Începând cu 26 decembrie 2024, o nouă lege (Legea nr. 317/2024, care modifică și completează OUG nr. 28/1999 și articolul 319 din Codul fiscal) stabilește că bonurile fiscale nu mai sunt comunicate (imprimate sau înmânate, în funcție de formatul lor) pentru încasările realizate cu carduri bancare, decât la solicitarea expresă a clienților. Citește articolul
Legislația din domeniul turismului a fost recent modificată, iar schimbările introduse vizează protecția turiștilor, operatorii din sector trebuind să ofere, în premieră, posibilitatea consumatorilor de a-și recupera banii dacă nu au primit serviciile contractate. Citește articolul
Anul 2024 a adus un val de modificări legislative cu impact direct asupra antreprenorilor și consumatorilor din România. De la noi obligații de informare a clienților în magazine și acceptarea obligatorie a plăților cu cardul de către toți comercianții, până la reguli stricte privind repararea produselor și protejarea secretelor comerciale, brevetul unic european ori oficializarea celei de-a treia revizuiri a CAEN, fiecare dintre noile reglementări influențează modul în care derulăm afaceri și interacționăm cu clienții. Citește articolul
Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a decis, recent, că un furnizor poate fi considerat producător, dacă numele său coincide cu marca comercială de pe produs, chiar dacă nu l-a fabricat. Citește articolul
Sfârșitul lui 2024 marchează finalul primului an (și un pic) de funcționare a Sistemului de garanție-returnare (SGR), care e operațional din 30 noiembrie 2023. Măsura a însemnat, însă, pe lângă valențele sale ecologice, un efort financiar și logistic pentru companii, dar și alergătură și stres pentru consumatori. Iată, în continuare, câteva aspecte utile pentru persoanele fizice. Citește articolul
Guvernul a confirmat indirect că obligația de a folosi sistemul e-Factura inclusiv în relația business to consumer (B2C) rămâne aplicabilă de la 1 ianuarie 2025. În acest sens, s-a clarificat oficial că firmele NU sunt obligate să colecteze CNP-urile persoanelor fizice pentru a transmite facturile B2C în sistem. Acolo unde nu se pune la dispoziție un CNP, se trece un număr cu 13 zerouri. Citește articolul
Consiliul Concurenței a câștigat definitiv procesele împotriva unor retaileri și furnizori, pentru fixarea ilegală a prețurilor între 2010-2016. Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ) a confirmat decizia inițială, menținând aproape integral amenzile inițiale, care sunt în total de 18,8 milioane euro. Investigația a relevat că prețurile nu erau stabilite conform regulilor pieței libere, ci artificial, prejudiciind consumatorii. Citește articolul
Controalele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) se desfășoară în baza unor așa-numite „fișe de control”, documente care conțin o serie de repere privind aspectele pe care inspectorii trebuie să le aibă în vedere atunci când verifică un comerciant. Pe lângă fișele de control specifice fiecărui domeniu de activitate, controalele ANPC urmăresc și anumite aspecte generale pe care fiecare operator economic trebuie să le respecte, indiferent de specificul său. Citește articolul
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a pus în dezbatere publică un proiect de lege care vizează modificarea și completarea unor acte normative din domeniul protecției consumatorilor. Acesta se bazează pe două directive europene recente, care urmăresc consolidarea protecției consumatorilor, inclusiv printr-o mai bună informare, combaterea practicilor comerciale neloiale și introducerea unor noutăți în legislația națională. Citește articolul
Perioada imediat următoare va fi una în care atenția consumatorilor se va concentra pe achiziția de cadouri, iar cele destinate copiilor vor ocupa primul loc în topul acestor cheltuieli. Pentru comercianți, este o perioadă profitabilă, însă cei care pun în vânzare cele mai căutate produse de acest fel, jucăriile, trebuie să știe că se vor intensifica și controalele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorului (ANPC). Citește articolul