Majorarea salariului minim prin hotărâre de Guvern implică și anumite formalități pe care angajatorii le au de făcut în următoarea perioadă. Pe scurt, ce ar trebui avut în vedere: Citește articolul
Codul Muncii prevede obligația angajatorilor de a ține evidența muncii salariaților într-un registru general de evidență a salariaților (Revisal). Și, pentru a se asigura că Revisalul este gestionat corect și conform prevederilor legale, este de așteptat ca persoana desemnată de angajator să urmeze un curs de formare specific, chiar dacă nu este neapărat o obligație impusă explicit prin lege. Citește articolul
Întrucât ultima calificare obținută de un angajat nu reflectă de fiecare dată expertiza sau competențele dobândite de acesta de-a lungul anilor, la Senat a fost înregistrată recent o propunere legislativă menită să aducă modificări Codului Muncii, dezideratul fiind acela de a introduce în registrul general de evidență a salariaților (Revisal), alături de celelalte informații obligatorii, și nivelul și specialitatea formelor de studiu absolvite de angajat, începând cu ultima formă de învățământ obligatoriu. Citește articolul
Toți angajatorii au obligația legală de a întocmi, păstra și prezenta inspectorilor de muncă, pentru fiecare dintre salariații încadrați în muncă, un dosar personal care să conțină o serie de acte și documente obligatorii cu datele fiecărui angajat.
Citește articolulCadrul legal în vigoare stabilește că angajatorul are obligația de a elibera, la cererea angajatului, toate documentele necesare care atestă calitatea de salariat a acestuia, într-un termen de cel mult 15 zile de la data solicitării. Citește articolul
La terminarea contractului individual de muncă (CIM), indiferent de articolul pe baza căruia s-a făcut încetarea CIM, angajatorul are obligația de a elibera o serie de documente legate de activitatea prestată de fostul salariat în cadrul companiei, însă poate oferi și alte adeverințe, din propria inițiativă, sau diverse copii solicitate de fostul angajat. Citește articolul
Deși unele aspecte în privința elementelor esențiale ale contractului individual de muncă (CIM) sunt prevăzute explicit atât în Codul muncii, cât și în modelul-cadrul CIM, uneori contractele nu respectă aceste dispoziții și sunt fie incomplete, fie completate eronat. Un aspect care, la prima vedere, nu pare foarte important, este repartizarea timpului de muncă în cadrul săptămânii. Deși în mod normal vorbim de precizări pe care ar trebui să le regăsim în CIM, precizarea repartizării timpului de muncă neputând fi prinsă doar în fișa postului, răspunsul primit de la un inspectorat teritorial de muncă demonstrează cum prevederile legii le scapă până și celor la care ne uităm „ca să luăm lumină”. Citește articolul
Legea stabilește că angajatorii au obligația de a încheia și de a înregistra contractele individuale de muncă înainte ca angajații să înceapă efectiv activitatea. Conform Codului muncii, prestarea oricărei activități de către lucrător presupune, anterior, încheierea unui contract individual de muncă, care să fie semnat de ambele părți și înregistrat în registrul general de evidență a salariaților (Revisal) cel târziu cu o zi lucrătoare înainte de începerea activității. Ignorarea acestor obligații sau formalități, cum le-ar numi mulți, atrage sancțiuni severe. Citește articolul
Primele acordate angajaților nu pot avea caracter de surpriză și nici nu pot fi date pe criterii discriminatorii. Orice alte drepturi stabilite ca urmare a activității profesionale a salariatului, pe lângă salariu, ar trebui în mod normal să fie cuprinse în contractul individual de muncă. Desigur, dacă ele nu sunt prinse la nivel contractual, angajatorul păstrându-și astfel posibilitatea de a le acorda când dorește, se pune întrebarea: trebuie să le declar sau nu în Revisal? Citește articolul
Un lucrător află că fostul angajator a înregistrat eronat în Revisal temeiul legal al încetării contractului său de muncă, generând astfel confuzie și potențiale consecințe negative în procesul de angajare ulterior al lucrătorului. În ciuda erorii inițiale, situația se complică odată ce un alt angajator solicită informații la ITM despre acel angajat și le și primește, ceea ce ridică un semn de întrebare cu privire la corectitudinea și respectarea literei legii de chiar cei care ar trebui să se asigure de respectarea ei. Citește articolul