ACCES GRATUIT
Retrospectivă 2024
Șapte noutăți ce au apărut în 2024 în legătură drepturile consumatorilor
În anul încheiat recent au apărut sau au intrat în vigoare mai multe măsuri ce vizează consumatorii și protecția acestora. De pildă, au intrat în vigoare măsuri ce vizează protejarea consumatorilor de dobânzile excesive la credite și posibilitatea acestora de a cere reducerea lor, iar băncile sunt acum obligate să afișeze o serie de informații ce-i vizează pe consumatorii vulnerabili din punct de vedere financiar.
Articolul continuă mai jos
1. A intrat în vigoare legea ce vizează protejarea consumatorilor de dobânzile excesive la credite și de supraîndatorările rezultate în urma cesiunilor de creanță. Protejarea consumatorilor de dobânzile excesive la credite și posibilitatea acestora de a cere reducerea lor și reechilibrarea contractuală, precum și limitarea sumelor pe care le pot obține cesionarii creanțelor peste cuantumul creanțelor datorate sunt două aspecte majore cuprinse într-o lege ce se aplică din noiembrie 2024.
2. Din toamnă, băncile sunt obligate să afișeze o serie de informații ce-i vizează pe consumatorii vulnerabili din punct de vedere financiar. Astfel, instituțiile de credit trebuie să furnizeze acum informații clare, accesibile și pe înțelesul oricărui client care nu are o pregatire financiară minimală. Acestea includ drepturile și obligațiile consumatorilor, detalii despre conturile de plăți și soluționarea litigiilor. Persoanele cu deficiențe de vedere trebuie să aibă, la rândul lor, acces la aceste informații.
3. Acum, toți comercianții trebuie să accepte plățile cu cardul. O lege aplicabilă din 16 iunie prevede obligația comercianților de a accepta cel puțin o modalitate de plată fără numerar.
4. Din octombrie, magazinele au obligații de informare a consumatorilor în legătură cu fenomenul „shrinkflation”. Concret, au apărut noi reguli privind informarea consumatorilor la comercializarea produselor preambalate a căror cantitate a fost modificată.
5. Software-ul și fișierele digitale au fost incluse în noile reguli UE privind produsele defecte. Noi reglementări, cuprinse într-o directiva a Consiliului UE, extind noțiunea de ”produs” și la fișierele digitale de fabricație și la software și clarifică responsabilitatea platformelor online pentru produsele defecte vândute prin intermediul lor.
6. Curtea de Justiție a Uniunii Europene a extins răspunderea pentru produsele defecte și asupra furnizorilor produselor respective. Mai exact, un furnizor poate fi considerat producător, dacă numele său coincide cu marca comercială de pe produs, chiar dacă nu l-a fabricat.
7. O nouă directivă europeană va consolida drepturile consumatorilor, începând din 2026. Una dintre măsurile apărute în 2024 vizează consolidarea dreptului la reparație a bunurilor, în ideea de a recurge mai degrabă la repararea acestora decât la înlocuirea lor cu altele noi. Noua directivă va trebui transpusă în legislația noastră până la finele lui iulie 2026 și are ca scop eliminarea obstacolelor care împiedică consumatorii să opteze pentru repararea produselor, dar și promovarea unui consum durabil.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.
Comentarii articol (0)