avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 768 soluții astăzi
Autori Dan Năstase

Dan Năstase Consilier juridic specializat în relații de muncă,

Consilier juridic inca din 2003, specializat in relatii de munca, drept comercial, infiintarea, autorizarea si fuctionarea personelor juridice, securitate si sanatate in munca, contabilitate financiar-fiscala, drept administrativ, migratia fortei de munca.

Evenimente la care a participat (vezi toate...)

Formarea profesională: obligațiile angajatorilor și conținutul clauzelor de formare pe care le pot utiliza in contracte
Sănătatea și securitatea în muncă în cazul telesalariaților. Aspecte importante și recomandări practice
Angajarea cetățenilor din Ucraina și non UE. Condiții, demersuri juridice și procedura de încadrare în muncă
ACCES PREMIUM

Ce se întâmplă cu salariații în cazul în care angajatorul este sancționat și îi este suspendată temporar activitatea?

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
30 Iunie 2024 | 0 | 950 | Timp de citire: 2 min.

Codul muncii prevede posibilitatea suspendării contractelor individuale de muncă din inițiativa angajatorului, însă atât situațiile, cât și condițiile acestei proceduri sunt expres și limitativ stabilite. Când angajatorul este vizat de alte tipuri de sancțiuni decât cele din legislația muncii, sancțiuni care presupun inclusiv suspendarea unei/unor activități ale firmei, cel puțin o parte dintre angajați ar putea rămâne temporar fără obiectul muncii. Iată cum procedăm: Citește articolul

ACCES PREMIUM
Realități de pe piața muncii

Cinci aspecte importante privind delegarea pe care să le iei în calcul atunci când te angajezi sau pe parcursul relației de muncă

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
26 Iunie 2024 | 0 | 903 | Timp de citire: 6 min.

De la bun început, angajatul trebuie să știe dacă în activitatea sa va trebui să mai plece, din când în când, în afara locului muncii și care sunt condițiile acestor deplasări, inclusiv chestiunea suportării costurilor. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Demisia fără preaviz în cazul neacordării dreptului la concediu de odihnă. În demisie trebuie indicate obligațiile nerespectate de angajator?

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
24 Iunie 2024 | 0 | 991 | Timp de citire: 4 min.

Principiul care stă la baza art. 81 alin. (8) din Codul muncii, dreptul salariatului de a demisiona fără preaviz atunci când angajatorul să nu-și respectă obligațiile legale și contractuale, este unul simplu: nimeni nu poate fi obligat să muncească atunci când îi sunt încălcate drepturile, așa cum sunt ele prevăzute de lege sau asumate prin contractul individual sau colectiv, după caz. Ce obligații? De exemplu, cele privind concediul de odihnă anual. E nevoie însă de precizări concrete în demisie cu privire la ce obligații au fost încălcate/nerespectate de angajator? Citește articolul

ACCES PREMIUM

Cinci aspecte importante privind repausul săptămânal

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
24 Iunie 2024 | 0 | 1157 | Timp de citire: 4 min.

Chestiunea repausului săptămânal este de multe ori o bătaie de cap pentru angajatori - adesea ignorate sau prost interpretate, prevederile legale referitoare la repausul săptămânal răspund majorității întrebărilor frecvente puse pe acest subiect: de exemplu, cum se acordă în cazul celor care nu au un program luni-vineri, dacă se poate acorda repausul fracționat, cât de multe zile la rând poate lucra cineva fără să beneficieze de repaus și multe altele. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Concediul de odihnă anual este întotdeauna plătit, însă nu neapărat la fel

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
21 Iunie 2024 | 0 | 7574 | Timp de citire: 2 min.

Cum pe perioada concediului de odihnă nu se acordă salariu, ci o indemnizație de concediu, iar modul acesteia de calcul reprezintă o medie a drepturilor salariale din ultimele trei luni, pot exista situații în care indemnizația să nu fie tocmai egală cu venitul pe care l-ar fi încasat angajatul în perioada respectivă. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Aspecte practice legate de definirea locului muncii

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
20 Iunie 2024 | 0 | 1332 | Timp de citire: 3 min.

