Datoriile fiscale ar putea fi executate silit și de către executorii judecătorești, nu doar de către executorii fiscali, conform unui proiect de lege adoptat luni la Senat. În esență, ideea este de a degreva parțial activitatea executorilor fiscali și de a crește colectarea veniturilor la bugetul de stat. Citește articolul
Prescripția dreptului de a stabili obligații fiscale a fost un subiect „fierbinte” în cadrul disputelor dintre contribuabili și autoritățile fiscale, legate de stabilirea datei de la care începe să curgă termenul de prescripție fiscală de 5 ani. Dacă acest aspect a fost clarificat începând cu anul 2016, prin prevederile Noului Cod (Legea 227/2015 privind Codul fiscal), Vechiul Cod (Ordonanța Guvernului 92/2003) a continuat să genereze confuzie pȃnă în anul 2020, când ICCJ a decis cu privire la modul de stabilire a prescripției fiscale. Astfel, datorită schimbărilor survenite, se pune problema identificării și stabilirii corecte a perioadei prescrise, luând în considerare atât modificările legislative, decizia ICCJ, precum și măsurile aplicate de autorități pe perioada stării de urgență generată de pandemia COVID-19.
Citește articolulÎn condițiile în care firmele se confruntă cu diverse probleme financiare, pe fondul pandemiei de coronavirus, opțiunile juridice și fiscale de recuperare a creanțelor au devenit o preocupare esențială în acest sens. Astfel, vă prezentăm în continuare principalele aspecte de luat în calcul cu privire la recuperarea datoriilor. De la calea amiabilă, la procedurile judiciare, executarea silită și procedura insolvenței, iată tot ce trebuie să știi dacă ai bani de recuperat de la partenerii de afaceri sau de la Fisc. Citește articolul
O firmă poate recupera bani de la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), pe lângă modul clasic, care presupune formularea unei cereri de restituire sau de compensare, și printr-o cesiune de creanțe. Aceasta se poate aplica, conform legii, în orice situație în care firmele au de recuperat bani de la Fisc, cu condiția ca respectivele sume să apară înscrise într-o decizie de restituire. Astfel, cu toate că un contribuabil care alege cesiunea de creanțe se poate lovi și de anumite obstacole, procedura efectivă este una relativ simplă, spun specialiștii. Citește articolul
Acordarea de facilitați fiscale s-a dovedit un instrument mai eficace raportat la activitatea de inspecție fiscală și executare silită, conform unei analize remise recent redacției noastre de către specialiștii EY România. Aceasta este bazată pe rapoartele din ultimii ani ale Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul
Firmele care nu-și plătesc datoriile fiscale scadente mai scapă doar azi de stabilirea de dobânzi și penalități de întârziere, pentru neplată, deoarece din 26 decembrie 2020 se reia calcularea acestora. Citește articolul
Ministerul Finanțelor Publice (MFP) a actualizat joi lista cu creanțele fiscale ce pot fi plătite online, cu cardul, prin intermediul Sistemului Național Electronic de Plăți. E vorba, mai exact, de introducerea pe listă a unor creanțe fiscale datorate de firme, în condițiile în care, până acum, puteau recurge la această opțiune doar persoanele fizice.
Citește articolulCreanțele neîncasate reprezintă, fără îndoială, o povară pentru companiile din România. Dincolo de riscurile comerciale, aceste creanțe au și un impact fiscal deloc de neglijat. Taxa pe valoarea adăugată (TVA) trebuie plătită de furnizor către bugetul de stat, chiar dacă nu a fost încasată de la client. TVA plătită la bugetul de stat și neîncasată de la clienți atrage costuri de finanțare de la creditori sau chiar de la fisc, dacă nu este plătită la timp. Citește articolul
Mediul antreprenorial din România, chiar dacă încă fragil, este plasat de noua generație într-o lumină favorabilă. Cu toate acestea nu este ușor să conduci o companie nici în România, nici în altă parte din lume. Problemelor de dezvoltare li se adaugă cele adminstrative cu puternic accent financiar. Citește articolul
Că recentele modificări la reglementarea insolvenței au fost sau nu caracterizate de o reală urgență cât să justifice adoptarea lor pe calea unei atare ordonanțe e o chestiune intens dezbătută. Ceea ce e clar însă e că multe dintre modificări sunt extrem de favorabile statului-creditor și mai puțin creditorilor privați ori firmei în insolvență, a cărei posibilitate de intrare în insolvență e serios afectată. Citește articolul