avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 357 soluții astăzi
Acasă Subiect: angajatori
Subiect: angajatori
ACCES PREMIUM
Specialistul răspunde

Stock option plan: Cum se declară și taxează veniturile obținute de salariat din vânzarea acțiunilor pe care le-a avut la fostul angajator?

avocatnet.ro în Specialistul răspunde
15 Aprilie 2025 | 181 | Timp de citire: 3 min.

Deoarece planurile de tip stock option plan, ce permit salariaților să obțină acțiuni (gratuit sau la un preț preferențial) la angajatorul la care lucrează, au devenit tot mai populare, apar mai des și salariați care vor să știe ce obligații fiscale există în aceste situații. Însă răspunsul nu este ușor de dat, pentru că tratamentul fiscal depinde de mai multe aspecte importante. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Proiect de HG

Valorile-limită de expunere la azbest vor fi reduse: Ce se schimbă pentru angajatori și angajați

Cristian Stanescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
14 Aprilie 2025 | 281 | Timp de citire: 4 min.

Recent, Ministerul Muncii a pus în dezbatere publică un proiect de hotărâre care va aduce modificări normei care reglementează protecția sănătății și securității lucrătorilor față de riscurile expunerii la azbest. Propunerea vine în contextul transpunerii în legislația autohtonă a unei directive europene care modifică valorile-limită de expunere profesională, făcându-le mai stricte. Deși interzis în UE din 2007, azbestul este încă prezent în construcțiile realizate înainte de acest an. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Stock option plan: Cum influențează planurile de acțiuni piața muncii din România. Beneficiul devine tot mai popular

EY Romania în Resurse umane
11 Aprilie 2025 | 439 | Timp de citire: 2 min.

În România, planurile de acțiuni vin în diverse forme, dar un concept care captează atenția este „stock option plan” (SOP). Nu este un subiect deloc nou, dar este unul care nu-și pierde interesul. Ultimii cinci ani au adus schimbări majore pe piața muncii. În contextul unei evoluții rapide a mediului de afaceri, organizațiile își revizuiesc strategiile de compensare și motivare pentru a răspunde mai bine nevoilor și așteptărilor angajaților. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Angajatorii pot stabili un buget individual și angajații pot alege beneficiile dorite, dar e necesară o informare despre taxare și impactul pe venitul net

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
10 Aprilie 2025 | 1730 | Timp de citire: 1 min.

Una dintre noile tendințe de pe piața muncii este asigurarea unui buget individual pe care angajatul îl poate folosi pentru a alege ce beneficii salariale își dorește, spun specialiștii. Însă această practică este utilă numai dacă angajatul poate vedea niște simulări legate de venitul net pe care-l va primi, care e influențat de taxele salariale și plafoanele legale aferente beneficiilor disponibile. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Oficial: Angajarea victimelor violenței domestice sau ale traficului de persoane va fi subvenționată de stat

avocatnet.ro în Salarizare, taxare & relația cu statul
8 Aprilie 2025 | 3118 | Timp de citire: 2 min.

Pentru a stimula angajarea victimelor violenței domestice sau ale traficului de persoane s-a stabilit, printr-o lege publicată azi în Monitorul Oficial, ca angajatorii să primească o subvenție de la stat în cuantum de 2.250 de lei pentru încadrarea în muncă a acestor persoane. Pentru aplicarea măsurii e nevoie și de modificarea normelor din domeniu, termenul pentru asta fiind luna iunie. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Analiză Un simplu transfer de personal între companii poate fi considerat, uneori, un transfer de întreprindere: Implicații și sancțiuni

PwC România în Aspecte juridice
3 Aprilie 2025 | 678 | Timp de citire: 7 min.

Preluarea unei activități economice care își păstrează identitatea după transfer a devenit o metodă tot mai des folosită pentru a construi, restructura sau reinventa afaceri. În cadrul transferului de întreprindere se preiau, de obicei, atât bunurile, cât și salariații necesari desfășurării activității economice în cauză. Dar ce se întâmplă când singurul obiect al transferului este reprezentat de angajați? Poate un simplu transfer de personal să ascundă, de fapt, un transfer de întreprindere cu implicații financiare majore? Răspunsul este da, fiind mai puțin cunoscut că regulile transferului de întreprindere pot fi aplicabile și atunci când se preiau doar salariații, fără alte bunuri adiacente. Este esențială cunoașterea acestui aspect pentru a evita eventuale consecințe financiare care ar putea surveni din nerespectarea regulilor relevante. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Start-up Nation: Cât costă menținerea obligatorie a doi angajați pe durata programului de finanțare

Marian Dumitrache în Finanțări
Consultant și Trainer Fonduri Europene,
31 Martie 2025 | 4215 | Timp de citire: 3 min.

Principala obligație a beneficiarilor programului Start-up Nation este aceea de a crea, în etapa de implementare a proiectului de investiții, două noi locuri de muncă și, ulterior, menținerea acestora pentru o perioadă de 30 de luni. Prin urmare, în cazul în care ai în vedere atragerea unei finanțări nerambursabile de până la 250.000 de lei pentru o afacere nouă, trebuie să ții cont și de obligațiile pe care programul de finanțare ți le impune pe durata monitorizării investiției realizate. Deși banii nerambursabili par o oportunitate excelentă pentru a-ți pune pe picioare o afacere, este esențial să cunoști toate implicațiile financiare ce vin la pachet cu acest ajutor financiar. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Recalificări fiscale: Subiectul colaborărilor independente care ascund, de fapt, relații de dependență a revenit în atenția ANAF

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
25 Martie 2025 | 3474 | Timp de citire: 3 min.

Subiectul recalificării relațiilor aparent independente în relații dependente, care presupune impuneri suplimentare de taxe în urma controalelor, a revenit în atenția Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), atenționează avocații. În acest context, contribuabilii sunt sfătuiți să reanalizeze colaborările care pot fi vizate de controalele ANAF și de eventualele recalificări fiscale. Citește articolul

ACCES PREMIUM

GDPR și angajatorii: Spețe interesante de care să ții cont

Cristian Stanescu în GDPR & Protecția datelor personale
Redactor, avocatnet.ro
21 Martie 2025 | 945 | Timp de citire: 5 min.

Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) sancționează constant încălcările Regulamentului (UE) 2016/679 privind protecția datelor (GDPR), amendând încălcarea vieții private și a securității datelor personale de către companii, în diverse contexte, inclusiv cel al relațiilor de muncă. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Măsură oficială

UPDATE Ridesharing: Angajatorii care nu plătesc taxele salariale pentru șoferii de transport alternativ vor fi depistați de ANAF prin noua declarație 397. Prima depunere, în iunie

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
20 Martie 2025 | 5 | 17570 | Timp de citire: 3 min.

Firmele și PFA-urile care activează în domeniul transportului alternativ de persoane (ridesharing) și care nu-și îndeplinesc obligațiile fiscale de angajatori, în relație cu șoferii lor, urmează să fie depistate printr-o declarație nouă, potrivit unui ordin oficializat recent. În urma verificărilor preliminare pe care le-a făcut, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a descoperit că numărul șoferilor care lipsesc din evidențele oficiale (adică pentru care nu se achită taxe salariale) se ridică la ordinul zecilor de mii. Noul formular este depus exclusiv de proprietarii aplicațiilor de ridesharing. Citește articolul