În cazul încetării unui contract de muncă, angajatorii sunt obligați prin lege să elibereze o adeverință care să conțină doar informații esențiale despre activitatea salariatului, precum durata muncii, salariul și vechimea, fără a include sancțiuni disciplinare, care nu sunt relevante pentru viitoarele relații de muncă. O situație recent observată a evidențiat practica necorespunzătoare a unor angajatori de a include aceste sancțiuni în adeverințe, contrar legislației, ceea ce poate prejudicia salariatul. Salariații au dreptul să conteste astfel de practici, solicitând corectarea adeverințelor neconforme și, în caz de refuz, pot apela la Inspecția Muncii. Citește articolul
Adeverința de vechime în muncă este un document esențial pentru lucrători în numeroase contexte. Din acest motiv, este important de știut care sunt obligațiile angajatorilor în privința eliberării acestui document, ce informații trebuie să conțină și cum poate fi obținută în cazul în care angajatorul a intrat în insolvență sau a fost desființat. În plus, angajații trebuie să fie atenți când solicită adeverința întrucât există angajatori care impun tarife pentru eliberarea acestora, deși legea interzice acest lucru. Citește articolul
Dovada vechimii în muncă și în specialitate pentru perioadele până la 31 decembrie 2010 se face cu carnetele de muncă, atrag atenția inspectoratele de muncă de ceva vreme deja. Cei care nu au încă acasă carnetele de muncă ar trebui să facă demersuri pentru a le prelua, astfel încât să nu se lovească de surprize neplăcute în momentul când solicită pensia. Citește articolul
Evidența muncii se ține de către angajatori în format electronic din 2011, prin intermediul Registrului general de evidență a salariaților (Revisal), astfel că nu mai există carnete de muncă de ceva timp. Atunci când au nevoie, angajații pot dovedi cât au lucrat de-a lungul anilor cu ajutorul adeverinței de vechime în muncă. Deși în acest an s-a oficializat o lege prin care se dorea ca adeverințele de vechime să poată fi descărcate online de salariați din Revisal, punerea în aplicare a acestei modificări va fi posibilă abia din 2025. Astfel, salariaților și foștilor salariați le rămân la îndemână aceleași două variante ca și până acum pentru a obține adeverința de vechime în muncă. Citește articolul
Dacă un angajator se află în insolvență, faliment sau lichidare, administratorul sau lichidatorul judiciar vor prelua de la acesta anumite activități de resurse umane, conform unei legi care va intra în vigoare duminică. Practic, acești specialiști vor elibera adeverințe de vechime pentru salariați, însă se vor ocupa și de încetarea contractelor individuale de muncă și raportarea încetărilor în Revisal. Aceste schimbări vin la puțină vreme după ce Codul muncii a fost modificat prin două ordonanțe de urgență. Citește articolul
Instrumentarea dosarelor de pensii a devenit mai facilă, din martie, conform unui comunicat al Casei Naționale de Pensii Publice (CNPP). În esență, a fost debirocratizat un element al procesului, în sensul că trimiterea informațiilor privitoare la stagiul de cotizare și punctajul mediu anual (în ce privește asiguratul), între autoritățile relevante (casele teritoriale de pensii), nu se mai face poștal, ci informatic. Citește articolul
Casa Națională de Pensii Publice (CNPP) și alte instituții subordonate Ministerului Muncii au, începând de la 1 ianuarie 2020, acces direct la Registrul de evidență a salariaților (Revisal), conform unui ordin recent de ministru. Practic, asta înseamnă că, cel puțin teoretic, datele de muncă despre persoanele fizice care vor să ceară pensie sau alte drepturi sunt obținute printr-o colaborare interinstituțională. Însă, chiar și așa, autoritățile atrag atenția că adeverința de vechime este necesară în continuare la solicitarea drepturilor legale. Citește articolul
De mai mulți ani, evidența muncii se face în format electronic, cu ajutorul Registrului general de evidență a salariaților, astfel că nu mai există carnete de muncă. Totuși, atunci când au nevoie, angajații pot dovedi cât au lucrat de-a lungul anilor cu ajutorul adeverinței de vechime în muncă. În articolul de față găsești atât un model pentru bugetari, cât și unul pentru salariații din mediul privat, ambele valabile în anul 2018. Citește articolul
Sunt deja 6 ani de când nu se mai emit carnete de muncă, iar salariaţii au un singur document care să ateste cât au lucrat: adeverinţa de vechime în muncă. Acest act poate fi solicitat angajatorului sau, dacă acesta nu poate ori nu vrea să îl elibereze, direct inspectoratelor teritoriale de muncă. De asemenea, din 28 noiembrie 2016, atât angajatorii, cât şi instituţiile şi autorităţile publice sunt obligate să elibereze, la încetarea activităţii persoanelor pe care le-au plătit, o adeverinţă de vechime. Citește articolul
Angajatorul este obligat să elibereze o adeverință de vechime la încetarea contractului individual de muncă al unui salariat, chiar dacă acesta din urmă nu cere documentul în mod expres, prevede un act normativ ce se aplică deja. De asemenea, aceeași obligație o au față de bugetari instituțiile și autoritățile publice. În caz contrar, amenda aplicabilă poate ajunge până la 1.000 de lei. Citește articolul