avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 501 soluții astăzi
Acasă Subiect: reprezentanti salariati
Subiect: reprezentanti salariati
ACCES PREMIUM

Cel puțin zece motive pentru alegerea unor reprezentanți la locul de muncă

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
29 Ianuarie 2024 | 0 | 1000 | Timp de citire: 3 min.

Reprezentanții aleși joacă un rol esențial în protejarea și promovarea drepturilor și intereselor colective ale angajaților în cadrul unei unități. Sunt implicați în procese esențiale, cum ar fi elaborarea regulamentului intern, se pot ocupa de sesizarea neregulilor la inspectoratele teritoriale de muncă, „dau viață” dreptului la negociere colectivă, atunci când angajații nu sunt reprezentanți la nivel sindical. Legea stabilește consultarea obligatorie a reprezentanților salariaților în decizii majore, cum ar fi reducerea temporară a activității, concedierile colective, dar și în chestiuni precum planificarea concediilor de odihnă, protejarea egalității de șanse și tratament la locul de muncă și în gestionarea cazurilor de hărțuire. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Concedieri colective: Dacă angajații nu și-au desemnat reprezentanți, angajatorul e obligat să se consulte cu angajații individual?

avocatnet.ro în Relații de muncă & Asigurări sociale
24 Ianuarie 2024 | 0 | 6954 | Timp de citire: 4 min.

Desemnarea reprezentanților este tot timpul în avantajul angajaților, legea menționându-i deseori în contexte esențiale pentru apărarea și exercitarea drepturilor angajaților. Astfel, deși nu există o obligație de desemnare a reprezentanților, e indicat totuși ca angajații să o facă. Un exemplu este în cazul concedierilor colective. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Realități de pe piața muncii

Când angajatul e suficient de informat cât să devină incomod

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
27 Septembrie 2023 | 0 | 6469 | Timp de citire: 9 min.

Faptul că un salariat se informează în timpul programului de lucru despre drepturile și obligațiile sale, că încearcă să înțeleagă ce consecințe legale au actele pe care le primește spre semnare nu reprezintă o încălcare obligațiilor sale de serviciu, ci demonstrează că angajatorul are salariați competenți. Se întâmplă însă, contrar principiului bunei-credințe, ca odată ce angajatul începe să pună întrebări, să fie considerat incomod. În același timp, angajatul e suficient de bun cât să fie indispensabil angajatorului pe timpul unui concediu mai lung, să fie pus să muncească ore suplimentare deși are contract part-time, să nu știe când și în ce fel se modifică regulamentul intern sau să afle că interesele îi sunt reprezentate de colegi numiți, nu aleși de el. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Reprezentarea colectivă a salariaților - variantele permise de lege și ierarhizarea acestora

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
13 Iulie 2023 | 3 | 2297 | Timp de citire: 7 min.

Reprezentarea colectivă a angajaților dintr-o unitate se poate face în două modalități principale. Reprezentanții salariaților se aleg, conform legii, în mod subsidiar, dacă nu există reprezentare sindicală de niciun fel. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Șase aspecte importante în privința reprezentanților salariaților

avocatnet.ro în Relații de muncă & Asigurări sociale
11 Iulie 2023 | 0 | 2489 | Timp de citire: 3 min.

Când interesele angajaților dintr-o unitate nu sunt reprezentate la nivel sindical, aceștia au dreptul să-și desemneze un reprezentant sau mai mulți. Uneori, angajații nu manifestă deloc interesul pentru a-și alege o astfel de persoană sau, dacă încearcă să o facă, eșuează ori alegerea nu este derulată conform legii. Chiar dacă angajatorul nu se poate implica în procesul de alegere a reprezentanților, legea îi „cere” totuși implicarea în anumite situații. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Cine (nu) poate fi ales reprezentant al salariaților în funcție de postul pe care-l ocupă

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
30 Mai 2023 | 0 | 3826 | Timp de citire: 3 min.

Persoanele care ocupă funcţii de conducere care asigură reprezentarea administraţiei în raporturile cu angajaţii/lucrătorii sau care participă la decizia conducerii întreprinderii la nivelul unităţii nu pot fi aleşi ca reprezentanţi ai angajaţilor/lucrătorilor. Plecând de la această limitare prevăzută de lege, apar în practică întrebări cu privire la X sau Y angajat, din departamentul de resurse umane, juridic ș.a.m.d., dacă poate fi ales ca reprezentant al salariaților sau nu. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Reprezentanții salariaților trebuie remunerați pentru munca lor?

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
26 Mai 2023 | 0 | 1465 | Timp de citire: 2 min.

Munca reprezentanților salariaților în această calitate trebuie să se realizeze înăuntrul orelor de program, iar nu în afara acestora, ca muncă suplimentară. Ca atare, reprezentanții sunt oricum remunerați și pentru munca lor, dar nu în mod suplimentar. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Opinie Negocierea colectivă: Angajatorii ar trebui să fie atenți la obligația de informare pe care o au față de angajați. Interesele angajaților pot fi reprezentate în mai multe moduri

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
2 Februarie 2023 | 0 | 6711 | Timp de citire: 4 min.

Încheierea unui contract colectiv de muncă nu este și nu a fost niciodată obligatorie, dar negocierea colectivă pentru eventuala încheiere a unui atare contract este obligatorie, iar îndatorirea revine în toate cazurile unde în unitate sunt cel puțin zece angajați. Din poziția în care sunt, angajatorii trebuie să-și îndeplinească, întâi de toate o obligație de informare și să le spună angajaților că, dacă vor să discute pentru încheierea unui contract colectiv de muncă, nu o pot face în grup de zeci și sute, ci reprezentați de cineva. Interesele angajaților pot fi reprezentate însă în mai multe moduri, iar inducerea ideii că desemnarea unor reprezentanți e singura soluție de a purta un dialog este greșită. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Negocierile colective: Aspecte practice importante privind reprezentanții salariaților

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
31 Ianuarie 2023 | 0 | 3332 | Timp de citire: 2 min.

Alegerea neconformă a reprezentanților angajaților pentru negocierea contractului colectiv de muncă poate duce, într-un final, la eșecul înregistrării contractului și producerii efectelor sale. În practică, mai ales folosind mijloacele electronice de vot la distanță, regulile prescrise de lege privind alegerea și dovada mandatului oferit reprezentanților pot fi ușor nesocotite. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Care e numărul maxim de reprezentanți pe care și-i pot alege angajații într-o companie

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
30 Ianuarie 2023 | 0 | 2807 | Timp de citire: 1 min.

Noua lege a dialogului social nu vine să impună angajaților un număr maxim de reprezentanți sau un număr minim, ci stabilește ca regulă acordul părților - angajați și angajator. Doar în lipsa acestui acord intră în vigoare pragurile maximale prevăzute de lege. Citește articolul