După cum apare într-un sondaj din vară, consumatorii de produse și servicii financiare apreciază cel mai mult rapiditatea cu care se rezolvă situațiile pe care le au în legătură cu băncile și/ sau instituțiile financiare nebancare (IFN). În ultimii doi ani, durata medie de soluționare a unei înțelegeri amiabile între consumatori și bănci a fost de aproximativ 30 de zile în cadrul CSALB. Aici vorbim despre o durată medie a negocierilor, căci, în cazurile mai complicate, negocierile pot depăși 150 de zile.
"În primele nouă luni din 2023, 917 consumatori s-au împăcat cu băncile și IFN-urile, după ce au parcurs întregul proces de conciliere (depunere cerere, negociere și soluție acceptată de ambele părți în 475 de cazuri) ori au ajuns la o înțelegere amiabilă direct cu băncile/ IFN-urile, după ce au apelat la CSALB, în 442 de cazuri. Creșterea este cu peste 11% față de situația înregistrată în primele 9 luni din 2022, atunci când 823 români s-au aflat într-una dintre aceste două situații", mai este subliniat în comunicatul centrului.
În plus, CSALB vorbește, într-un comunicat din primăvară, despre un caz în care o bancă a acceptat să șteargă 446.000 de lei (echivalentul a 90.000 de euro) din soldul creditului unui consumator, cu condiția ca cei doi codebitori să achite suma de 800.000 de lei și să încheie astfel un credit contractat în anul 2007.
În primă fază, planul băncii era doar de a prelungi cu câteva luni termenul de plată și de a nu acorda nicio reducere a soldului, ținând cont că acest împrumut era deja în procedură de executare.
În acest caz, consumatorul a apelat la CSALB pentru conciliere, deoarece făcuse deja mai multe restructurări ale împrumutului și, cu toate astea, nu reușea să mai respecte termenele de rambursare, respectiv nu mai putea plăti ratele creditului contractat.
“Acest lucru arată că băncile sunt deschise la negocieri cu toate categoriile de consumatori, deoarece inclusiv cei care au o situație financiară bună pot avea dificultăți în a-și achita datoriile”, subliniază CSALB.
Cum pot apela la conciliere cei cu datorii la bancă sau IFN
Procedura concilierii este, alături de mecanismul arbitrajului (în care impune o soluție, nu se propune una, ca în cazul concilierii), una dintre cele două soluții oferite de CSALB pentru cei ce au probleme cu o bancă sau IFN. Cele două proceduri sunt facultative, voluntare, separate de procedurile din instanțele de judecată și gratuite pentru consumator.
Prin cele două proceduri, consumatorii pot obține reducerea ratelor, comisioanelor și dobânzilor sau chiar ștergerea datoriei, în funcție de fiecare caz în parte.
În primul rând, pentru a rezolva prin conciliere problemele avute cu banca, consumatorul trebuie să încerce, anterior contactării CSALB, rezolvarea problemei direct cu banca, altfel cererea de conciliere nu va fi admisă.
Pentru a deschide o procedură de conciliere, consumatorul trebuie să facă o cerere la CSALB, la care anexează toate documentele relevante pentru caz.
Dacă cererea este conformă, CSALB va informa banca despre intenția împrumutatului de a apela la conciliere. În cazul în care banca acceptă intrarea într-o procedură de consiliere, CSALB desemnează aleatoriu un conciliator, care analizează întreaga situație și poartă discuții și negocieri cu părțile implicate în procedură.
După finalizarea acestui pas, conciliatorul propune o soluție, ce trebuie acceptată sau refuzată de către părți în cel mult 15 zile.
Odată acceptată de părțile implicate, soluția propusă de conciliator devine titlu executoriu și este obligatorie.
Comentarii articol (1)