avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 411 soluții astăzi
Autori Anca Cernat

Anca Cernat Redactor, avocatnet.ro

https://www.avocatnet.ro/

Anca Cernat este redactor la avocatnet.ro din martie 2021. A absolvit Facultatea de Drept din cadrul Universitatii din Bucuresti, precum si Facultatea de Contabilitate si Informatica de Gestiune din cadrul Academiei de Studii Economice din Bucuresti.

ACCES PREMIUM

Agenda săptămânii 6 - 12 decembrie 2021

Anca Cernat în Aspecte juridice
Redactor, avocatnet.ro
6 Decembrie 2021 | 0 | 134 | Timp de citire: 2 min.

În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și activitatea acestora. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații fiscale pe care le au firmele de îndeplinit sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii care începe astăzi. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Tinerii șomeri din anumite zone ale țării vor putea beneficia de până la 25.000 euro pentru a-și deschide o afacere

Anca Cernat în Start-up
Redactor, avocatnet.ro
4 Decembrie 2021 | 3 | 3348 | Timp de citire: 2 min.

Tinerii șomeri fără studii și fără experiență profesională, cu vârste cuprinse între 16 și 29 de ani, care stau în sud-vest, sud-est, centrul țării sau sudul Munteniei, vor fi sprijiniți de stat, prin intermediul anumitor entități, cu până la 25.000 de euro pentru deschiderea unei afaceri, potrivit unui comunicat de presă de miercuri al Ministerului Investițiilor. Astfel, tinerii vor primi banii prin intermediul unor terți, nu-i vor cere ei efectiv la stat. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Digitalizarea Fiscului prin SAF-T și e-Factura va reduce semnificativ pierderile de TVA

Anca Cernat în Contabil și fiscal
Redactor, avocatnet.ro
3 Decembrie 2021 | 0 | 515 | Timp de citire: 2 min.

Cu toate că România este, de șapte ani, codașa Uniunii Europene (UE) la colectarea taxei pe valoarea adăugată (TVA), în lumina implementării SAF-T și a sistemului e-Facturare, acest lucru se va schimba în mod radical în următorii ani. Practic, deși, potrivit datelor oficiale ale Comisiei Europene (CE), deficitul de încasare la TVA al României este, pentru al șaptelea an consecutiv, cel mai mare din UE, SAF-T și e-Factura sunt, potrivit specialiștilor, principalele instrumente care vor conduce la îmbunătățirea semnificativă a colectării TVA-ului. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Nouă întrebări și răspunsuri utile dacă ai activitate economică și vrei să ceri reducerea facturilor la energie

Anca Cernat în Contabil și fiscal
Redactor, avocatnet.ro
3 Decembrie 2021 | 0 | 1960 | Timp de citire: 4 min.

În contextul în care companiile mici și mijlocii, PFA-urile și profesioniștii pot beneficia, la cerere, de facturi mai mici pentru consumul de energie electrică și gaze naturale din acest sezon rece, adică în perioada noiembrie 2021 - martie 2022, conform unei legi oficializate la începutul lunii noiembrie, vă prezentăm, în continuare, o serie de informații detaliate privind pașii concreți pe care contribuabilii amintiți trebuie să îi parcurgă pentru a beneficia de acest sprijin din partea statului. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Fiscul începe să verifice și firmele care nu și-au conectat casele de marcat la sistemul ANAF până la 30 noiembrie

Anca Cernat în Contabil și fiscal
Redactor, avocatnet.ro
3 Decembrie 2021 | 2 | 10430 | Timp de citire: 2 min.

Fiscul începe să facă verificări în cazul firmelor mici și mijlocii care nu și-au îndeplinit obligația de a conecta casele de marcat la sistemul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) până la termenul-limită, 30 noiembrie 2021, potrivit unui comunicat de presă publicat recent pe site-ul instituției. Firmele vizate ar fi trebuit să facă acest demers, fără a risca amenzi de până la 10.000 de lei, până la data amintită, care a fost totodată și termenul-limită de raportare a aparatelor care continuă să funcționeze offline la acești contribuabili. În acest sens, peste 466.000 de aparate au fost legate la sistemul ANAF până la sfârșitul lunii noiembrie, după cum reiese dintr-un comunicat recent al Patronatului Caselor de Marcat. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ce faci, practic, când te trezești cu niște decizii de impunere de la Fisc pe care nu le înțelegi sau care nu reflectă datorii actuale?

Anca Cernat în PFA & Profesii liberale
Redactor, avocatnet.ro
1 Decembrie 2021 | 2 | 2333 | Timp de citire: 2 min.

