Rămâi informat cu avocatnet.ro, acum și pe Google News. Click aici și apasă pe urmărește-ne (follow sau steluță)!
Orice contribuabil ar trebui să știe ce prevede legislația procedural-fiscală despre nulitatea, anularea, desființarea sau modificarea actelor administrativ-fiscale. Iată principalele idei de reținut. Citește articolul
Comunicarea actelor administrativ-fiscale este esențială pentru ca acestea să producă efecte juridice față de contribuabili. Codul de procedură fiscală stabilește modalități specifice de comunicare pentru actele pe suport hârtie și pentru cele electronice. Totodată, se prevăd proceduri clare pentru situațiile de refuz sau cele de imposibilitate de a primi acte fiscale. Citește articolul
Actele administrativ-fiscale emise de organele fiscale conțin elemente esențiale precum denumirea organului emitent, data emiterii, obiectul actului și informații despre posibilitatea contestării. Acestea pot fi emise pe suport hârtie sau în formă electronică. Iar îndreptarea erorilor materiale din aceste acte se poate face din oficiu sau la cererea contribuabilului. Citește articolul
Acum câteva săptămâni, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a extins semnificativ lista actelor fiscale emise prin centrul de imprimare masivă și care sunt valabile fără semnătură și ștampilă. Astfel, lista completă a ajuns la un număr de 56 de asemenea acte. Citește articolul
Lista actelor fiscale care sunt emise prin centrul de imprimare masivă al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), fiind valabile fără semnătură și ștampilă, a fost extinsă printr-un ordin recent oficializat. Citește articolul
O procedură specială de suspendare a actelor administrative prin care se aplică taxe la import sau la export a fost introdusă în Codul vamal, aceasta fiind aplicabilă din 6 februarie 2024, după ce Autoritatea Vamală Română (AVR) a oficializat normele necesare. Practic, solicitările contribuabililor care se consideră vătămați prin aceste acte sunt depuse direct la AVR, nu la instanțele de contencios administrativ, însă datoria vamală trebuie garantată integral, nu parțial. Citește articolul
Chiar dacă activitatea de soluționare a contestațiilor fiscale s-a mutat din subordinea Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) în cea a Ministerului Finanțelor (MF), Fiscul încă este implicat în mod activ în procesul de soluționare, aspect ce poate duce la apariția unui conflict de interese, spun specialiștii. În plus, este neclar cum procedează autoritățile atunci când ANAF și MF au opinii divergente. Citește articolul
Trecerea la o obligație generalizată de folosire a sistemului e-Factura în relația dintre firme (B2B) va aduce cu sine și dispariția, măcar parțială, a necesității de a arhiva facturile în format tipărit, sunt de părere fiscaliștii. Deși obligativitatea generalizată de folosire a e-Factura în relația B2B se poate introduce de la 1 ianuarie 2024, autoritățile încă n-au decis cum vor proceda concret. Citește articolul
În condițiile în care s-a stabilit recent că motivele de nelegalitate invocate în instanța de contencios fiscal nu sunt limitate la cele care au fost invocate în contestația fiscală, avocații subliniază că este foarte important ca toate argumentele relevante să fie prezentate, dacă se poate, direct în procedura administrativă. Cu alte cuvinte, prezentarea de argumente noi, când se ajunge în contencios fiscal, a fost permisă pentru situațiile în care necesitatea lor apare pe parcursul litigiului. Astfel, dacă ar alege din start să „păstreze în rezervă” anumite argumente, firmele s-ar expune unor riscuri inutile. Citește articolul
Deși s-a stabilit recent că firmele pot veni cu motive noi de nelegalitate atunci când cer în instanță anularea deciziei de soluționare a contestației fiscale și a actelor fiscale vizate de aceasta, este important de reținut că motivele noi pot viza exclusiv obligațiile fiscale contestate în faza administrativă. Practic, în acest caz, firma nu poate să conteste în instanță obligații fiscale suplimentare. Citește articolul