Oricât de des ar repeta guvernanții că pot reduce, în 2025, deficitul bugetar de la peste 9% la 7% doar prin reducerea cheltuielilor bugetare și îmbunătățirea colectării veniturilor de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), pentru specialiști devine tot mai clar că vom vedea creșteri de taxe și impozite în acest an. Aceasta este concluzia desprinsă dintr-un eveniment recent care s-a axat pe efectele impozitului minim pe cifra de afaceri (IMCA), dar în care s-a discutat inclusiv despre situația bugetară actuală a României. Citește articolul
Procedura de acordare sau revocare a dreptului de a depune declarații fiscale online, în numele contribuabilului, va fi simplificată de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), conform unui proiect de ordin pus recent în dezbatere. Pe scurt, vorbim de modificări ce implică formularele 150 și 151. Citește articolul
De câțiva ani, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) face, tot mai des, eforturi în direcția depistării evazioniștilor cu ajutorul unor intermediari. Vorbim, mai precis, de entități care dețin informații despre (potențialii) evazioniști care altfel n-ar ajunge la direct la inspectorii fiscali. Cel mai recent efort în acest sens este apariția declarației 397, care vizează activitățile de transport alternativ (sau, în engleză, „ridesharing”). Citește articolul
Atunci când inițiază proiecte de acte normative din domeniul fiscalității, Ministerul Finanțelor (MF) va putea să ceară puncte de vedere consultative de la Camera Consultanților Fiscali (CCF), prevede un proiect de OUG pus recent în dezbatere publică. Citește articolul
Sistemul nou pentru informarea în avans despre importurile de produse venite din afara Uniunii Europene (inclusiv cele aflate doar în tranzit), care se numește ICS2, trebuie folosit, de la 1 aprilie 2025, de către transportatorii rutieri și feroviari, atenționează Autoritatea Vamală Română (AVR) într-un comunicat recent. Autoritățile europene au început să implementeze ICS2 de mai mulți ani, acesta înlocuind treptat actualul sistem ICS1. Citește articolul
Lista actelor fiscale care sunt emise prin centrul de imprimare masivă al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), fiind valabile fără semnătură și ștampilă, a fost extinsă printr-un ordin recent oficializat. Citește articolul
Radierea din registrul celor ce aplică TVA la încasare, „la pachet” cu pierderea codului de TVA, este o problemă reală de care se pot lovi contribuabilii în practică, atenționează avocații. Acest lucru se poate întâmpla, de exemplu, din cauza întârzierilor sau erorilor din cadrul transferului de la un organ al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) la altul. În acest caz, este necesară o atenție deosebită, pentru că reactivarea codului de TVA nu înseamnă automat și reincluderea în registrul de TVA la încasare. Citește articolul
Firmele și PFA-urile care activează în domeniul transportului alternativ de persoane (ridesharing) și care nu-și îndeplinesc obligațiile fiscale de angajatori, în relație cu șoferii lor, urmează să fie depistate printr-o declarație nouă, potrivit unui ordin oficializat recent. În urma verificărilor preliminare pe care le-a făcut, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a descoperit că numărul șoferilor care lipsesc din evidențele oficiale (adică pentru care nu se achită taxe salariale) se ridică la ordinul zecilor de mii. Noul formular este depus exclusiv de proprietarii aplicațiilor de ridesharing. Citește articolul
Impozitarea progresivă a marilor averi este unul dintre obiectivele actualei coaliții de guvernare. În condițiile în care tot mai puține state taxează averile, pentru că măsura aduce puțini bani la buget, alungă persoanele cu averi mari în alte țări sau afectează chiar creșterea economică, implementarea unei impozitări progresive în România pare complet neinspirată în prezent. Conform specialiștilor, până și discuția despre o asemenea măsură face rău țării. Citește articolul
Mutarea dosarului fiscal al firmei, în contextul schimbării domiciliului fiscal, poate aduce uneori neplăceri majore în practică. De exemplu, din cauza întârzierilor sau erorilor din cadrul transferului de la un organ al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) la altul, se poate ajunge în situația în care se „pierde” codul de TVA. Consecințele pot fi foarte neplăcute, astfel că specialiștii recomandă verificarea periodică a stării dosarului fiscal. Citește articolul