceia care au o obligație legală de a repara vor trebui să furnizeze formularul standardizat UE la cerere. Pentru toți ceilalți reparatori, furnizarea formularului va rămâne voluntară. Dacă reparatorii îl furnizează, condițiile stabilite în formular vor fi obligatorii pentru ei. Formularul trebuie furnizat gratuit, deși consumatorul poate fi rugat să plătească costul serviciului de diagnosticare. Potrivit poziției Consiliului, informațiile cheie incluse în formular vor fi valabile timp de 30 de zile calendaristice, dar consumatorul și reparatorul pot conveni să prelungească această perioadă.
Directiva menține dreptul consumatorilor de a alege între reparație și înlocuire pentru produsele defecte în cadrul perioadei de răspundere a vânzătorului. În cazul reparației, perioada de răspundere a vânzătorului va fi extinsă cu șase luni de la momentul când produsul este adus în stare de conformitate. Vânzătorul va trebui să informeze consumatorul despre dreptul lor de a avea produsul reparat sau înlocuit, precum și despre extinderea perioadei de răspundere în cazul reparației.
În fine, proiectul acestei directive a fost prezentat de Comisia UE pe 22 martie 2023 și face parte din Noua Agendă pentru Consumatori și Planul de Acțiune pentru Economia Circulară. Ea completează alte inițiative legislative recente pentru promovarea consumului durabil, cum ar fi propunerea de regulament privind ecodesignul (care va promova producția de produse reparabile) și propunerea de directivă privind împuternicirea consumatorilor pentru tranzitia verde (care va permite consumatorilor să ia decizii de cumpărare mai bine informate la punctele de vânzare).
Comentarii articol (0)