Poate cel mai important lucru ce trebuie spus despre cele două proceduri puse la dispoziția celor cu rate greu de plătit la bancă sau celor ce întâmpină dificultăți majore în a restitui banii băncii este faptul că, pentru a le utiliza, cei interesați nu trebuie să plătească niciun ban.
Mai exact, așa cum transmite și CSALB, pe website-ul propriu, “aceste proceduri sunt facultative, voluntare, separate de procedurile din instanțele de judecată și gratuite pentru consumator”.
Totuși, nu putem vorbi despre ștergerea sau reducerea oricărei datorii la bancă, ci doar a celor litigioase sau apărute la persoane care, din varii motive, au dificultăți reale în a le plăti. De exemplu, aceste proceduri de reducere a datoriilor se pot aplica unei familii cu mulți copii, care în contextul actual, rămâne fără anumite surse de venit sau în cazurile sociale.
Cele două proceduri la care pot apela cei ce au credite bancare permit rezolvări bazate pe abordări diferite ale situației. Astfel, în timp ce concilierea reprezintă, de fapt, o soluție propusă, arbitrajul este o soluție impusă.
Concret, concilierea este procedura care se finalizează după ce părțile au acceptat soluția propusă de conciliator printr-un document, numit notă de soluționare. Termenul în care părțile pot accepta sau refuza soluția este de 15 zile de la comunicare, iar părțile se pot retrage, dacă decid că această soluție nu e de ajutor, oricând din procedură.
Apoi, arbitrajul este o altă procedură alternativă la instanța de judecată, procedura finalizându-se prin pronunțarea unei soluții care este obligatorie pentru ambele părți. Procedura este similară celei din instanțele de judecată, însă termenele sunt mai scurte, de cel mult 90 de zile, și se pot fixa de comun acord. Spre deosebire de conciliere, odată intrate în procedura de arbitraj, părțile nu se pot retrage.
Pentru a găsi o posibilă rezolvare a situației în care se află, împrumutații nemulțumiți de relația contractuală cu instituția de credit, indiferent dacă vorbim despre o bancă sau o instituție financiară nebancară (IFN), care au formulat deja o cerere către aceasta, dar nu sunt mulțumiți de rezultat, trebuie să bifeze următorii pași:
- să contacteze CSALB (prin e-mail, telefon sau direct la sediu);
- CSALB le prezintă cele două tipuri de proceduri: concilierea și arbitrajul;
- aleg procedura de urmat, completează o cerere, iar CSALB contactează banca sau IFN-ul, cerându-i acceptul pentru soluționarea situației în acest mod;
- este desemnat, aleatoriu sau de către părți, conciliatorul sau arbitrul;
- conciliatorul sau arbitrul analizează dosarul, etapă în care poate cere informații sau documente suplimentare;
- conciliatorul sau arbitrul propune sau impune, în funcție de procedura aleasă, o soluție.
Începând cu acest an, CSALB oferă servicii de conciliere și firmelor. Totuși, spre deosebire de persoanele fizice, pentru care serviciile CSALB sunt gratuite, firmele trebuie să le plătească. Taxa pentru soluționarea litigiului este de 1.986 lei, sumă care se împarte în mod egal între persoana juridică și instituția financiar-bancară (993 de lei fiecare).
CSALB a fost înființată în urmă cu patru ani și intermediază gratuit și în mai puțin de trei luni, negocierea dintre consumatori și bănci sau instituții financiare nebancare, pentru contractele aflate în derulare. Activitatea centrului a permis, în tot acest timp, ștergeri uriașe de datorii, de peste trei milioane de euro.
De fapt, cel mai recent exemplu de reducere a datoriilor la bancă cu ajutorul CSALB e din iunie 2020, când o familie cu dificultăți în achitarea ratelor la două bănci a reușit să obțină ștergerea completă a uneia dintre ele și reducerea cu 30% a celeilalte rate, scăpând astfel de datorii de peste 43.000 de franci elvețieni.
Comentarii articol (2)