avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 680 soluții astăzi
Acasă Subiect: revisal
Subiect: revisal
ACCES PREMIUM

Dacă acord prime ocazional angajaților, trebuie să le și declar undeva, în afară de declarațiile fiscale?

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
13 Martie 2024 | 0 | 2089 | Timp de citire: 4 min.

Primele acordate angajaților nu pot avea caracter de surpriză și nici nu pot fi date pe criterii discriminatorii. Orice alte drepturi stabilite ca urmare a activității profesionale a salariatului, pe lângă salariu, ar trebui în mod normal să fie cuprinse în contractul individual de muncă. Desigur, dacă ele nu sunt prinse la nivel contractual, angajatorul păstrându-și astfel posibilitatea de a le acorda când dorește, se pune întrebarea: trebuie să le declar sau nu în Revisal? Citește articolul

ACCES PREMIUM
Realități de pe piața muncii

Ce informații poate solicita angajatorul despre viitorul angajat și de la ce punct încolo putem vorbi de o încălcare a legii?

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
8 Martie 2024 | 0 | 1451 | Timp de citire: 4 min.

Un lucrător află că fostul angajator a înregistrat eronat în Revisal temeiul legal al încetării contractului său de muncă, generând astfel confuzie și potențiale consecințe negative în procesul de angajare ulterior al lucrătorului. În ciuda erorii inițiale, situația se complică odată ce un alt angajator solicită informații la ITM despre acel angajat și le și primește, ceea ce ridică un semn de întrebare cu privire la corectitudinea și respectarea literei legii de chiar cei care ar trebui să se asigure de respectarea ei. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Realități de pe piața muncii

De ce e important ca angajații să dobândească acces facil mai repede la datele din Revisal

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
9 Februarie 2024 | 0 | 4860 | Timp de citire: 4 min.

Încă din 2022, legiuitorul a adoptat două acte normative care urmăreau un scop important -- asigurarea transparenței în cadrul relațiilor de muncă și eliminarea situațiilor în care angajatorul ar fi tentat să modifice, să suspende sau să înceteze, unilateral și nelegal, un contract de muncă în Revisal. Angajații au dobândit, teoretic, acces în Revisal, dar nu și practic - partea asta mai are de așteptat.  Citește articolul

ACCES PREMIUM

Reminder Salariu minim majorat în sectoarele speciale: Azi e ultima zi pentru a transmite modificările în Revisal

avocatnet.ro în Relații de muncă & Asigurări sociale
28 Noiembrie 2023 | 0 | 16479 | Timp de citire: 1 min.

OUG nr. 93/2023 stabilește salariul minim brut pe țară garantat în plată pentru sectorul construcții, agricol și industria alimentară. Modificarea salariului minim trebuie transmisă în Revisal în termen de 20 de zile lucrătoare de la data producerii, adică până pe 28 noiembrie. Nerespectarea acestui termen poate fi sancționată cu amendă de la 5.000 la 8.000 lei. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Majorarea salariului minim în cazul angajaților cu contractele suspendate

avocatnet.ro în Relații de muncă & Asigurări sociale
15 Noiembrie 2023 | 0 | 10599 | Timp de citire: 2 min.

Majorarea salariului minim în cazul angajaților cu contractele suspendate nu se poate produce mai devreme de încetarea suspendării. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Sondaj: Tendințe și modele de lucru în administrarea resurselor de personal și salarizare ale companiilor din România

EY Romania în Resurse umane
31 Octombrie 2023 | 0 | 920 | Timp de citire: 6 min.

În contextul apariției soluțiilor de externalizare a serviciilor de administrare personal (HR), dar și de calculul al salariilor angajaților, o concluzie ar fi că o mare parte din firmele românești preferă, în continuare, să deruleze intern ambele servicii. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Formalități importante

Modificarea prestatorului de servicii de completare şi transmitere a datelor în Revisal trebuie notificată ITM

avocatnet.ro în Relații de muncă & Asigurări sociale
12 Septembrie 2023 | 0 | 2198 | Timp de citire: 2 min.

Angajatorii privați pot externaliza completarea și transmiterea datelor în registru către prestatori de servicii. Cu toate acestea, angajatorii trebuie să notifice inspectoratul teritorial de muncă (ITM) în legătură cu încheierea contractelor de prestări de servicii și să furnizeze datele de identificare ale prestatorului. În cazul în care se schimbă prestatorul, angajatorul trebuie să încheie un nou contract și să notifice din nou ITM-ul. Netransmiterea acestor informații poate duce la amenzi între 3.000 și 6.000 de lei. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Realități de pe piața muncii

Angajatul universal și managerul care face curat - cum folosea un angajator lucrătorii pentru toate ocupațiile de care avea nevoie

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
3 Septembrie 2023 | 1 | 1519 | Timp de citire: 5 min.

Atunci când vorbim de muncă nedeclarată, cunoscută mai mult ca „muncă la negru”, vorbim de riscuri la care se expun lucrătorii, cât și de impactul negativ adus bugetului și concurenței loiale. E clar, un contract de muncă neîncheiat și/sau nedeclarat reprezintă nu numai o contravenție în sensul legislației muncii, ci și o formă de evaziune fiscală. În lipsa unei informări corespunzătoare privind acele riscuri la care se expune, coroborat cu nivelul ridicat de taxare a muncii, orice persoană poate fi tentată la un moment dat să aleagă „scurtătura”. Doar că, pe lângă lipsa unor documente făcute conform legii, angajații ajung să nu-și primească banii la timp sau complet, sunt puși să presteze activități pentru care nu au fost angajați și angajatorii se debarasează de ei de pe o zi pe alta. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Modificările propuse la regulile de operare în REGES, criticate de Consiliul Legislativ: recurgerea la servicii externe doar dacă sunt autorizate CECCAR sau conduse de experți în legislația muncii îngrădește libertatea economică a angajatorului

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
29 August 2023 | 1 | 6339 | Timp de citire: 4 min.

Regulile de operare REGES ar urma să fie completate printr-un proiect de hotărâre de Guvern (HG) pus în dezbatere la începutul acestei veri la Ministerul Muncii și care, potrivit inițiatorului, ar pune în aplicare referirile din Codul muncii la serviciile externe specializate și coordonate de un expert în legislația muncii și la serviciile externe de contabilitate autorizate ca fiind singurele în măsură să opereze în registru dacă angajatorul optează pentru un serviciu extern. Proiectul de HG este acum pe circuitul de avizare, însă Consiliul Legislativ, una dintre entitățile ce trebuie să dea un aviz pentru ca proiectul să poată fi aprobat, consideră că prevederile privind serviciile externe specializate adaugă la lege și restrâng libertatea economică a angajatorilor. Totodată, Consiliul reiterează faptul că expertul în legislația muncii și serviciul extern specializat nu sunt reglementate prin lege, iar referirile la acestea din chiar Codul muncii sunt imprecise. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Efectele concediului medical asupra raportului de muncă și suprapunerea medicalului pe situații speciale în care se află angajatul

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
23 August 2023 | 0 | 3782 | Timp de citire: 3 min.

Concediile medicale pentru incapacitate temporară de muncă cauzate de boli obișnuite sau accidente în afara muncii suspendă contractul individual de muncă (CIM), însă această suspendare nu se reflectă și la nivelul registrului de evidență a salariaților. Medicalul se suprapune frecvent peste diverse situații aparte din derularea raportului de muncă - perioade de probă, de preaviz, concedii - , așa că trebuie tratat cu atenție. În cazul contractelor pe perioadă determinată, trebuie observat dacă medicalul se extinde dincolo de termenul de expirare a contractului. Citește articolul