Deşi au la dispoziţie calea concilierii cu datornicii lor în privinţa unor litigii legate de creditele financiare acordate, instituţiile financiare nebancare (IFN) dau curs la foarte puţine astfel de negocieri prin intermediul Centrului de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în Domeniul Bancar (CSALB).
Persoanele fizice care au litigii cu instituţia care le-a oferit un credit sau au dificultăţi în a returna creditul pot apela la două proceduri facultative şi diferite de procedurile ce implică instanţele de judecată, respectiv concilierea şi arbitrajul, ambele oferite de CSALB. Astfel, în urma unui acord, datornicii pot obţine o reducere sau chiar ştergerea datoriilor avute.
Concilierea este procedura care se finalizează după ce părțile au acceptat soluția propusă de conciliator printr-un document, numit notă de soluționare. Termenul în care părțile pot accepta sau refuza soluția este de 15 zile de la comunicare, iar părțile se pot retrage, dacă decid că această soluție nu e de ajutor, oricând din procedură.
Află ce presupune procedeul arbitrajului în soluţionarea unui litigiu între datornic şi creditor aici. De la începutul anului, IFN-uri au acceptat spre conciliere doar 22 de solicitări ale datornicilor transmise CSALB, iar, dintre acestea, în doar cinci cazuri negocierile s-au încheiat cu împăcarea părţilor. Spre deosebire de IFN-uri, negocierile intermediate de CSALB între consumatori şi bănci se ridicau la numărul de 173 de cazuri, de la începutul anului până la începutul lunii octombrie.
„Ne îngrijorează statistica activității de conciliere în cazul IFN-urilor, chiar dacă, față de anul trecut, în primele zece luni ale acestui an avem o dublare a numărului de dosare formate sau a cererilor soluționate direct între cele două părți. Dublarea se aplică la o bază nesemnificativă și, din păcate, un singur IFN a arătat anul acesta că a înțeles avantajele concilierii și a intrat în mai multe negocieri cu consumatorii săi, unele încheiate cu succes. Alte IFN-uri și-au motivat lipsa de implicare și de reacție la cererile consumatorilor prin faptul că există mai multe inițiative legislative care, odată aplicate, le-ar reduce semnificativ activitatea ori ar putea avea ca efect negativ chiar închiderea businessului. O parte dintre aceste inițiative au fost supuse controlului Curții Constituționale și se află în continuare, în diverse stadii de legiferare, la nivelul Parlamentului.Chiar și în aceste condiții, nu găsesc nicio justificare a dezinteresului unor IFN-uri care au primit zeci de cereri din partea consumatorilor și nu le-au dat curs. Rata de clasare, fără un motiv justificat, a acestor cereri, depășește 50 de procente”, a spus,
într-un comunicat, Alexandru Păunescu, președintele Colegiului de Coordonare al CSALB.
În comunicatul CSALB se prezintă şi câteva exemple de negociere prin care datornicii au avut de câştigat prin intermediul concilierii cu un IFN.
Într-un dosar, datornicul a solicitat repunerea în graficul de rambursare și renegocierea contractului de credit în franci elveţieni. Conciliatorul a propus achitarea de către împrumutat a sumei de 3.100 franci elveţieni, ce reprezintă 25% din dobânda restantă, IFN-ul urmând să șteargă diferența de 75% din dobânda restantă, adică 9.250 franci. În plus, dobânda la zi a fost diminuată cu 1 punct procentual pentru o perioadă de 36 de luni.
Într-un alt dosar, datornicul a cerut eliminarea comisionului de administrare a unui credit în franci elveţieni. Conciliatorul a propus eliminarea acestui comision pentru o perioadă de 30 de luni, iar părțile au acceptat soluția.
Un exemplu negociere de succes dintre o bancă şi un datornic îl prezintă cazul unei familii din Bucureşti cu trei copii care își achita cu greu ratele la două bănci diferite şi care a reușit, prin intermediul CSALB, să obțină
ștergerea completă a unei dintre ele și
reducerea cu 30% a celeilalte rate.
Există totuşi şi situaţii în care negocierile intermediate de CSALB între datornici şi IFN-uri au eşuat.
Într-un alt caz, conciliatorul a propus diminuarea comisionului lunar de administrare la 0.10% și calcularea dobânzii după formula Libor 6M+2.5%. Împrumutatul a acceptat soluția, însă comerciantul a refuzat-o.
În cazul unei cereri în care datornicul solicita restituirea comisionului de administrare, precum și ajustarea dobânzii, conciliatorul a propus mai multe măsuri: dobândă fixă, restituirea comisionului de acordare credit în valoare de 2.500 de franci elveţieni, restituirea comisionului de administrare și eliminarea lui pe viitor. Împrumutatul a acceptat propunerea conciliatorului, dar reprezentanții IFN-ului au transmis că nu pot face concesiile propuse, deoarece comisioanele aferente creditului sunt legale și nu se justifică eliminarea lor.
Însă, în majoritatea dosarelor în care nu s-a ajuns la nicio soluție, solicitările datorniciilor și ceea ce IFN-ul era dispus să ofere au fost atât de divergente încât conciliatorul nici nu a putut propune o soluție de rezolvare a nemulțumirilor.
CSALB a fost înființată în urmă cu cinci ani și
intermediază gratuit și în mai puțin de trei luni, negocierea dintre consumatori și bănci sau instituții financiare nebancare, pentru contractele aflate în derulare. Activitatea centrului a permis, în tot acest timp, ștergeri uriașe de datorii, de peste trei milioane de euro.
Comentarii articol (0)