În condițiile în care firmele se confruntă cu diverse probleme financiare, pe fondul pandemiei de coronavirus, opțiunile juridice și fiscale de recuperare a creanțelor au devenit o preocupare esențială în acest sens. Astfel, vă prezentăm în continuare principalele aspecte de luat în calcul cu privire la recuperarea datoriilor. De la calea amiabilă, la procedurile judiciare, executarea silită și procedura insolvenței, iată tot ce trebuie să știi dacă ai bani de recuperat de la partenerii de afaceri sau de la Fisc.
Concret, în această perioadă de criză provocată de pandemia de coronavirus, firmele au la dispoziție diverse mecanisme prin care pot să-și recupereze banii de la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) sau de la companiile cu care au încheiat diverse parteneriate.
Astfel, trecem în revistă
principalele opțiuni juridice și fiscale de care poate beneficia o firmă în această perioadă pentru a-și recupera datoriile și pentru a se pune la adăpost din punct de vedere financiar.
1. În primul rând, procedurile de recuperare a datoriilor ar trebui luate în calcul încă de la încheierea contractelor între firme. În acest mod, debitorul și creditorul vor avea, în egală măsură, o imagine cât mai clară asupra a ceea ce urmează să se întâmple în cazul încălcării prevederilor contractului, iar lucrurile vor deveni mult mai simple pentru partea care solicită îndeplinirea unei anumite obligații. De asemenea, claritatea termenilor din contract, stipularea unor termene clare de plată și a modului în care se fac comunicările între părți nu poate aduce decât beneficii părții de bună-credință.
2. Cea mai bună cale de recuperare a datoriilor de la partenerii de afaceri e cea amiabilă, spun specialiștii. Opțiunea principală în demersul de recuperare a datoriilor rămâne aceea ca debitorul și creditorul să ajungă la o înțelegere în mod amiabil, după cum recomandă specialiștii. Pe de altă parte, datul în judecată în mod clasic se află la polul opus, fiind opțiunea cea mai evitată de creditori, din cauza multiplelor dezavantaje pe care le prezintă.
3. Pe lângă calea amiabilă, mai există și alte modalități de recuperare a datoriilor de la partenerii de afaceri. Printre acestea se numără procedurile judiciare (procedura de drept comun, arbitrajul), executarea silită, dar și procedura insolvenței. În acest sens,
trebuie subliniată diferența dintre insolvență și insolvabilitate, mai ales că, în procedura de insolvență, nu se verifică insolvabilitatea (adică situația în care pasivul unui contribuabil e mai mare decât activul acestuia), ci insolvența înseamnă pur și simplu că o firmă nu are bani în conturi sau în casă, fără a lua în calcul ce alte active ar avea, pe care le-ar putea valorifica într-un fel sau altul.
4. Redacția noastră a scris despre ce e de știut despre ordonanța de plată, pe care o recomandă specialiștii la recuperarea datoriilor de la partenerii de afaceri. Prin urmare, în situația în care calea amiabilă dă greș, apelarea la procedura ordonanței de plată este încurajată cel mai adesea de către specialiști întrucât reprezintă cea mai ieftină și practică modalitate, dintre toate cele disponibile. Printre altele, ordonanța de plată se aplică numai creanțelor certe, lichide și exigibile, creanțe care trebuie să constea în obligația de plată a unei sume de bani ce trebuie să rezulte neapărat neapărat dintr-un înscris, iar taxa de timbru pentru demararea procedurii ordonanței de plată este una fixă, de numai 200 de lei.
5. Pe de altă parte, când vine vorba despre creanțe internaționale, somația europeană de plată este procedura pe care specialiștii o recomandă când ai de recuperat datorii de la parteneri de afaceri din UE. Mai exact, firmele care au parteneri de afaceri cu sediul în afara României își pot recupera creanțele internaționale fie folosind somația europeană de plată, fie cu ajutorul procedurii europene cu privire la cererile cu valoare redusă. Cu toate acestea, spun specialiștii, somația europeană de plată rămâne o modalitate mult mai eficientă de recuperare a datoriilor internaționale.
6. Nu în ultimul rând, datoriile se pot recupera inclusiv de la ANAF, prin cesiunea de creanțe. Pe lângă modul clasic, care presupune formularea unei cereri de restituire sau de compensare, o firmă poate recupera bani de la ANAF și printr-o cesiune de creanțe, adică prin cedarea efectivă a respectivei creanțe către un partener de afaceri. Aceasta se poate aplica, conform legii, în orice situație în care firmele au de recuperat bani de la Fisc, cu condiția ca respectivele sume să apară înscrise într-o decizie de restituire. Astfel, cu toate că un contribuabil care alege cesiunea de creanțe se poate lovi și de anumite obstacole, procedura efectivă este una relativ simplă, spun specialiștii.
Notă: Informațiile prezentate în cadrul acestui articol au fost extrase din conferința de fiscalitate avocatnet.ro.