În 2025, recuperatorii de datorii, denumiți și cumpărători sau administratori de credite, trebuie să respecte o serie de reguli stricte, conform reglementărilor apărute anul trecut, care au scopul de a proteja consumatorii. Acestea sunt detaliate în OUG 15/2024, care a transpus o directivă europeană în legislația românească. Amintita ordonanță introduce o serie de reguli pe care trebuie să le respecte recuperatorii de datorii, pornind de la informarea datornicilor, respectarea intimității lor și terminând cu obligația de a acționa cu buna-credință în demersurile de recuperare a datoriilor.
Unul dintre drepturile statuate prin actul normativ amintit este acela la informare. Înainte de prima colectare a datoriilor, recuperatorii trebuie să furnizeze debitorilor, în scris (pe suport de hârtie sau alt suport durabil), o serie de informații:
- data cesiunii;
- identitatea și datele de contact ale cumpărătorului de credite și, dacă este cazul, ale administratorului de credite;
- actele doveditoare privind autorizarea administratorului de credite;
- sumele datorate detaliat (capital, dobânzi, comisioane);
- informații despre drepturile debitorului și posibilitățile de a depune plângeri;
- o declarație că se aplică aceleași norme ca înainte de cesiune;
- date de contact pentru a primi informații, prezentate vizibil;
- denumirea, adresa și datele de contact ale autorităților competente unde debitorul poate depune o plângere.
O altă obligație a recuperatorilor este aceea de acționa cu bună-credință și respect. Astfel, recuperatorii de credite trebuie să nu hărțuiască debitorii, să respecte confidențialitatea datelor personale și să ofere informații clare și corecte. Comunicarea cu debitorii trebuie să se facă într-un mod care să nu constituie hărțuire, constrângere sau influență nejustificată.
Debitorii trebuie să știe că, în raport cu noul deținător al creanței, au dreptul de a invoca împotriva cesionarului orice mijloc de apărare pe care l-ar fi putut invoca inițial împotriva creditorului inițial, inclusiv dreptul la compensare.
Mai trebuie să știi că, tot începând de anul trecut, recuperatorii nu te mai pot suna la orice ora din zi sau din noapte, contactul cu debitorii fiind interzis între orele 20:00 și 9:00. În plus, această interdicție este valabilă nu doar pentru recuperatorii de creanțe, ci și pentru bănci și alte instituții financiare.
Administratorii de credite sunt obligați să stabilească și să aplice proceduri eficiente și transparente pentru soluționarea reclamațiilor, în mod gratuit, dar și mecanisme adecvate de control intern, inclusiv proceduri contabile și de gestionare a riscurilor. De asemenea, trebuie să aibă proceduri interne pentru înregistrarea și soluționarea plângerilor debitorilor.
Mai mult, recuperatorii de credite trebuie să respecte și să protejeze informațiile personale ale debitorilor, asigurând confidențialitatea acestora, în conformitate cu Regulamentul GDPR.
La fel de important, trebuie să știi că, înainte de a începe executarea silită, creditorii au obligația de a încerca restructurarea rezonabilă a datoriilor debitorilor aflați în dificultate financiară.
Recuperatorii de credite pot fi amendați cu sume importante dacă nu respectă legea. Noile reglementări privind recuperarea creanțelor au introdus sancțiuni drastice pentru încălcarea drepturilor debitorilor, astfel că, dacă un recuperator de credite te hărțuiește, îți furnizează informații false sau refuză să îți ofere detalii despre datoria ta, poți depune o plângere. În urma unui astfel de demers, autoritățile competente pot aplica amenzi cuprinse între 10.000 și 100.000 de lei, în funcție de gravitatea faptei. Autoritatea căreia i te poți adresa într-o astfel de situație este Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor.
Comentarii articol (1)