Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a pus în dezbatere publică un proiect de lege care vizează modificarea și completarea unor acte normative din domeniul protecției consumatorilor. Acesta se bazează pe două directive europene recente, care urmăresc consolidarea protecției consumatorilor, inclusiv printr-o mai bună informare, combaterea practicilor comerciale neloiale și introducerea unor noutăți în legislația națională. Citește articolul
Perioada imediat următoare va fi una în care atenția consumatorilor se va concentra pe achiziția de cadouri, iar cele destinate copiilor vor ocupa primul loc în topul acestor cheltuieli. Pentru comercianți, este o perioadă profitabilă, însă cei care pun în vânzare cele mai căutate produse de acest fel, jucăriile, trebuie să știe că se vor intensifica și controalele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorului (ANPC). Citește articolul
Protejarea consumatorilor de dobânzile excesive la credite și posibilitatea acestora de a cere reducerea lor și reechilibrarea contractuală, precum și limitarea sumelor pe care le pot obține cesionarii creanțelor peste cuantumul creanțelor datorate sunt două aspecte majore cuprinse într-o lege publicată în vară în Monitorul Oficial, după ce a primit „undă verde” de la Curtea Constituțională a României (CCR). Conținutul legii, care se aplică de azi, nu e, nici pe departe, nou, tentative de legiferare în același sens existând și în trecut, dar fără să ajungă la oficializare. Citește articolul
În contextul extinderii sistemului e-Factura și la relația business to consumer (B2C), mulți contribuabili au înțeles greșit că, de la 1 ianuarie 2025, vor trebui să emită facturi pentru toate tranzacțiile ce implică persoane fizice. Din acest motiv, specialiștii subliniază că transmiterea facturilor B2C în e-Factura se va face doar în cazurile în care legislația prevede în mod expres că trebuie emise facturi. Citește articolul
Vânzătorii sunt obligați prin lege să livreze bunurile cumpărate în termen de 30 de zile de la semnarea contractului, iar consumatorii au dreptul să solicite termene suplimentare sau să anuleze contractul în caz de întârzieri. Comercianții trebuie să asigure transparență în informațiile furnizate, protejând astfel drepturile consumatorilor atât în magazinele fizice, cât și în mediul online. Citește articolul
Un ordin al Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), care vizează îmbunătățirea accesului consumatorilor vulnerabili la serviciile bancare esențiale a fost oficializat în septembrie, documentul intrând în vigoare începând cu 25 octombrie. Măsura impune instituțiilor de credit furnizarea de informații clare, accesibile și pe înțelesul oricărui client care nu are o pregatire financiară minimală. Acestea includ drepturile și obligațiile consumatorilor, detalii despre conturile de plăți și soluționarea litigiilor. Persoanele cu deficiențe de vedere trebuie să aibă, la rândul lor, acces la aceste informații. Citește articolul
Un nou proiect de lege, înregistrat recent la Senat de un grup de 50 de senatori reprezentând întreg spectrul politic, propune modificări esențiale ale legislației privind concurența și practicile comerciale. Obiectivul principal declarat al proiectului legislativ este echilibrarea relațiilor dintre marii retaileri și producătorii locali, asigurându-se, totodată, protejarea consumatorului prin facilitarea accesului la produse de calitate. Citește articolul
Pentru a răspunde criticilor din spațiul public cu privire la fenomenul de „shrinkflation”, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a pus în primăvară în dezbatere un proiect de ordin cu reguli privind informarea consumatorilor la comercializarea produselor preambalate a căror cantitate a fost modificată. Publicat azi în Monitorul Oficial, noul ordin ANPC va produce efecte începând cu 10 octombrie. Citește articolul
Doi identificatori complet noi urmează să fie introduși în relația contribuabililor cu Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), conform unui proiect de OG inițiat recent. Mai precis, este vorba de numărul de identificare digitală (așa-numitul „CNP fiscal”) și de identificatorul nefiscal. Citește articolul
Mecanismul antispeculă dat de Guvern în 2022, care permite autorităților să intervină, în timpul situațiilor de criză, pentru a combate specula în relația dintre companii (B2B) sau în relația dintre companii și consumatori (B2C), poate fi activat de-acum. Asta deoarece Consiliul Concurenței (CC), Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) și Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) au oficializat recent protocolul de colaborare necesar în acest sens. Citește articolul