Pe avocatnet.ro găsești mii de consultanți, din diferite domenii, pe care îi poți contacta direct.
Află cum!
Pe avocatnet.ro se fac lunar mii de cereri de consultanță către consultanții înscriși.
Află detalii!
Vrei să afle și alții câte lucruri știi în domeniul tău de activitate?
Răspunde la întrebăriConsilier juridic inca din 2003, specializat in relatii de munca, drept comercial, infiintarea, autorizarea si fuctionarea personelor juridice, securitate si sanatate in munca, contabilitate financiar-fiscala, drept administrativ, migratia fortei de munca.
Contractul individual de muncă trebuie adaptat în cazul lucrătorilor mobili, existând cinci situații posibile în practică atunci când ne gândim la economia unei zile de muncă și la gradul de mobilitate (de la excepțională la regulată, mai exact). Angajatorul trebuie să stabilească clar timpul alocat deplasărilor și să precizeze acest aspect în documentele contractuale. Când activitatea se desfășoară preponderent în afara unui loc fix, este necesară includerea clauzei de mobilitate și negocierea prestațiilor suplimentare. Citește articolul
Demisia reprezintă un drept fundamental al angajatului, însă implică respectarea termenului de preaviz negociat în contract. Angajatorul are posibilitatea să renunțe total sau parțial la preaviz, prevederilor din Codul muncii sau poate decide să nu-l mai primească la muncă pe angajat, dar să-l plătească pe toată perioada preavizului. Practic, după înregistrarea demisiei, contractul poate înceta imediat, la câteva zile sau la jumătatea preavizului dacă angajatorul decide astfel. Este important ca salariații să ia decizii bine documentate înainte de a demisiona, întrucât revenirea asupra acestei hotărâri este imposibilă fără acordul angajatorului. Citește articolul
Durata negocierilor colective nu ar trebui să depășească 45 de zile, dar poate fi prelungită prin acordul părților. Se poate întâmpla însă ca ele să nu se finalizeze cu semnarea unui acord între părți, nici cu un compromis privind reluarea negocierilor peste 10 - 12 luni. Uneori, negocierile pot duce la un conflict colectiv de muncă. Conflictele colective pot apărea și când angajatorul refuză negocierea, pot apărea când acesta nu acceptă revendicările, nu furnizează informațiile obligatorii prevăzute de lege sau când părțile nu ajung la o înțelegere în termenul stabilit. Iată ce trebuie știut dacă se ajunge acolo: Citește articolul
Anumite efecte ce privesc relația de muncă se produc automat, conform legii, iar părțile nu se pot opune acestora sau negocia aplicarea dispozițiilor legale. O astfel de situație și care este tot mai dezbătută în ultimele luni este încetarea contractului în momentul îndeplinirii condițiilor de pensionare. Întrebările de tipul „a sosit decizia de pensionare, trebuie să încetez raportul/contractul?” sunt tot mai numeroase pe forumuri și în secțiunile de comentarii ale diverselor articole, motiv pentru care e necesar, fără îndoială, să subliniem ferm că aici nu e vorba de o decizie a părților, ci de un efect al legii - și care e obligatoriu. Citește articolul
Lansarea noului registru electronic de evidență a salariaților este un moment așteptat atât de lucrători, cât și de angajatori, însă lucrurile sunt privite diferit: lucrătorii urmează să obțină, în sfârșit, acces la informațiile pe care angajatorii lor le-au declarat cu privire la contractele lor de muncă, în timp ce angajatorii trebuie să se gândească la modificările pe care noile reguli îi vor obliga să le facă și, implicit, la volumul de muncă pe care prespune asta. Citește articolul
De ce trebuie să se asigure angajatorul că sarcinile încredințate sunt efectuate de oameni care au și pregătirea necesară? Simplu: pentru că altfel nu-și poate recupera eventualele prejudicii. În actualul context, în care este din ce mai dificil să găsești personal calificat, există situații în care lucrătorii sunt puși în fața unor sarcini pentru care nu au pregătirea profesională necesară. Citește articolul
Fiind, de fapt, la nivel legislativ, doar o excepție de la regulă, munca suplimentară prezintă o serie de particularități, reguli și interdicții, iar ignorarea acestor aspecte generează deseori conflicte de muncă, în timp ce angajatorii riscă amenzi de până la 10.000 de lei pentru fiecare lucrător în cazul în care munca suplimentară este utilizată în cadrul contractelor cu timp parțial, de pildă. Faptul că e frecvent folosită și că uneori angajații sunt cei care insistă pentru prestarea orelor, dat fiind „prețul” acestora, nu o transformă însă într-o chestiune ce devine legală indiferent de condiții. Citește articolul
Contractul de telemuncă trebuie să conțină unele elemente specifice obligatorii conform Legii 81/2018, iar lipsa acestora poate crea probleme în relația angajat-angajator. Înțelegerile verbale sau informale despre munca la distanță, fără prevederi contractuale explicite, pot genera conflicte atunci când angajatorul decide revenirea la birou. În continuarea unei discuții începute anterior, ne uităm azi la aspectele ce țin de securitate și sănătate la locul de muncă (SSM), ale cui sunt echipamentele utilizate, precum și la eventualele reguli și restricții privind utilizarea echipamentelor și rețelelor de internet, aspecte care, ideal, ar trebui specificate contractual. Citește articolul
Contractul de telemuncă trebuie să conțină unele elemente specifice obligatorii conform Legii 81/2018, iar lipsa acestora poate crea probleme în relația angajat-angajator. Înțelegerile verbale sau informale despre munca la distanță, fără prevederi contractuale explicite, pot genera conflicte atunci când angajatorul decide revenirea la birou. Ne uităm astăzi pe patru clauze ce trebuie să-și găsească locul în contractele de telemuncă și pe una care, deși nu mai e obligatorie prin lege, poate fi prevăzută (în avantajul cel puțin al uneia dintre părți). Citește articolul
Noul sistem informatic de evidență a salariaților, REGES-ONLINE, va înlocui actualul Revisal și va aduce mai multă transparență în relațiile de muncă prin introducerea unor date suplimentare și oferirea accesului direct pentru angajați. Printre noutățile importante se numără înregistrarea gradului și tipului de handicap pentru persoanele cu dizabilități, precizarea locului de muncă fix sau mobil, evidențierea duratei și repartizării timpului de muncă pentru toate contractele, precum și declararea medicalelor în sistem. Acesta va permite și accesul mai multor instituții pentru verificări proprii. Citește articolul