avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 743 soluții astăzi
Acasă Subiect: consumatori
Subiect: consumatori
ACCES GRATUIT

UPDATE Legea privind acțiunile în reprezentare pentru protecția intereselor colective ale consumatorilor, oficializată

avocatnet.ro în Salarizare, taxare & relația cu statul
21 Decembrie 2023 | 2 | 6030 | Timp de citire: 3 min.

Legea ce are ca scop descurajarea practicilor ilegale și reducerea prejudiciilor aduse consumatorilor a fost publicată miercuri în Monitorul Oficial. Noua lege, care trebuia să transpună în legislația națională o directivă europeană referitoare la drepturile consumatorilor până în decembrie 2022, urmărește consolidarea mecanismelor de protecție a intereselor colective ale consumatorilor, nu doar la nivel individual, atât în privința opririi unor practici ilegale, cât și pentru obținerea de despăgubiri ori diverse remedii. Comisia Europeană (CE) a avertizat deja România că se află în întârziere cu transpunerea directivei. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Marcajul SGR: ce știm despre sigla care diferențiază ambalajele care pot fi returnate în schimbul garanției de 50 de bani

Cristian Stanescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
17 Decembrie 2023 | 3 | 13622 | Timp de citire: 2 min.

Ambalajele care fac parte din Sistemul de garanție-returnare (SGR) vor lua treptat locul celor actuale, odată cu epuizarea vechilor stocuri ale acestora din urmă. Clienții și comercianții trebuie să fie atenți la faptul că numai ambalajele care au sigla SGR pot fi integrate în acest sistem, fiind purtătoare de garanție. Citește articolul

ACCES GRATUIT

SGR, din perspectiva consumatorilor: ce înseamnă acest sistem pentru cumpărătorul obișnuit

Cristian Stanescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
1 Decembrie 2023 | 3 | 3173 | Timp de citire: 2 min.

Sistemul de garanție-returnare (SGR) a debutat pe 30 noiembrie și implică câteva noutăți în ceea ce privește parcursul comercial al ambalajelor nereutilizabile. Principalii actori afectați de noile prevederi sunt comercianții, dar și consumatorii trebuie să știe care sunt noutățile și implicațiile SGR. Concret, pentru aceștia, noul sistem înseamnă că anumite produse se vor "scumpi" cu 50 de bani la cumpărare. Această diferență va fi recuperată la predarea ambalajului respectiv la un centru de colectare special destinat. Pe scurt, sucurile, berea, cidrul, apa plată și cea minerală vor fi mai scumpe cu 50 de bani pentru cei care nu returnează recipientele respective, dar cine alege să o facă nu va suporta această diferență de preț, pentru că o va recupera de la orice punct de colectare a ambalajelor SGR din țară. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Voluntar ANPC, o nouă aplicație online, prin care oricine poate sesiza abuzurile comercianților, fără a fi direct implicat într-o relație B2C

Cristian Stanescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
29 Noiembrie 2023 | 7 | 3811 | Timp de citire: 1 min.

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a introdus un nou serviciu online, denumit "Voluntar ANPC", permițând cetățenilor să sesizeze nereguli săvârșite de comercianți în legătură cu alte persoane. Aplicația este accesibilă pe pagina de internet a instituției și urmărește extinderea rețelei de observatori a acesteia. Utilizatorii trebuie să furnizeze probe pentru a-și susține sesizările, chiar dacă nu sunt implicați direct într-o relație business to consumer, și pentru ca acestea să fie luate în considerare. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE CSALB: Numărul proceselor dintre consumatori și bănci scade, iar cel al împăcărilor crește. Cum funcționează concilierea cu băncile

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
19 Octombrie 2023 | 1 | 4047 | Timp de citire: 3 min.

Numărul proceselor dintre consumatori și bănci este la cel mai scăzut nivel din 2015, respectiv din anul înființării Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB), potrivit unui comunicat de miercuri al acestuia. Totodată, în ultimii doi ani, durata medie de soluționare a unei înțelegeri amiabile între consumatori și bănci a fost de aproximativ 30 de zile în cadrul CSALB. În plus, potrivit centrului, situațiile în care se șterg sume mari din datoria consumatorilor sunt tot mai dese. De pildă, după cum anunța CSALB în primăvară, peste 445.000 de lei au fost șterși din soldul creditului unui consumator de către o bancă, care a acceptat soluția propusă de centru în cadrul unei proceduri de conciliere. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Proiect de lege

Încurajarea unei persoane să consume droguri va fi pedepsită mai aspru, iar vehiculele cu care sunt transportate stupefiante vor fi confiscate

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
10 Octombrie 2023 | 1 | 1421 | Timp de citire: 2 min.

O nouă propunere de modificare a legislației din domeniul traficului și consumului de droguri apare într-un proiect de lege pus recent în dezbatere publică la Ministerul Afacerilor Interne (MAI). Printre modificările propuse de MAI se numără majorarea limitelor pedepsei cu închisoarea aplicate în cazul îndemnului la consumul ilicit de droguri de risc ori de mare risc și introducerea obligației de confiscare a vehiculelor în cazul traficului de droguri, mecanism juridic menit să contribuie la reducerea mobilității traficanților. Citește articolul

ACCES GRATUIT

ANPC: Compensațiile din partea companiilor aeriene se pot obține doar dacă sunt solicitate în scris

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
15 Septembrie 2023 | 0 | 1827 | Timp de citire: 2 min.

În cazul în care, potrivit legislației europene, drepturile le sunt afectate, pasagerii curselor aeriene au dreptul la compensații. Totuși, potrivit reprezentanților Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), acest lucru este posibil doar dacă se depune o reclamație scrisă la compania de transport aerian sau, în funcție de fiecare situație în parte, la ANPC. Citește articolul

ACCES GRATUIT

InfoCons recomandă verificarea, într-o aplicație dedicată, a agențiilor de turism și a cazărilor înainte de plecarea în vacanță

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
25 August 2023 | 0 | 1411 | Timp de citire: 2 min.

Pentru că anul acesta s-au înregistrat mai multe cazuri în care turiștii au plătit avans sau chiar au achitat integral o vacanță către cazări inexistente în practică, Asociația InfoCons – Organizație pentru Protecția Consumatorilor recomandă ca la plecarea în vacanță să verificăm, prin intermediul unei aplicații gratuite, lista unităților de cazare, agențiilor de turism și unităților de alimentație publică autorizate din România. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Apar amenzile electronice: Procesele-verbale se vor putea încheia și în format electronic în domenii precum comunicații electronice sau protecția consumatorilor

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
25 Iulie 2023 | 0 | 3234 | Timp de citire: 2 min.

Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) va putea, în curând, să încheie procese-verbale de constatare a contravențiilor și în format electronic, nu doar în format fizic, ca acum, potrivit unei legi recent oficializate. Amenzi electronice se vor putea da și în cazul încălcării legislației privind serviciile poştale, a audiovizualului sau a celei privind drepturile consumatorilor în cadrul contractelor încheiate cu profesioniştii. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE E oficial: Dacă un consumator constată o neconformitate în 30 de zile de la livrare, produsul va trebui înlocuit de comerciant

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
7 Iulie 2023 | 3 | 13402 | Timp de citire: 1 min.

Din 9 iulie 2023, în cazul în care constată, în cel mult 30 de zile de la livrarea unui produs, că acesta nu e bun, consumatorul poate beneficia direct de înlocuirea produsului, potrivit unei legi publicate joi în Monitorul Oficial. În prezent, consumatorii pot alege între repararea sau înlocuirea produsului. Citește articolul