În cazul încetării unui contract de muncă, angajatorii sunt obligați prin lege să elibereze o adeverință care să conțină doar informații esențiale despre activitatea salariatului, precum durata muncii, salariul și vechimea, fără a include sancțiuni disciplinare, care nu sunt relevante pentru viitoarele relații de muncă. O situație recent observată a evidențiat practica necorespunzătoare a unor angajatori de a include aceste sancțiuni în adeverințe, contrar legislației, ceea ce poate prejudicia salariatul. Salariații au dreptul să conteste astfel de practici, solicitând corectarea adeverințelor neconforme și, în caz de refuz, pot apela la Inspecția Muncii. Citește articolul
Adeverința de vechime în muncă este un document esențial pentru lucrători în numeroase contexte. Din acest motiv, este important de știut care sunt obligațiile angajatorilor în privința eliberării acestui document, ce informații trebuie să conțină și cum poate fi obținută în cazul în care angajatorul a intrat în insolvență sau a fost desființat. În plus, angajații trebuie să fie atenți când solicită adeverința întrucât există angajatori care impun tarife pentru eliberarea acestora, deși legea interzice acest lucru. Citește articolul
Inspecția Muncii a demarat o campanie națională de informare pentru angajatori și salariați, având ca scop conștientizarea obligației legale de eliberare a adeverințelor de vechime, în contextul creșterii numărului de petiții referitoare la dificultățile întâmpinate de foști salariați în obținerea acestor documente. Campania, care se va desfășura între 11 octombrie și 31 decembrie 2024, vizează informarea salariaților despre dreptul lor de a solicita adeverințele și obligativitatea angajatorilor de a le emite la încetarea contractului de muncă. Angajatorii au obligația de a elibera adeverințele la terminarea contractelor de muncă, precum și în alte contexte, actualilor și foștilor salariați. De multe ori, foștii lucrători sunt puși însă în dificultate în privința obținerii unor adeverințe în contextul în care angajatorii lor nu mai există. Citește articolul
Cadrul legal în vigoare stabilește că angajatorul are obligația de a elibera, la cererea angajatului, toate documentele necesare care atestă calitatea de salariat a acestuia, într-un termen de cel mult 15 zile de la data solicitării. Citește articolul
La terminarea contractului individual de muncă (CIM), indiferent de articolul pe baza căruia s-a făcut încetarea CIM, angajatorul are obligația de a elibera o serie de documente legate de activitatea prestată de fostul salariat în cadrul companiei, însă poate oferi și alte adeverințe, din propria inițiativă, sau diverse copii solicitate de fostul angajat. Citește articolul
Posibilitatea salariaților de a-și accesa propriile date din registrul general de evidență a salariaților (prin portalul Reges sau aplicația Revisal) a fost introdusă printr-o lege care nu s-a raportat la realitatea actualului Revisal - de fapt, la limitările sale tehnice. Așa se face că dreptul angajaților de accesa Revisalul există, dar nu se poate concret aplica, iar conform normelor de aplicare ale acelei legi, accesul ar trebui operaționalizat din 2025. Între timp, în contextul Planului Național de Redresare și Reziliență, a apărut perspectiva unui nou Revisal, mai modern, mai digitalizat, care să permită și accesul promis salariaților la datele lor. Citește articolul
Administratorul sau lichidatorul judiciar va avea la dispoziție maximum 60 de zile calendaristice să elibereze adeverințele de vechime angajaților, în cazul insolvenței, falimentului sau lichidării angajatorului, după ce Codul muncii va fi modificat, din 14 ianuarie, printr-o lege recent apărută.
Printr-o nouă reglementare, care a fost oficializată azi, una dintre marile probleme ale celor care vor să-și reconstituie vechimea la pensionare își va găsi rezolvarea în curând: în locul tarifelor aleatorii, uneori excesiv de mari, percepute de firmele de arhivare vor exista limite tarifare stabilite legal. Deși inițial se propusese decontarea cheltuielilor de către casele de pensii, în Parlament s-a decis eliminarea acestei facilități pentru că ar presupune costuri prea mari și ar fi nevoie de mai mulți angajați ai statului care să se ocupe de chestiune. Pentru ca noile măsuri să fie pe deplin aplicabile, autoritățile trebuie să actualizeze normele din domeniu, termenul-limită fiind luna februarie. Citește articolul
Angajații au dreptul să obțină adeverințe care să detalieze vechimea în muncă, activitățile desfășurate și durata lor, salariile, iar adeverințele sunt eliberate, în primul rând, de angajatori - care trebuie să răspundă solicitărilor angajaților, pentru că-i obligă legea. Pentru o bună parte a angajaților încă în activitate, carnetele de muncă sunt însă necesare pentru a putea dovedi vechimea. Merită menționat că, din 2022, PFA-urilor li s-a recunoscut, în anumite condiții, dreptul de a echivala perioadele de activitate ca vechime în muncă, chestiune care le este de folos în special celor ce vor să ocupe funcții la stat. Citește articolul
La terminarea raportului de muncă, salariatul descoperă că în adeverința primită de la angajator se regăsesc informații care nu corespund realității. De pildă, cum că ar fi avut contractul suspendat și că ar fi absentat de la muncă o perioadă de timp, deși, practic, asta nu s-a întâmplat. Iată ce remedii are angajatul la îndemână: Citește articolul