Printre elementele esențiale ale oricărui contract individual de muncă regăsim și „locul muncii”, acesta fiind prevăzut în contractul individual de muncă, după ce a făcut obiectul informării prealabile, confirmând acordul părților în această privință. Pe lângă aceste aspecte, locul muncii trebuie să regăsească, cel puțin cu privire la județ și localitate, în oferta pe care orice angajator trebuie să o transmită agențiilor pentru ocuparea forței de muncă în cazul în care în cel mult cinci zile lucrătoare de la vacantarea postului nu a încheiat un contract individual de muncă. Locul muncii poate fi organizat de angajator, poate fi domiciliul angajatului sau poate fi ce au convenit părțile în cazul telemuncii.
Citește articolul

ACCES PREMIUM
Realități de pe piața muncii

În acte necalificat, în realitate calificat: nelegalitate și riscuri sporite pentru angajat

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
19 Iunie 2024 | 0 | 681 | Timp de citire: 4 min.

Deficitul de forță de muncă, în special de lucrători calificați în activitățile industriale, dublat fie de necunoașterea dispozițiilor legale, fie de ignorarea completă a acestora, conduce la situații în care una scrie în acte, alta se întâmplă în realitate. În situația pe care o prezentăm azi, lucrurile nu se corelează nici măcar în hârtii: în contract scrie „muncitor necalificat”, iar fișa postului prevede sarcini și atribuții specifice unor ocupații pentru care sunt necesare studii sau calificări de specialitate. Din start, în astfel de cazuri nu se mai poate vorbi nici de respectarea normelor de sănătate și securitate în muncă și de alte norme importante ce guvernează relația de muncă. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Opt aspecte importante în privința stabilirii și plății salariului

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
18 Iunie 2024 | 0 | 1442 | Timp de citire: 7 min.

Chiar dacă relația de muncă nu înseamnă exclusiv încasarea salariului în schimbul muncii prestate, munca reprezintă principala sursă de venit care trebuie să asigure lucrătorilor o existență conformă cu demnitatea umană, acest aspect fiind prevăzut în mod expres în Declarația Universală a Drepturilor Omului. Pornind de la minimul legal în sus, salariul e un element negociabil, individual și colectiv, iar aici vorbim nu doar despre salariul de bază, ci și despre restul componentelor salariului în sens larg. Plata salariului este o obligație certă și clară, la fel și data plății, ce trebuie stabilită de comun acord. Deși e permisă plata în natură a unei părți din salariu, când ne referim la hrană, cazare și alte facilități, salariul în bani trebuie să fie cel puțin egal cu salariul minim, iar moneda este întotdeauna leul. Totodată, salariul este intangibil - nimeni nu se poate atinge de acesta decât în cazurile și în condițiile stricte ale legii. 

Citește articolul

ACCES PREMIUM
Realități de pe piața muncii

Orice salariat trebuie să păstreze o serie de documente care au legătură cu activitatea sa profesională

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
17 Iunie 2024 | 0 | 1320 | Timp de citire: 4 min.

De la exemplarul contractului și al adiționalelor sale, până la diversele cereri, sesizări sau alte documente, angajații ar trebui să se asigure că au tot timpul la îndemână dovada unor drepturi sau obligații. Deși speța de față pleacă de la reaua intenție a celor care au vrut să facă dispărut documentul din care reieșea perioada de concediu ce fusese aprobată angajatului, în contextul în care se dorea îndepărtarea sa din companie, probabil, ideea de a nu trata cu neglijență documentele inerente relației de muncă rămâne în picioare. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Telemunca împlinește 6 ani de la legiferare, însă este confundată în continuare cu munca la domiciliu. Mai grav, nici în instanțe nu se sesizează mereu diferența

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
14 Iunie 2024 | 0 | 1233 | Timp de citire: 3 min.

Deși după atâția ani de discuții despre ce este și ce nu este telemunca, respectiv ce este și ce nu este munca la domiciliu reglementată în Codul muncii, confuziile din practică, inclusiv la nivel de instanțe, continuă să-și facă simțită prezența. Într-un litigiu în care specificul muncii a fost reglementat contractual ca „work from home”, nu găsim nici măcar o referire la telemuncă și specificul acesteia. Citește articolul