Cu toate că Guvernul a fost bine intenționat atunci când a eliminat estimările de venituri din declarația unică (D212), măsura a venit la pachet cu o problemă practică pentru PFA-urile care obțin venituri mari și vor să fie asigurate la sănătate prin plata contribuției sociale aferente (CASS), spun specialiștii. Mai exact, chiar dacă vor plăti CASS până în mai 2026, persoanele fizice nu știu dacă rămân până atunci cu calitatea de asigurat sau nu. Citește articolul
Schimbul de informații dintre autoritățile fiscale devine tot mai strâns, de la an la an, astfel că șansele ca veniturile încasate de români din străinătate să „scape” netaxate de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) sunt din ce în ce mai mici. În aceste condiții, specialiștii recomandă declararea tuturor veniturilor din străinătate prin declarația unică și plata taxelor aferente (impozit pe venit și, după caz, contribuții sociale). Citește articolul
Dincolo de majorarea plafonului de scutire de TVA, regimul în sine va fi deschis curând pentru mai multe firme - pe scurt, persoanele impozabile din România vor putea opta (în România) să aplice regimul și în alte state membre, iar persoanele impozabile din alte state membre vor putea opta (în acele state membre) să aplice regimul în România. Însă care va fi impactul practic al acestei măsuri pregătite de Guvern? Citește articolul
Ne propunem să expunem astăzi o serie de aspecte privind veniturile din activități independente obținute în anul 2024, pentru care taxele aferente trebuie definitivate până la data de 26 mai 2025, prin depunerea declarației unice (formularul 212). PFA-urile datorează impozit pe venit și, după caz, contribuțiile la pensii (CAS) și sănătate (CASS), termenul de plată fiind tot la 26 mai 2025. Citește articolul
Fermierii care cultivă legume în spații protejate vor putea beneficia și în cursul acestui an de un ajutor de minimis de 1.500 de euro pentru fiecare 1.000 de metri pătrați cultivați cu legume din lista celor eligibile pentru acordarea acestui sprijin. Totodată, valoarea ajutorului maxim ce poate fi acordat unui singur solicitant va fi de 50.000 de euro pe durata ultimilor trei ani, în cazul în care au fost accesate alte programe de minimis. Citește articolul
Considerarea cheltuielilor cu ochelarii ca fiind deductibile pentru PFA-uri, profesii liberale și alți lucrători independenți reprezintă o abordare fiscală riscantă, situația fiind cu totul diferită de cea a angajaților. Angajatorii au obligații clare de sănătate și securitate în muncă (SSM) față de salariați, iar abordarea fiscală este una specifică, însă persoanele care lucrează independent nu beneficiază de aceleași prevederi și trebuie să demonstreze de ce anumite cheltuieli sunt făcute în exercițiul profesional, iar nu în scop personal. Jurisprudența arată că instanțele tind să dea dreptate ANAF când consideră aceste cheltuieli nedeductibile, argumentând că ochelarii reprezintă cheltuieli personale fără legătură directă cu activitatea economică, fiind utilizați și în afara muncii, pentru corectarea unei deficiențe medicale. Citește articolul
Subiectul recalificării relațiilor aparent independente în relații dependente, care presupune impuneri suplimentare de taxe în urma controalelor, a revenit în atenția Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), atenționează avocații. În acest context, contribuabilii sunt sfătuiți să reanalizeze colaborările care pot fi vizate de controalele ANAF și de eventualele recalificări fiscale. Citește articolul
Persoanele juridice și persoanele fizice au, până la urmă, un termen-limită pentru actualizarea codurilor CAEN proprii, în contextul trecerii de la versiunea a doua la versiunea a treia a CAEN, dar acesta este unul îndelungat - 18 luni. O hotărâre de Guvern în acest sens a fost oficializată recent, astfel că de-acum curge efectiv acea perioadă de tranziție. Citește articolul
Lista actelor fiscale care sunt emise prin centrul de imprimare masivă al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), fiind valabile fără semnătură și ștampilă, a fost extinsă printr-un ordin recent oficializat. Citește articolul
Firmele și PFA-urile care activează în domeniul transportului alternativ de persoane (ridesharing) și care nu-și îndeplinesc obligațiile fiscale de angajatori, în relație cu șoferii lor, urmează să fie depistate printr-o declarație nouă, potrivit unui ordin oficializat recent. În urma verificărilor preliminare pe care le-a făcut, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a descoperit că numărul șoferilor care lipsesc din evidențele oficiale (adică pentru care nu se achită taxe salariale) se ridică la ordinul zecilor de mii. Noul formular este depus exclusiv de proprietarii aplicațiilor de ridesharing. Citește articolul