În contextul în care, în ultima perioadă, tot mai mulți contribuabili au primit decizii de impunere de la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) pentru plata contribuției la sănătate (CASS) aferentă anului 2017 și nu numai, sume care, de multe ori, sunt achitate sau nu reflectă realitatea de la acel moment, PFA-urile, II-urile, IF-urile și persoanele fizice care se trezesc cu astfel de decizii de impunere au la îndemână câteva variante pentru clarificarea situației lor fiscale. Astfel, spun specialiștii, trebuie pornit de la solicitarea explicațiilor din partea inspectorilor responsabili și soluționarea efectivă a fiecărei spețe în parte la nivel de ANAF, iar, dacă orice încercare de clarificare cu cei de la ANAF nu dă roade, se poate ajunge până la soluționarea în instanță. Citește articolul

ACCES PREMIUM

În 2022 iau ființă primele grupuri de impozit pe profit. Următoarele pot apărea abia în 2023

Anca Cernat în Contabil și fiscal
Redactor, avocatnet.ro
30 Noiembrie 2021 | 0 | 419 | Timp de citire: 2 min.

În contextul în care consolidarea fiscală în domeniul impozitului pe profit, care permite gruparea firmelor pentru o perioadă de 5 ani fiscali, se va aplica începând cu 1 ianuarie 2022 pentru firmele care au solicitat Fiscului înființarea grupurilor până la termenul-limită (2 noiembrie 2021), asta înseamnă că următoarele grupuri de impozit pe profit se pot înființa, conform legii, abia în anul 2023. În acest sens, firmele interesate vor trebui să depună cereri la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) în 2022, tot până pe data de 2 noiembrie, pentru a putea aplica sistemul de consolidare fiscală în domeniul impozitului pe profit începând cu anul următor (2023). Citește articolul

ACCES PREMIUM

Retenția de talent: Șapte moduri eficiente prin care să-ți păstrezi angajații performanți pe termen lung

Anca Cernat în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
30 Noiembrie 2021 | 2 | 696 | Timp de citire: 4 min.

În condițiile în care dinamica din piața muncii aduce constant noi provocări angajatorilor care cu greu mai găsesc angajați, cu atât mai mult unii care să rămână în firmă pe termen lung, devine cu atât mai importantă retenția de talent, adică găsirea unor strategii eficiente de a păstra în firmă angajații performanți, care aduc plusvaloare firmei. Este vorba despre acei salariați cu vechime pe statul de plată, care sunt dedicați jobului lor, fac performanță și care, dacă percep experiența de zi cu zi de la locul de muncă ca fiind una pozitivă, ar fi chiar și mai productivi și performanți, iar colaborarea în cadrul echipei ar deveni mai facilă. De la realizarea unui plan de dezvoltare profesională împreună cu aceștia, până la oferirea graduală de diverse beneficii, traininguri și bonusuri de performanță, există, potrivit unui raport publicat anul acesta de Comisia Europeană, o multitudine de astfel de strategii la îndemână pentru orice angajator care vrea să-și păstreze oamenii buni în cadrul echipei. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Nouă beneficii extrasalariale pe care le poți acorda angajaților, ca recunoaștere a muncii lor

Anca Cernat în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
30 Noiembrie 2021 | 0 | 1290 | Timp de citire: 4 min.

Pe final de an, multe companii fac evaluări profesionale ale angajaților și le acordă acestora, acolo unde este cazul, diverse bonusuri de performanță sau alte beneficii. Astfel, trecem în revistă beneficiile extrasalariale pe care angajatorii le pot acorda salariaților de a căror productivitate sunt mulțumiți, fie pe final de an, fie în orice alt moment, pe durata desfășurării contractului de muncă. Printre acestea se numără bugetul pentru adaptarea spațiului de lucru de acasă, în cazul telemuncii, voucherele de vacanță sau cardurile cadou, precum și ședințele de consiliere psihologică online pentru angajați. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Criza coronavirusului: Tot ce trebuie să știi dacă ai bani de recuperat de la partenerii de afaceri sau de la Fisc

Anca Cernat în Contabil și fiscal
Redactor, avocatnet.ro
30 Noiembrie 2021 | 0 | 456 | Timp de citire: 3 min.

În condițiile în care firmele se confruntă cu diverse probleme financiare, pe fondul pandemiei de coronavirus, opțiunile juridice și fiscale de recuperare a creanțelor au devenit o preocupare esențială în acest sens. Astfel, vă prezentăm în continuare principalele aspecte de luat în calcul cu privire la recuperarea datoriilor. De la calea amiabilă, la procedurile judiciare, executarea silită și procedura insolvenței, iată tot ce trebuie să știi dacă ai bani de recuperat de la partenerii de afaceri sau de la Fisc. Citește articolul