Firmele și PFA-urile care activează în domeniul transportului alternativ de persoane (ridesharing) și care nu-și îndeplinesc obligațiile fiscale de angajatori, în relație cu șoferii lor, urmează să fie depistate printr-o declarație nouă, potrivit unui proiect de ordin pus recent în dezbatere. În urma verificărilor pe care le-a făcut, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a descoperit că numărul șoferilor care lipsesc din evidențele oficiale (adică pentru care nu se achită taxe salariale) se ridică la ordinul zecilor de mii. Citește articolul
O nouă raportare fiscală urmează să fie introdusă de la 1 ianuarie 2025, potrivit unei ordonanțe recent oficializate. Mai exact, entitățile aflate în sfera de autorizare, reglementare, supraveghere și control a Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) vor trebui să raporteze semestrial, la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), informații privind asigurările de viață și alte produse financiare contractate de persoanele fizice. Citește articolul
O serie de modificări punctuale la formularele de înregistrare fiscală 010, 015 și 700 au fost oficializate recent de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul
Procesul etapizat pe mai mulți ani pentru digitalizarea relației dintre contribuabili și Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) încă mai are câteva etape importante de parcurs, inclusiv în privința raportărilor SAF-T. Din acest motiv, reprezentanții ANAF spun că eliminările de declarații actuale pot veni, cel mai devreme, abia din a doua jumătate a anului 2025. Citește articolul
Un prim aspect important de reținut este faptul că, în conformitate cu prevederile art. 8 din Ordinul Finanțelor 858/2008 privind depunerea declaraţiilor fiscale prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, se stabilește procedura privind revocarea dreptului de utilizare a serviciului „Depunere declaraţii online”, existent pe portalul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, atât în cazul solicitării revocării acestui drept de către titularul certificatului calificat, cât și în situația în care revocarea dreptului de utilizare a serviciului se solicită de o persoană diferită de persoana pentru care acest drept a fost obţinut. Citește articolul
Un prim aspect important de reținut este faptul că, în conformitate cu prevederile art. 7 din Ordinul Finanțelor 858/2008 privind depunerea declaraţiilor fiscale prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, se stabilește procedura privind acordarea dreptului de utilizare de către contribuabili a serviciului „Depunere declaraţii online”, existent pe portalul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală. Citește articolul
Termenul de depunere pentru declarația recapitulativă 390 rămâne stabilit pentru data de 25 a lunii următoare și începând cu formularul aferent lunii iulie 2024, potrivit unui ordin oficializat recent de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Inițial, în contextul operaționalizării sistemului e-TVA și al introducerii deconturilor precompletate de TVA, autoritățile doreau devansarea termenului declarației 390. Citește articolul
În contextul digitalizării relației dintre contribuabili și Fisc, corectitudinea datelor transmise către autoritățile statului capătă o importanță majoră. Din acest motiv, specialiștii recomandă firmelor să facă periodic reconcilieri, pentru a evita riscul apariției unor neconcordanțe care să le aducă ulterior probleme. Citește articolul
Procedura de punere la dispoziție a evidențelor despre plățile transfrontaliere către comercianții online, care include și modelul declarației necesare (396), a fost oficializată luni de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), cu doar o zi înainte de primul termen de raportare. Este vorba despre o nouă raportare fiscală, supranumită CESOP, care se depune trimestrial începând din 2024. Citește articolul
Adoptată pentru prima dată în anul 2017 în România, obligația de raportare pe fiecare țară în parte (Country by Country Reporting - CbC) solicită grupurilor de întreprinderi multinaționale cu venituri consolidate de cel puțin 750 de milioane de euro să furnizeze autorităților fiscale informații detaliate despre distribuția globală a veniturilor și impozitelor plătite. Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) și-a direcționat recent atenția asupra acestor raportări și a demarat proceduri de control pentru a verifica îndeplinirea de către contribuabili a obligațiilor specifice de notificare/raportare. Citește articolul