Astfel, ulterior preluării unui credit neperformant de la bancă, cel ce l-a cumpărat, respectiv recuperatorul, trebuie să trimită datornicului, în scris (fizic, prin e-mail ori prin alte metode similare) și înainte de a încerca recuperarea sumelor datorate sau oricând o cere cel îndatorat, o serie de informații.
Mai exact, OUG 15/2024 prevede că, “după orice cesiune a drepturilor creditorului ce decurg dintr-un contract de credit neperformant sau după o cesiune a contractului de credit neperformant în sine către un cumpărător de credite și întotdeauna înainte de prima colectare a datoriilor, dar și ori de câte ori debitorul îi cere acest lucru, cumpărătorul de credite sau (...) administratorul de credite îi transmite debitorului o comunicare, pe suport de hârtie sau pe un alt suport durabil, care cuprinde următoarele:
- a) informații privind cesiunea care a avut loc, inclusiv data cesiunii;
- b) identitatea și datele de contact ale cumpărătorului de credite;
- c) dacă se desemnează un administrator de credite sau entitatea prevăzută la art. 2 alin. (5) lit. a) pct. (i) sau (iii) (o instituție de credit stabilită în Uniunea Europeană sau o instituție financiară nebancară care face obiectul supravegherii de către o autoritate competentă și care administrează drepturile unui creditor - n. red.), identitatea și datele de contact ale acestora;
- d) dacă se desemnează un administrator de credite, acte doveditoare privind autorizarea sa (...);
- e) dacă este cazul, identitatea și datele de contact ale furnizorului de servicii de administrare a creditelor;
- f) un punct de contact pentru cumpărătorul de credite sau, atunci când unul dintre aceștia este desemnat să desfășoare activități de administrare a creditelor, pentru entitatea prevăzută la art. 2 alin. (5) lit. (a) pct. (i) sau (iii) sau pentru administratorul de credite și, dacă este cazul, pentru furnizorul de servicii de administrare a creditelor, de la care să primească informații atunci când este necesar, prezentat într-un mod vizibil;
- g) informații privind sumele datorate de debitor la momentul comunicării, prezentând detaliat sumele datorate sub formă de capital, dobânzi, comisioane și alte costuri permise;
- h) o declarație conform căreia continuă să se aplice toate dispozițiile relevante din prevederile legale naționale și din cele aplicabile în Uniunea Europeană în domeniu referitoare, mai ales, la executarea contractelor, protecția consumatorilor, drepturile debitorului și dreptul penal;
- i) numele, adresa și datele de contact ale autorităților competente ale statului membru în care se află domiciliul sau sediul social al debitorului ori, în cazul în care, în temeiul prevederilor legale naționale, acesta nu are sediu social, statul membru în care se află sediul său central și unde debitorul poate depune o plângere”.
Conform ordonanței, debitorul este o persoană juridică sau fizică care a încheiat un contract de credit cu o instituție de credit, în timp ce cumpărător de credite este orice persoană fizică autorizată sau juridică, alta decât o instituție de credit (bancă, de principiu), care achiziționează drepturile unui creditor ce decurg dintr-un contract de credit neperformant sau contractul de credit neperformant în sine în cursul exercitării activității sale comerciale, de afaceri sau profesionale.
Comentarii articol (0)