Expunem în acest articol o speță ce constă într-o serie de precizări privind eliberarea certificatului de atestare fiscală în cazul unei firme care a obținut în instanță suspendarea executării unui act administrativ-fiscal. Citește articolul
Ne propunem prin prezentul articol să expunem o succintă descriere a procedurii de comunicare electronică a actelor administrativ-fiscale emise de organele fiscale locale. Ca o regulă generală, comunicarea actului administrativ-fiscal reprezintă o condiție obligatorie pentru ca acesta să poată produce efecte față de contribuabil. În acest context, este important de precizat că actele emise de autoritățile locale nu sunt comunicate, de principiu, prin intermediul Spațiului Privat Virtual (SPV) gestionat de Fisc, ci prin alte modalități. Chiar dacă, din iulie 2022, există și posibilitatea teoretică a comunicării prin SPV, acest lucru se face doar prin decizie individuală a autorităților unei localități, după îndeplinirea anumitor formalități, astfel că nu putem vorbi acum de o practică pe scară largă. Citește articolul
Mai nou, actele administrativ-fiscale electronice se consideră a fi comunicate direct la data punerii lor la dispoziție în Spațiul Privat Virtual (SPV). Practic, s-a eliminat termenul anterior de comunicare de 15 zile. Din cauza problemelor tehnice pe care le are uneori SPV, specialiștii atrag atenția că schimbarea ar putea veni cu litigii între firme și Fisc legate de data efectivă a comunicării actelor. Citește articolul
Regulile pentru cum se face comunicarea online a actelor administrativ-fiscale electronice urmează să fie modificate printr-o ordonanță nouă aplicabilă din 3 septembrie 2022. În mare, autoritățile stabilesc că actele fiscale emise electronic se consideră comunicate după ce sunt puse la dispoziție prin Spațiul Privat Virtual (SPV) și este eliminată cerința de până acum de a obține acordul contribuabilului pentru a-i fi comunicate, prin SPV, acte fiscale emise electronic. Citește articolul
Autoritățile operează mai multe modificări importante la Codul de procedură fiscală, conform unei ordonanțe simple care se aplică din 3 septembrie 2022. Printre altele, sunt modificări ce țin de comunicarea actelor administrativ-fiscale și de controalele derulate de Fisc, dar și introducerea listei contribuabililor care-și declară și achită la timp obligațiile fiscale. Citește articolul
Noul sistem de impozitare a clădirilor nerezidențiale, care se va aplica din 2023, prevede că autoritățile locale vor trimite firmelor comunicări cu valoarea construcțiilor și impozitul aferent, potrivit OG 16/2022. Deși este menționată posibilitatea de a obiecta cu privire la comunicări, specialiștii spun că aceste documente nu vor putea fi contestate la fel ca alte acte administrativ-fiscale. În schimb, vor putea fi contestate deciziile de impunere emise ulterior transmiterii comunicărilor. Citește articolul
Activitatea de soluționare a contestațiilor fiscale a trecut, în sfârșit, de la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) la Ministerul Finanțelor (MF). Deoarece cadrul legal procedural a fost schimbat de curând pentru a reflecta mutarea, prezentăm azi principalele etape ale noii proceduri. Citește articolul
Având în vedere că activitatea de soluționare a contestațiilor fiscale a fost preluată la Ministerul Finanțelor (MF), regulile procedurale au fost înlocuite cu totul, conform unui ordin apărut vineri seară în Monitorul Oficial. Schimbările sunt mai degrabă de formă, nu de fond, din moment ce mecanismul vechi este păstrat, în linii mari, însă tocmai de aici vin și problemele. În noua procedură se păstrează un aspect criticat de specialiști - contestațiile trec oricum și pe la organul fiscal care a emis actul atacat, acesta transmițând ministerului propuneri de soluții. Citește articolul
Deși Ministerul Finanțelor (MF) preia activitatea de soluționare a contestațiilor fiscale, unitățile Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) care au emis actele contestate vor fi în continuare cele care vor propune soluțiile. Specialiștii consultați de redacția noastră spun că aceasta era una dintre problemele pentru care s-a cerut mutarea soluționării contestațiilor la MF. Totuși, există speranța că această chestiune ar putea fi rezolvată în urma dezbaterilor publice. Citește articolul
În contextul trecerii, de la 1 martie 2022, la o relaționare exclusiv online cu Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), este important de știut că autenticitatea documentelor emise prin Spațiul Privat Virtual (SPV) poate fi verificată online de către oricine. Aceste documente sunt semnate electronic de ANAF, fiind valabile fără semnătură olografă și ștampilă. Citește articolul