În România, nivelul de sindicalizare a lucrătorilor este unul extrem de scăzut. Reprezentarea sindicală este însă doar unul dintre modurile de reprezentare colectivă a angajaților - în subsidiar, în lipsa unui sindicat, angajații își pot face auzită vocea la nivel colectiv prin intermediul reprezentanților aleși.
Despre reprezentanții salariaților nu vorbim sau nu ar trebui să vorbim însă numai în contextul negocierilor colective realizate în vederea încheierii unui contract colectiv de muncă. De altfel, reprezentanții salariaților sunt menționați nu doar în Legea nr. 367/2022 sau în Codul muncii, la partea cu negocierile și dialogul social, ci și în numeroase alte contexte, atât în Codul muncii, cât și în diverse alte acte normative relevante în domeniul muncii și nu numai. Altfel spus, legea face referire la reprezentanții salariaților în diverse contexte.
1. Alegerea reprezentanților angajaților are un impact semnificativ asupra comunicării interne într-o organizație, mai ales când vorbim de companiile mari, sublinia recent Anca Iulia Zegrean - Partener, Coordonatorul practicii de Dreptul Muncii, Biriș Goran SPARL - în cadrul unui eveniment organizat de avocatnet.ro pe tema alegerii reprezentanților salariaților. Acești reprezentanți acționează ca o punte de comunicare între angajați și conducerea companiei, facilitând transmiterea și recepționarea informațiilor esențiale pentru buna funcționare a organizației.
„Avem foarte multe situații în care angajatorul trebuie să facă comunicări, este obligat prin lege să facă proceduri de consultare și... nu are cu cine. Nu are cu cine pentru că, în lipsa reprezentanților, când ai 2.000 - 3.000 de salariați, împrăștiați în toată țara, eventual, este un pic mai dificil de făcut o consultare -- inclusiv logistic este o problemă de comunicare”, explica Anca Zegrean, oferind ca exemplu obligația angajatorilor de a comunica angajaților deciziile de management care au impact direct asupra angajaților (obligație prevăzută de Legea dialogului social). „În cazul acesta ar fi bine să avem reprezentanți, pentru că facem comunicarea către una sau două persoane sau câți reprezentanți există. Ei, fiind «vocea angajaților», au obligația să comunice, cum au fost mandatați, cu restul colectivului - iar noi ne am îndeplinit obligația noi ca angajatori”.
2. Riscul de a ajunge la conflicte la nivel de companie este mai mic. „În momentul în care avem reprezentanți, putem să înțelegem mai bine și mai repede care sunt potențialele probleme, pentru că ei ar trebui să vină să ne comunice ce se întâmplă la nivelul colectivului. Poate există probleme într-un departament, poate ceva nu funcționează bine, poate avem o situație de tensiune și de nemulțumire derivată dintr-o problemă internă. În momentul în care avem reprezentanți, reprezentanții ne pot anunța repede, poate să discute cu noi idei, conducerea poate să ia în considerare, nu este obligată, evident, dar de multe ori putem să inovăm sau să modificăm un pic politicile interne astfel încât să prevenim potențiale conflicte,” a punctat Anca Zegrean în cadrul evenimentului.
3. În situații care necesită consultarea salariaților, cum ar fi implementarea unor noi politici sau efectuarea unor restructurări, comunicarea cu reprezentanții este mult mai eficientă decât comunicarea individuală cu toți angajații. Dialogul cu o sută de angajați, chiar dacă aceștia se află cu toții în aceeași unitate, este, fără îndoială, una extrem de dificilă. Dialogul cu reprezentanții asigură însă o comunicare mai eficientă în vederea unei reale consultări, așa cum o cere legea în numeroase cazuri (mai precis, când legea îl obligă pe angajator să se consulte cu angajații săi în vederea luării unor anumite decizii sau implementării unor noutăți care-i vizează pe aceștia în mod direct/indirect).
În situații precum transferul de întreprindere sau concedierile colective, reprezentanții pot media comunicarea între angajator și angajați, oferind o platformă pentru discuții constructive și deosebit de importante: „Transferul de întreprindere trebuie notificat - există obligație legală. Cum comunici cu salariații cu privire la aceste informații esențiale, impuse prin lege. Dacă ai reprezentanți, faci comunicarea cu reprezentanții și ei sunt cei care trebuie să dea informația mai departe, care vin și discută apoi cu tine, pun pe masă punctul de vedere al salariaților. Nu ai reprezentanți, să zicem, ai 270 de salariați și va trebui să faci comunicare individuală cumva. Dacă avem e-mail, să zicem, e mai ușor să faci asta, dar nu întotdeauna toți salariații dintr-o companie au e-mail profesional, apar tot felul de situații mixte. Și logistic, dar și ca timp, costul (unei comunicări individuale - n.red.) este mult mai mare; ca să nu mai spunem că dacă faci comunicări individuale, îți asumi și că vei primi răspunsuri individuale, ceea ce înseamnă că trebuie să le citești pe toate”, a explicat Anca Zegrean.
4. Îmbunătățirea brandului de angajator, precum și încurajarea inovației și a inițiativei au fost alte motive aduse în discuție în cadrul evenimentului organizat de avocatnet.ro. Prin existența reprezentanților, angajații se simt încurajați să-și exprime ideile și se pot simți luați în seamă atunci când ridică diverse probleme în fața managementului. Aceasta creează un mediu de lucru mai deschis și inovator, care poate îmbunătăți reputația angajatorului. Prin intermediul reprezentanților, angajații se simt mai încurajați să-și exprime ideile și nemulțumirile, având un canal ideal de comunicare cu angajatorul. Într-un final, asta poate duce la îmbunătățirea politicilor interne și la un mediu de lucru mai bun.
5. Creșterea eficienței și productivității: reprezentanții pot oferi feedback direct și informații relevante despre nevoile și preocupările angajaților, permițând angajatorilor să adopte politici mai eficiente, e de părere Anca Zegrean.
În final, este esențial ca angajatorii să înțeleagă că desemnarea reprezentanților este o facultate a colectivului angajaților și nu o obligație a angajatorului, dar susținerea acestui proces aduce beneficii semnificative acestuia din urmă.
Merită să citești și: Am fost desemnat de către angajator reprezentantul salariaților pentru negocierea contractului colectiv, dar nu știu ce trebuie să fac
Comentarii articol (0)