În perioada 1 aprilie - 27 septembrie 2024, Inspecția Muncii a desfășurat o campanie națională pentru îmbunătățirea condițiilor de muncă și respectarea normelor legale în rândul angajatorilor care utilizează zilieri și salariați temporari, identificând numeroase nereguli și aplicând sancțiuni semnificative. Atât munca zilieră, cât și leasingul de personal reprezintă soluții importante pentru angajatorii care au nevoi temporare de personal, dar necesită o respectare riguroasă a reglementărilor legale pentru a evita penalitățile și a asigura un mediu de lucru sigur și eficient. Iar unul dintre aspectele uitate frecvent e chiar zona obligațiilor de sănătate și securitate în muncă (SSM). Citește articolul
Activitățile zilierilor sunt reglementate prin lege și implică responsabilități semnificative inclusiv în domeniul securității și sănătății în muncă (SSM), în primul rând pentru beneficiari, dar și pentru lucrători. Beneficiarii au obligația de a instrui zilierii înainte de începerea activității, de a le furniza echipamente de muncă adecvate și de a raporta eventualele accidente la Inspecția Muncii, în timp ce zilierii trebuie să respecte măsurile de protecție stabilite. Citește articolul
„Sunt oameni, nu roboți” ar putea fi sinteza acestui material, întrucât oamenii au nevoi diferite, griji diferite și reacționează diferit în contexte similare, iar mediul în care își desfășoară activitatea pentru a-și asigura, sperăm noi, acoperirea tuturor nevoilor, de la cele de bază și până la cele de dezvoltare profesională, influențează comportamentul lor și atunci când se deplasează către și dinspre locul de muncă sau în interes de serviciu. Discutăm azi despre accidentele de traseu și cele accidentele de muncă de circulație, precum și despre ce putem face ca să încercăm, ca angajatori, să ne aducem aportul la scăderea numărului de astfel de accidente. Pentru că, deși nu putem să influențăm cum conduc alții, putem influența nivelul de stres și oboseală care se resfrânge asupra propriilor angajați și nu numai.
Normele privind securitatea și sănătatea în muncă se aplică și studenților și elevilor în timpul stagiilor de practică, impunându-se colaborarea între unitățile de învățământ și societățile de practică pentru elaborarea unor convenții care să asigure informarea cu privire la riscurile profesionale. Partenerul de practică are responsabilitatea de a instrui practicanții, de a asigura echipamente de protecție și de a informa inspectoratul teritorial de muncă în caz de incidente. Citește articolul
Recent, Inspecția Muncii anunța rezultatele campaniei naționale de verificare a prestatorilor de servicii externe cu responsabilități în ceea ce privește securitatea și sănătatea în muncă (SSM). În perioada 29 mai - 7 iunie, inspectorii au controlat 1707 întreprinderi și 1631 de servicii externe cu scopul de a asigura că activitățile de prevenire și protecție sunt conforme cu legislația în vigoare, descoperind peste 1.000 de neconformități pentru care au dispus măsuri de corectare și aplicând totodată aproape 800 de sancțiuni contravenționale, inclusiv 117 de amenzi totalizând 660.000 lei. Dar ce înseamnă aceste cifre pentru angajatori și angajați? Campania a avut două obiective principale: să verifice dacă serviciile externe de prevenire și protecție își îndeplinesc obligațiile legale și conștientizarea la nivel de angajatori că aceștia nu sunt exonerați de responsabilitățile lor în domeniu chiar dacă apelează la servicii externe. Citește articolul
Inspectorii verifică anual respectarea prevederilor referitoare la măsurile ce trebuie aplicate în perioadele cu temperaturi extreme pentru protecția angajaților. Normele impun angajatorilor măsuri minimale ce trebuie luate în zilele caniculare, iar nerespectarea acestora se sancționează contravențional. Perioadele de căldură extremă pot cauza probleme de sănătate serioase, putând duce la epuizare termică (sau extenuare cauzată de căldură), insolații și alte afecțiuni legate de stresul termic. Citește articolul
În perioada 14 - 17 mai 2024, Inspecția Muncii a desfășurat o campanie națională intensă vizând firmele din domeniul comerțului cu flori, semințe, animale de companie și hrană pentru acestea. Scopul principal a fost verificarea respectării legislației muncii și a normelor de securitate și sănătate în muncă (SSM). Campania s-a soldat cu 1.530 de controale și a dezvăluit o serie de nereguli, conducând la aplicarea a 766 de sancțiuni contravenționale, dintre care 131 au fost amenzi, totalizând peste 800.000 de lei. În urma controalelor, au fost identificate numeroase deficiențe, mai ales în domeniul SSM, unde au fost aplicate aproape 600 de sancțiuni contravenționale din care amenzi în valoare totală de 328.500 de lei. În acest context, am realizat azi o scurtă trecere în revistă a recomandărilor pentru firmele care vor să evite sancțiunile inspectorilor pe partea de SSM, în viitor: Citește articolul
Munca la înălțime este o condiție de muncă deosebită care implică riscuri semnificative pentru lucrători, iar căderile de la înălțime, în special în domeniul construcțiilor, rămân una dintre principalele cauze ale accidentelor de muncă. Pentru a preveni accidentele și a asigura siguranța angajaților, este esențial să se respecte și să se aplice reglementările de securitate și sănătate în muncă în vigoare. Citește articolul
Inteligența artificială și robotica avansată transformă mediul de lucru, aducând atât beneficii cât și provocări pentru sănătatea și securitatea în muncă (SSM). La locurile de muncă din UE se folosesc din ce în ce mai mult robotica avansată și inteligența artificială în automatizarea sarcinilor. Ele oferă lucrătorilor avantajul de a putea delega activitățile banale și riscante în favoarea unei mai bune securități și a dezvoltării competențelor, dar prezintă neajunsuri ca, de exemplu dependența excesivă, pierderea autonomiei și nevoia unei formări adecvate, potrivit Agenției Europeane pentru Securitate și Sănătate în Muncă (AESSM). Citește articolul
Implicit, legislația nu îi permite angajatorului să restricționeze unor angajați accesul la grupurile sanitare. Prin faptul că legea prevede că grupurile sanitare trebuie să fie în apropierea posturilor de lucru, e de la sine înțeles că nu putem vorbi de asigurarea condițiilor minime privind igiena la locul de muncă prin chiar restricționarea accesului la acele condiții. Citește articolul