Pentru a simplifica obligațiile pe care le au persoanele care obțin venituri din chirii, autoritățile au stabilit ca în cazul bunurilor comune un singur proprietar să înregistreze contractul de închiriere la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Măsura se va aplica de la 1 ianuarie 2025, un proiect de ordin în acest sens fiind pus recent în dezbatere. Citește articolul
Guvernul a venit recent cu o serie de optimizări la regulile pentru impozitarea veniturilor obținute de persoanele fizice din transferul proprietăților imobiliare din patrimoniul personal. Însă trebuie precizat că unele dintre ele vizează inclusiv persoanele juridice. Citește articolul
Câteva clarificări oficiale pentru chiriile plătite persoanelor fizice de firme și PFA-uri, ce erau așteptate de contribuabili de la începutul anului, au venit abia de curând de la Guvern. Din 2024, în cazul acestor venituri, reținerea la sursă a impozitului a devenit obligatorie. Citește articolul
Guvernul a confirmat indirect că obligația de a folosi sistemul e-Factura inclusiv în relația business to consumer (B2C) rămâne aplicabilă de la 1 ianuarie 2025. În acest sens, s-a clarificat oficial că firmele NU sunt obligate să colecteze CNP-urile persoanelor fizice pentru a transmite facturile B2C în sistem. Acolo unde nu se pune la dispoziție un CNP, se trece un număr cu 13 zerouri. Citește articolul
Regulile din Codul fiscal privind asigurarea voluntară la sănătate vor suferi mai multe modificări de la începutul anului viitor, dar, în continuare, suma ce trebuie plătită pentru cei ce vor să se asigure opțional se va raporta la salariul minim brut pe țarp. Astfel, odată cu creșterea, din ianuarie 2025, a salariului minim brut la 4.050 de lei, și suma ce trebuie plătită de către cei ce vor să se asigure voluntar la sănătate se va majora. Citește articolul
Din 2025, anunțarea obținerii noilor venituri din chirii (altele decât veniturile din arendare, din închirierea în scop turistic a camerelor situate în locuințe proprietate personală, precum și din cedarea folosinței bunurilor din patrimoniul personal plătite de persoane juridice sau alte entități care au obligația de a conduce evidență contabilă) se face direct în anul următor, la termenul din 25 mai. Anterior, anunțarea se făcea în termen de 30 de zile de la încheierea contractului între părți. Citește articolul
Versiunea nouă a declarației unice, ce va fi folosită în 2025 de PFA-uri, a fost pusă recent în dezbatere publică de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Astfel, formularul 212 va fi folosit în 2025 strict pentru a definitiva veniturile și taxele pentru anul 2024, fără a se mai face estimări pentru 2025. Citește articolul
Impozitarea veniturilor din investiții ale persoanelor cu handicap grav sau accentuat nu este discriminatorie, dacă ne raportăm la faptul că alte tipuri de venituri ale acestor persoane sunt scutite de impozit pe venit, arată judecătorii Curții Constituționale a României (CCR) într-o decizie recent publicată în Monitorul Oficial. Citește articolul
Creșterea salariului minim brut pe țară implică de obicei și o creștere a plafoanelor în funcție de care, pentru PFA-uri, trebuie achitate contribuțiile la pensii (CAS) și sănătate (CASS), potrivit Codului fiscal. Totuși, anul viitor ne va aduce o situație mai neobișnuită, din cauză că minimul pe economie s-a majorat în 2024 la mijlocul anului, iar acesta este programat acum pentru o nouă creștere la 1 ianuarie 2025. Pe scurt, salariul minim luat în calcul pentru veniturile din 2025 va fi direct cel de 4.050 lei. Citește articolul
Începând cu veniturile independente aferente anului 2025, se trece la precompletarea obligatorie a declarației unice pentru persoanele fizice (formularul 212). Din acest motiv, contribuabilii trebuie să fie mult mai atenți la veniturile pe care le obțin, pentru a fi pregătiți adecvat pentru eventualele probleme care ar putea apărea la precompletarea D212 de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul