avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 863 soluții astăzi
Autori Dan Năstase

Dan Năstase Consilier juridic specializat în relații de muncă,

Consilier juridic inca din 2003, specializat in relatii de munca, drept comercial, infiintarea, autorizarea si fuctionarea personelor juridice, securitate si sanatate in munca, contabilitate financiar-fiscala, drept administrativ, migratia fortei de munca.

Evenimente la care a participat (vezi toate...)

Formarea profesională: obligațiile angajatorilor și conținutul clauzelor de formare pe care le pot utiliza in contracte
Sănătatea și securitatea în muncă în cazul telesalariaților. Aspecte importante și recomandări practice
Angajarea cetățenilor din Ucraina și non UE. Condiții, demersuri juridice și procedura de încadrare în muncă
ACCES PREMIUM

Regulamentul intern poate fi cheia pentru un mediu de muncă eficient și sigur. Cu toate astea, e adesea bifat ca simplă formalitate

Dan Năstase în Resurse umane
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
24 Ianuarie 2025 | 0 | 44 | Timp de citire: 3 min.

Regulamentul intern nu este doar un „simplu” set de reguli și proceduri sau o obligație pe care, pentru a se proteja de amenzi, angajatorii trebuie să o bifeze formal, ci reprezintă chiar baza unei colaborări eficiente și armonioase în cadrul organizației. Dincolo de obligația angajatorului de a întocmi regulamentul intern, prevăzută explicit de Codul muncii, consultarea lucrătorilor este un alt aspect important în acest proces, iar în final angajatorul trebuie să se asigure că fiecare lucrător a intrat în posesia regulamentului intern și cunoaște dispozițiile acestuia. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Realități de pe piața muncii: Angajații vin cu pixuri și hârtie de acasă ca să aibă cu ce lucra. Responsabilitatea angajatorului în asigurarea resurselor necesare și protecția drepturilor lucrătorilor

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
23 Ianuarie 2025 | 0 | 190 | Timp de citire: 2 min.

Angajatorii trebuie să fie conștienți de obligațiile lor legale, dar și morale, printre care cea de a furniza toate resursele necesare pentru ca lucrătorii să își poată desfășura activitatea în condiții optime. Este imperativ ca lucrătorii să nu fie obligați să suporte, sub nicio formă, costuri sau alte prejudicii legate de activitatea lor profesională.

Citește articolul

ACCES PREMIUM

Importanța predictibilității programului de muncă și ce se întâmplă când aplicăm legea selectiv

Dan Năstase în Resurse umane
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
22 Ianuarie 2025 | 0 | 724 | Timp de citire: 4 min.

Pe lângă regula generală privind timpul de muncă zilnic, care, de fapt, reprezintă și un drept fundamental și constituțional, programul de muncă sau repartizarea timpului de muncă are o importanță deosebită și a devenit un subiect de interes major în contextul actual al pieței muncii și al legislației în zona aceasta. Citește articolul

ACCES PREMIUM

De unde pornesc situațiile conflictuale legate de telemuncă? Să vorbim, din nou, despre esența acesteia - partea a II-a

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
20 Ianuarie 2025 | 0 | 428 | Timp de citire: 8 min.

În contextul actual, tot mai mulți angajatori doresc să revină la forma clasică de muncă la birou, după o perioadă prelungită de telemuncă impusă de pandemie, semnalul fiind dat în mare măsură de marile corporații, dintre care unele sunt prezente și în România, însă fenomenul „întoarcerii forțate la birou” se amplifică și, astfel, apar diverse tensiuni, uneori chiar veritabile conflicte în legătură cu acest aspect. Cu toate astea, telemunca a demonstrat numeroase avantaje, atât pentru lucrători, cât și pentru angajatori, devenind o opțiune viabilă pentru multe companii. În acest sens, este esențial ca angajatorii și telesalariații să fie bine informați și să respecte prevederile legale în vigoare, pentru a asigura o tranziție lină și eficientă, dacă este cazul. La început de 2025, am decis că merită reluate în detaliu anumite aspecte esențiale legate de telemuncă: Citește articolul

ACCES PREMIUM

De unde pornesc situațiile conflictuale legate de telemuncă? Să vorbim, din nou, despre esența acesteia - partea I

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
17 Ianuarie 2025 | 0 | 686 | Timp de citire: 6 min.

În contextul actual, tot mai mulți angajatori doresc să revină la forma clasică de muncă la birou, după o perioadă prelungită de telemuncă impusă de pandemie, semnalul fiind dat în mare măsură de marile corporații, dintre care unele sunt prezente și în România, însă fenomenul „întoarcerii forțate la birou” se amplifică și, astfel, apar diverse tensiuni, uneori chiar veritabile conflicte în legătură cu acest aspect. Cu toate astea, telemunca a demonstrat numeroase avantaje, atât pentru lucrători, cât și pentru angajatori, devenind o opțiune viabilă pentru multe companii. În acest sens, este esențial ca angajatorii și telesalariații să fie bine informați și să respecte prevederile legale în vigoare, pentru a asigura o tranziție lină și eficientă, dacă este cazul. La început de 2025, am decis că merită reluate în detaliu anumite aspecte esențiale legate de telemuncă: Citește articolul

ACCES PREMIUM

Adeverința de vechime eliberată la încetarea contractului trebuie sa conțină avertismentele scrise?

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
16 Ianuarie 2025 | 1 | 15593 | Timp de citire: 3 min.

În cazul încetării unui contract de muncă, angajatorii sunt obligați prin lege să elibereze o adeverință care să conțină doar informații esențiale despre activitatea salariatului, precum durata muncii, salariul și vechimea, fără a include sancțiuni disciplinare, care nu sunt relevante pentru viitoarele relații de muncă. O situație recent observată a evidențiat practica necorespunzătoare a unor angajatori de a include aceste sancțiuni în adeverințe, contrar legislației, ceea ce poate prejudicia salariatul. Salariații au dreptul să conteste astfel de practici, solicitând corectarea adeverințelor neconforme și, în caz de refuz, pot apela la Inspecția Muncii. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Ți s-a oferit un job prin agent de muncă temporară? Zece lucruri pe care să le ai în vedere

Dan Năstase în Salarizare, taxare & relația cu statul
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
15 Ianuarie 2025 | 0 | 646 | Timp de citire: 7 min.

Munca prin agent de muncă temporară reprezintă o soluție flexibilă atât pentru angajatori, cât și pentru lucrători, oferind oportunități de angajare pe termen scurt și mediu. Această formă de angajare este reglementată de dispozițiile art. 88-102 din Codul muncii și HG 1256/2011, care stabilesc cadrul legal și condițiile în care se desfășoară munca temporară. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ce legătură există între majorarea salariului după 24 de luni de la angajare și formarea profesională?

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
14 Ianuarie 2025 | 1 | 1906 | Timp de citire: 3 min.

Legislația muncii ilustrează echilibrul esențial între drepturile angajaților și obligațiile angajatorilor, promovând, printre altele, atât limitarea acordării salariului minim astfel încât să se împiedice menținerea la un nivel salarial scăzut pentru perioade lungi de timp, cât și participarea la programe de formare profesională. Aceste reglementări subliniază importanța dezvoltării continue a competențelor angajaților, care, prin investiția angajatorului în formare, pot justifica o creștere salarială după 24 de luni. Această abordare nu doar că îmbunătățește eficiența și adaptabilitatea pe piața muncii, dar contribuie și la stabilitatea relațiilor de muncă, oferind beneficii reciproce atât angajatorilor, cât și angajaților. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Telemunca privită ca beneficiu - o eroare comună din ce în ce mai des întâlnită

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
13 Ianuarie 2025 | 0 | 1813 | Timp de citire: 4 min.

Pornim de la o întrebare simplă: este telemunca un beneficiu exclusiv pentru lucrător sau are și angajatorul o serie de avantaje? Telemunca a devenit un subiect de interes major din 2020, chiar dacă este reglementată oficial din 2018, prin adoptarea Legii 81/2018. Deși mulți consideră că telemunca reprezintă un beneficiu exclusiv pentru lucrător, realitatea este mult mai complexă, iar uneori este folosită ca instrument de constrângere, fiind astfel ignorate principiile de bază ale relației de muncă. Abordarea acestui subiect în spațiul public concluzionând că „firmele decid să-și recheme angajații la birou” sau să retragă „beneficiul de a lucra în regim de telemuncă” este neconformă atât din punct de vedere legal, cât și în ceea ce privește echilibrul oricărui raport juridic de muncă, în contextul legislativ român, desigur. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Compensarea în bani a concediilor neefectuate, blocată în sectorul public. Măsura va putea duce la mai multe litigii și, în final, tot la cheltuieli bugetare suplimentare

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
9 Ianuarie 2025 | 0 | 1728 | Timp de citire: 4 min.

Importanța concediului de odihnă anual plătit este evidențiată din 1948, chiar în Declarația Universală a Drepturilor Omului, însă constatăm, după aproape opt decenii, că rămâne uneori doar o importanță la nivel declarativ, existând multe situații în care lucrătorii au de recuperat zile de concediu din ani anteriori. Codul muncii prevede atât modul în care restanțele în privința concediului de odihnă pot fi recuperate în cel mult 18 luni începând cu anul următor celui în care s-a născut dreptul la concediul de odihnă anual, cât și compensarea în bani atunci când contractul de muncă sau raportul de serviciu încetează înainte de efectuarea integrală a concediului. Un act normativ adoptat cu o viteză uluitoare, OUG 156/2024, publicat în Monitorul oficial în ultimele ore ale anului 2024, la propriu, modifică, printre altele, regula generală cu privire la concediul de odihnă pentru lucrătorii din sectorul public. Și deși se afirmă nevoia unor reduceri de cheltuieli bugetare, timpul va arăta că o măsură precum cea de față nu va duce la economii - din contră.  Citește articolul