Prezentarea speței
Prin intermediul unei adrese, se solicită precizări privind modalitatea în care trebuie să procedeze un organ fiscal local în vederea eliberării unui certificat de atestare fiscală fără datorii, solicitat de o firmă, având în vedere că actul administrativ-fiscal este suspendat, iar firma respectivă refuză să achite creanțele datorate.
Cadrul legal incident
Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală: Titlul VII - Colectarea creanțelor fiscale, Capitolul I - Dispoziții generale, articolul 159 - Certificatul de atestare fiscală emis de organul fiscal local; Titlul VIII - Soluționarea contestațiilor formulate împotriva actelor administrativ-fiscale, Capitolul III - Dispoziții procedurale, articolul 278 - Suspendarea executării actului administrativ-fiscal.
Ordinul comun al Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, Ministerului Finanțelor Publice și Ministerului Afacerilor Interne nr. 1.069/1.578/114/2016 pentru aplicarea pct. 101 din Titlul IX - Impozite și taxe locale din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin HG nr. 1/2016.
Analiza speței
Codul de procedură fiscală prevede, la art. 159 alin. (5), faptul că pentru înstrăinarea dreptului de proprietate asupra clădirilor, terenurilor și a mijloacelor de transport, proprietarul bunurilor ce se înstrăinează trebuie să prezinte un certificat de atestare fiscală prin care să se ateste achitarea tuturor obligațiilor de plată datorate bugetului local al unității administrativ-teritoriale în a cărui rază teritorială se află înregistrat bunul care se înstrăinează.
Pentru bunul care se înstrăinează, proprietarul bunurilor trebuie să achite impozitul datorat pentru anul în care se înstrăinează bunul. Actele prin care se înstrăinează clădiri, terenuri sau mijloace de transport cu încălcarea prevederilor art. 159 alin. (5) sunt nule de drept.
Cu alte cuvinte, textul de lege condiționează înstrăinarea unui bun, în cazul nostru mijlocul de transport, de achitarea tuturor impozitelor și taxelor locale de către firma în cauză, iar pentru mijloacele de transport, impozitul trebuie să fie achitat integral pentru anul respectiv.
Totodată, firmele care înstrăinează mijloace de transport nu trebuie să prezinte certificatul de atestare fiscală în cazul în care pentru înstrăinare utilizează formularul de contract de înstrăinare-dobândire a unui mijloc de transport, aprobat prin Ordinul comun nr. 1.069/1.578/114/2016. Menționăm că, prin acest ordin, s-a reglementat formularul tipizat Model ITL - 054 - ,,Contract de înstrăinare-dobândire a unui mijloc de transport”, iar la pct. 2 din nota de subsol a formularului este menționat că, prin completarea de către organul fiscal local a cartușului B, se atestă îndeplinirea prevederilor art. 159 alin. (5) din Codul de procedură fiscală, nemaifiind necesară eliberarea unui certificat de atestare fiscală.
Pe de altă parte, potrivit dispozițiilor art. 278 alin. (3) și alin. (4) din Codul de procedură fiscală, în cazul suspendării actului administrativ-fiscal, dispusă de instanțele de judecată, în baza prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, toate efectele actului administrativ-fiscal sunt suspendate până la încetarea acesteia și obligațiile fiscale, atât cele principale, cât și cele accesorii, indiferent dacă au fost stabilite prin acte administrative distincte, nu se înscriu în certificatul de atestare fiscală.
În cazul în care instanța judecătorească de contencios administrativ admite cererea contribuabilului de suspendare a executării actului administrativ-fiscal, potrivit reglementărilor Legii nr. 554/2004, nu se datorează penalități de întârziere sau penalități de nedeclarare pe perioada suspendării. În situația creanțelor fiscale administrate de organul fiscal local, pe perioada suspendării se datorează majorări de întârziere de 0,5% pe lună sau fracțiune de lună, reprezentând echivalentul prejudiciului.
Pe cale de consecință, suspendarea executării actului administrativ-fiscal are ca efecte: suspendarea executării silite asupra sumelor reprezentând creanțe fiscale stabilite prin acte administrative contestate; suspendarea calculului obligațiilor fiscale accesorii până la data când instanța pronunță soluția finală (admiterea sau respingerea acțiunii); neînscrierea în certificatul de atestare fiscală a sumelor reprezentând creanțe fiscale stabilite prin acte administrativ-fiscale, a căror executare este suspendată în condițiile Legii nr. 554/2004.
Din coroborarea textelor de lege menționate mai sus, rezultă că, în situația solicitării unui certificat de atestare fiscală de către firmă, în vederea înstrăinării unui bun, în speță a unui mijloc de transport, în perioada în care executarea actului administrativ-fiscal este suspendată, obligațiile fiscale nu se înscriu în certificatul de atestare fiscală de către organul fiscal local.
În situația în care certificatul de atestare fiscală se solicită în scopul înstrăinării mijlocului de transport, iar perioada de suspendare a executării actului administrativ-fiscal a încetat, firma trebuie să achite toate obligațiile de plată datorate bugetului local al unității administrativ-teritoriale în a cărui rază teritorială se află înregistrat bunul care se înstrăinează, în care sunt incluse și majorările de întârziere de 0,5% pe lună, care se calculează pe perioada suspendării executării actului administrativ-fiscal în cazul creanțelor bugetare locale.
Concluzie
În concluzie, firmele care, pentru înstrăinarea mijloacelor de transport, utilizează formularul de contract de înstrăinare-dobândire a unui mijloc de transport, nu trebuie să prezinte certificatul de atestare fiscală.