După vânzarea unei creanțe, dar până la prima colectare a datoriilor, cei ce au restanțe la plata unui credit trebuie să primească, în scris, o serie de informații de la recuperatorii de creanțe, inclusiv despre sumele datorate sau identitatea și datele de contact ale cumpărătorului de credite, după cum este prevăzut într-o ordonanță din martie, prin care, de fapt, este transpusă la noi o directivă europeană. Citește articolul
Regulile pentru recuperarea TVA-ului datorat de firme în cadrul regimurilor speciale pentru comerț online au fost stabilite azi printr-un ordin nou al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul
Acum ceva timp, o decizie a Înaltei Curți stabilea că în cazul cererilor de executare silită, reprezentarea convențională a persoanei juridice nu se poate face prin mandatar persoană juridică, nici prin consilierul juridic al acesteia din urmă, nici prin avocatul său. Pentru unii dintre datornicii băncilor, decizia a fost „tradusă” ca însemnând că recuperatorii de debite nu ar mai avea dreptul să-i urmărească pentru datorii. Așa că am discutat cu reprezentantul unei firme de recuperări de creanțe pentru a vedea de ce decizia Înaltei Curți nu le împiedică pe aceste firme să-i urmărească pe debitori, dar și despre cum ajung să le plătească acestora și nu celor la care s-au împrumutat inițial. Citește articolul
În viitor, creditele restante ale firmelor vor putea fi preluate de la bănci și administrate de recuperatori conform unor reguli unitare stabilite la nivelul Uniunii Europene. Măsura este prevăzută de o nouă directivă europeană care va trebui implementată în România de la finalul anului 2023. Citește articolul
În condițiile în care firmele se confruntă cu diverse probleme financiare, pe fondul pandemiei de coronavirus, opțiunile juridice și fiscale de recuperare a creanțelor au devenit o preocupare esențială în acest sens. Astfel, vă prezentăm în continuare principalele aspecte de luat în calcul cu privire la recuperarea datoriilor. De la calea amiabilă, la procedurile judiciare, executarea silită și procedura insolvenței, iată tot ce trebuie să știi dacă ai bani de recuperat de la partenerii de afaceri sau de la Fisc. Citește articolul
O firmă poate recupera bani de la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), pe lângă modul clasic, care presupune formularea unei cereri de restituire sau de compensare, și printr-o cesiune de creanțe. Aceasta se poate aplica, conform legii, în orice situație în care firmele au de recuperat bani de la Fisc, cu condiția ca respectivele sume să apară înscrise într-o decizie de restituire. Astfel, cu toate că un contribuabil care alege cesiunea de creanțe se poate lovi și de anumite obstacole, procedura efectivă este una relativ simplă, spun specialiștii. Citește articolul
Firmele care au parteneri de afaceri cu sediul în afara României își pot recupera creanțele internaționale fie folosind somația europeană de plată, fie cu ajutorul procedurii europene cu privire la cererile cu valoare redusă. Cu toate acestea, spun specialiștii, somația europeană de plată rămâne cea mai eficientă modalitate de recuperare a datoriilor de la partenerii de afaceri din Uniunea Europeană. Citește articolul
În contextul pandemiei de coronavirus, firmele care nu reușesc să se înțeleagă în mod amiabil cu partenerii de afaceri și care decid să apeleze la diverse modalități de recuperare a datoriilor de la aceștia (precum procedurile judiciare, arbitrajul, executarea silită, dar și procedura insolvenței) trebuie să ia în calcul, în momentul luării unei astfel de decizii, și diferența dintre insolvență și insolvabilitate. Mai exact, trebuie să țină cont de faptul că, în procedura de insolvență, nu se verifică insolvabilitatea (adică situația în care pasivul unui contribuabil e mai mare decât activul acestuia). Insolvența înseamnă pur și simplu că o firmă nu are disponibilități bănești, adică bani în conturi sau în casă, fără a lua în calcul ce alte active ar avea, pe care le-ar putea valorifica într-un fel sau altul. Citește articolul
Piața cesiunii de creanțe neperformante este blocată, în România, din cauza impozitării excesive a sumelor obținute din astfel de tranzacții, regulă intrată în vigoare la 1 ianuarie 2018. Acest tratament fiscal a descurajat companiile din mai multe sectoare de activitate să recurgă la cesiunea creanțelor, dar în mod special instituțiile financiare, care apelau deseori la asemenea operațiuni pentru a-și curăța bilanțul, conform recomandărilor oferite chiar de Banca Națională a României. Citește articolul
Parteneriatele de afaceri se bazează pe o relație de încredere reciprocă între părți. Această încredere dispare în cazul nerespectării obligațiilor contractuale, situație întâlnită cu atât mai adesea în contextul pandemiei de coronavirus, care a creat multiple dificultăți financiare firmelor. Astfel, într-un asemenea caz, creditorii încep să se orienteze către opțiunile juridice pe care le au la îndemână pentru a-și recupera datoriile de la partenerii de afaceri aflați în dificultate și, cu toate că varianta de preferat ar fi calea amiabilă, se întâmplă des ca, în practică, aceasta să nu dea roade. De aceea, modalitatea cea mai indicată de recuperare a datoriilor de la partenerii de afaceri, atunci când nu se poate ajunge la o înțelegere amiabilă, o reprezintă, potrivit specialiștilor, ordonanța de plată, ca una dintre cele mai ieftine variante disponibile. Vă prezentăm în continuare care sunt condițiile esențiale pentru introducerea unei cereri de emitere a unei ordonanțe de plată și ce alte aspecte importante trebuie luate în calcul atunci când se are în vedere apelarea la această opțiune. Citește articolul