Pe avocatnet.ro găsești mii de consultanți, din diferite domenii, pe care îi poți contacta direct.
Află cum!
Pe avocatnet.ro se fac lunar mii de cereri de consultanță către consultanții înscriși.
Află detalii!
Vrei să afle și alții câte lucruri știi în domeniul tău de activitate?
Răspunde la întrebăriConsilier juridic inca din 2003, specializat in relatii de munca, drept comercial, infiintarea, autorizarea si fuctionarea personelor juridice, securitate si sanatate in munca, contabilitate financiar-fiscala, drept administrativ, migratia fortei de munca.
Regulamentul intern nu este doar un „simplu” set de reguli și proceduri sau o obligație pe care, pentru a se proteja de amenzi, angajatorii trebuie să o bifeze formal, ci reprezintă chiar baza unei colaborări eficiente și armonioase în cadrul organizației. Dincolo de obligația angajatorului de a întocmi regulamentul intern, prevăzută explicit de Codul muncii, consultarea lucrătorilor este un alt aspect important în acest proces, iar în final angajatorul trebuie să se asigure că fiecare lucrător a intrat în posesia regulamentului intern și cunoaște dispozițiile acestuia. Citește articolul
Angajatorii trebuie să fie conștienți de obligațiile lor legale, dar și morale, printre care cea de a furniza toate resursele necesare pentru ca lucrătorii să își poată desfășura activitatea în condiții optime. Este imperativ ca lucrătorii să nu fie obligați să suporte, sub nicio formă, costuri sau alte prejudicii legate de activitatea lor profesională.
Citește articolulPe lângă regula generală privind timpul de muncă zilnic, care, de fapt, reprezintă și un drept fundamental și constituțional, programul de muncă sau repartizarea timpului de muncă are o importanță deosebită și a devenit un subiect de interes major în contextul actual al pieței muncii și al legislației în zona aceasta. Citește articolul
În contextul actual, tot mai mulți angajatori doresc să revină la forma clasică de muncă la birou, după o perioadă prelungită de telemuncă impusă de pandemie, semnalul fiind dat în mare măsură de marile corporații, dintre care unele sunt prezente și în România, însă fenomenul „întoarcerii forțate la birou” se amplifică și, astfel, apar diverse tensiuni, uneori chiar veritabile conflicte în legătură cu acest aspect. Cu toate astea, telemunca a demonstrat numeroase avantaje, atât pentru lucrători, cât și pentru angajatori, devenind o opțiune viabilă pentru multe companii. În acest sens, este esențial ca angajatorii și telesalariații să fie bine informați și să respecte prevederile legale în vigoare, pentru a asigura o tranziție lină și eficientă, dacă este cazul. La început de 2025, am decis că merită reluate în detaliu anumite aspecte esențiale legate de telemuncă: Citește articolul
În contextul actual, tot mai mulți angajatori doresc să revină la forma clasică de muncă la birou, după o perioadă prelungită de telemuncă impusă de pandemie, semnalul fiind dat în mare măsură de marile corporații, dintre care unele sunt prezente și în România, însă fenomenul „întoarcerii forțate la birou” se amplifică și, astfel, apar diverse tensiuni, uneori chiar veritabile conflicte în legătură cu acest aspect. Cu toate astea, telemunca a demonstrat numeroase avantaje, atât pentru lucrători, cât și pentru angajatori, devenind o opțiune viabilă pentru multe companii. În acest sens, este esențial ca angajatorii și telesalariații să fie bine informați și să respecte prevederile legale în vigoare, pentru a asigura o tranziție lină și eficientă, dacă este cazul. La început de 2025, am decis că merită reluate în detaliu anumite aspecte esențiale legate de telemuncă: Citește articolul
În cazul încetării unui contract de muncă, angajatorii sunt obligați prin lege să elibereze o adeverință care să conțină doar informații esențiale despre activitatea salariatului, precum durata muncii, salariul și vechimea, fără a include sancțiuni disciplinare, care nu sunt relevante pentru viitoarele relații de muncă. O situație recent observată a evidențiat practica necorespunzătoare a unor angajatori de a include aceste sancțiuni în adeverințe, contrar legislației, ceea ce poate prejudicia salariatul. Salariații au dreptul să conteste astfel de practici, solicitând corectarea adeverințelor neconforme și, în caz de refuz, pot apela la Inspecția Muncii. Citește articolul
Munca prin agent de muncă temporară reprezintă o soluție flexibilă atât pentru angajatori, cât și pentru lucrători, oferind oportunități de angajare pe termen scurt și mediu. Această formă de angajare este reglementată de dispozițiile art. 88-102 din Codul muncii și HG 1256/2011, care stabilesc cadrul legal și condițiile în care se desfășoară munca temporară. Citește articolul
Legislația muncii ilustrează echilibrul esențial între drepturile angajaților și obligațiile angajatorilor, promovând, printre altele, atât limitarea acordării salariului minim astfel încât să se împiedice menținerea la un nivel salarial scăzut pentru perioade lungi de timp, cât și participarea la programe de formare profesională. Aceste reglementări subliniază importanța dezvoltării continue a competențelor angajaților, care, prin investiția angajatorului în formare, pot justifica o creștere salarială după 24 de luni. Această abordare nu doar că îmbunătățește eficiența și adaptabilitatea pe piața muncii, dar contribuie și la stabilitatea relațiilor de muncă, oferind beneficii reciproce atât angajatorilor, cât și angajaților. Citește articolul
Pornim de la o întrebare simplă: este telemunca un beneficiu exclusiv pentru lucrător sau are și angajatorul o serie de avantaje? Telemunca a devenit un subiect de interes major din 2020, chiar dacă este reglementată oficial din 2018, prin adoptarea Legii 81/2018. Deși mulți consideră că telemunca reprezintă un beneficiu exclusiv pentru lucrător, realitatea este mult mai complexă, iar uneori este folosită ca instrument de constrângere, fiind astfel ignorate principiile de bază ale relației de muncă. Abordarea acestui subiect în spațiul public concluzionând că „firmele decid să-și recheme angajații la birou” sau să retragă „beneficiul de a lucra în regim de telemuncă” este neconformă atât din punct de vedere legal, cât și în ceea ce privește echilibrul oricărui raport juridic de muncă, în contextul legislativ român, desigur. Citește articolul