avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 476 soluții astăzi
Acasă Subiect: angajatori
Subiect: angajatori
ACCES PREMIUM

UPDATE Directiva privind munca prin platforme digitale a fost oficializată și trebuie transpusă până în 2026

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
16 Noiembrie 2024 | 1 | 2444 | Timp de citire: 7 min.

Directiva europeană care va reglementa lucrătorii de pe platformele digitale a fost oficializată recent și trebuie transpusă de toate statele membre ale UE până spre finalul anului 2026. Directiva urmărește stabilirea unui cadru pentru determinarea corectă a statutului profesional al lucrătorilor, pentru a determina dacă aceștia sunt sau nu angajați ai platformelor digitale. De asemenea, aceasta va asigura transparența în utilizarea algoritmilor și va proteja datele personale ale lucrătorilor. În România, la acest moment, există o singură reglementare specifică unui tip de angajat pe o platformă digitală. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Transpunerea unei directive europene

UPDATE Mecanismul de stabilire și actualizare a salariului minim brut pe țară a fost oficializat, dar acum trebuie pus în aplicare prin HG

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
15 Noiembrie 2024 | 1 | 11182 | Timp de citire: 6 min.

Legea pentru stabilirea și actualizarea salariului minim brut pe țară conform directivei privind salariul minim adecvat în Uniunea Europeană (UE) a fost oficializată joi, dar acum este necesară o hotărâre de Guvern pentru punerea sa în aplicare. Noul mecanism prin care se va stabili și apoi actualiza anual salariul minim în România va ține cont de puterea de cumpărare, de costul vieții, de nivelul general al salariilor și de distribuția acestora, de rata de creștere a salariilor, dar și de productivitate. Totodată, prin această lege se dorește sancționarea mult mai dură a celor care nu acordă salariul minim. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Propunere CE: Portal unic de declarații digitale pentru detașarea lucrătorilor

avocatnet.ro în Relații de muncă & Asigurări sociale
14 Noiembrie 2024 | 0 | 253 | Timp de citire: 2 min.

Cu scopul de a reduce efortul legat de raportare, Comisia Europeană (CE) propune crearea unui portal unic de declarații digitale, care să vină în ajutorul companiilor care au lucrători detașați într-o altă țară membră a Uniunii Europene (UE). Citește articolul

ACCES PREMIUM

Impozitarea telemuncii transfrontaliere: Tendințe și preocupări la nivel european

EY Romania în Taxe și impozite
13 Noiembrie 2024 | 0 | 606 | Timp de citire: 4 min.

Devenite de mare actualitate și, în același timp, subiecte sensibile, reglementarea lucrului la distanță și, respectiv, impozitarea muncii transfrontaliere încep să preocupe din ce în ce mai mult, pe plan național, țările membre UE, dar și la nivelul Comisiei Europene. Chiar dacă pare că a fost ușor lăsată deoparte, este probabil ca, odată cu numirea noilor comisari europeni (care se va finaliza în cursul lunii noiembrie), analiza opțiunilor de impozitare a muncii transfrontaliere la distanță în țările UE să fie reluată. Fiind un subiect complex, aflat în continuă evoluție, și având în vedere creșterea popularității muncii la distanță și a telemuncii, autoritățile locale și europene sunt de acord că reglementările fiscale actuale trebuie completate, astfel încât au apărut inițiative recente menite să aducă clarificări necesare și obligatorii. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Din ianuarie, firmele mari vor avea noi obligații în legătură cu angajarea persoanelor cu dizabilități

Dragos Niculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
12 Noiembrie 2024 | 0 | 9069 | Timp de citire: 2 min.

Firmele și instituțiile publice cu peste 50 de angajați vor avea, de anul viitor, noi obligații în legătură cu angajarea, într-un procent de cel puțin 4% din numărul total de angajați, a unor persoane cu dizabilități, după cum stabilește o ordonanță apărută luni. Concret, aceste entități vor trebui să dovedească că au cerut sprijinul unor organizații nonguvernamentale (ONG-uri) la angajarea persoanelor cu dizabilități și să transmită anual autorităților o situație centralizată a funcțiilor ocupate de aceste persoane. Citește articolul

ACCES PREMIUM

e-Factura: Cum pot firmele să înregistreze tranzacțiile, în baza facturii clasice, până la momentul emiterii facturii electronice? Soluția prudentă: proforma

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
31 Octombrie 2024 | 0 | 8615 | Timp de citire: 4 min.

De multe ori se poate întâmpla ca o companie să aibă o factură clasică pentru o tranzacție, dar să mai dureze ceva până vine și factura electronică prin sistemul e-Factura. În aceste situații, cum pot fi înregistrate tranzacțiile fără a risca sancțiuni? De principiu, specialiștii spun că soluția cea mai prudentă este ca factura clasică să fie tratată ca o factură proformă. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Decizie publicată în Monitorul Oficial

UPDATE Construcții: ICCJ confirmă că facilitățile pot fi aplicate doar activităților din domeniu. Iar o constatare a ITM nu obligă ANAF să recunoască aplicarea corectă a facilităților

Alexandru Boiciuc în Taxe și impozite
Redactor-șef, avocatnet.ro
25 Octombrie 2024 | 0 | 3681 | Timp de citire: 3 min.

O decizie oficializată recent de Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ) vine cu două clarificări importante pentru angajatorii care aplică facilitățile fiscale din construcții. Pe de o parte, se confirmă faptul că facilitățile nu se pot aplica pentru alte activități decât cele legate de construcții. Pe de altă parte, o constatare a inspectoratului teritorial de muncă (ITM) nu poate obliga Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) să confirme că un angajator aplică în mod corect facilitățile. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Spețe din controalele ANAF

Construcții: Două cazuri noi în care s-au anulat facilitățile aplicate de angajatori pentru că activitățile lor erau în afara domeniului

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
19 Octombrie 2024 | 0 | 7391 | Timp de citire: 2 min.

Două cazuri noi în care angajatorii aplicau greșit facilitățile fiscale din domeniul construcțiilor au fost prezentate recent de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Deși vorbim de companii care foloseau un cod CAEN acoperit de facilități, activitatea lor efectivă n-avea legătură cu domeniul construcțiilor. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Extindere a ariei de formare profesională: vor fi introduse două noi specializări

Cristian Stanescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
10 Octombrie 2024 | 0 | 1402 | Timp de citire: 2 min.

Furnizorii de specializări vor putea organiza cursuri de formare pentru specializările ”brand manager” și ”specialist în relații publice”, conform unui proiect de ordin emis în acest sens, aflat în dezbatere publică pe site-ul Ministerului Muncii. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Declarația 112: Angajatorii trebuie să folosească o versiune nouă, începând cu raportarea pe septembrie, în contextul schimbării legii pensiilor publice

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
9 Octombrie 2024 | 1 | 10041 | Timp de citire: 2 min.

Declarația 112 și instrucțiunile sale de completare au fost înlocuite cu totul printr-un nou ordin comun, schimbările fiind legate de intrarea în vigoare a noii legi a pensiilor publice. Noua versiune a formularului trebuie folosită de angajatori, pentru declararea veniturilor și a taxelor salariale, începând cu situația pe septembrie 2024. Citește articolul