Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Consultarea și participarea lucrătorilor în deciziile privind securitatea și sănătatea în muncă (SSM) reprezintă atât un drept fundamental al angajaților, cât și o obligație legală pentru angajatori. Citește articolul
Lucrătorul este partener activ în propria siguranță la locul de muncă, chiar dacă obligațiile ce țin de domeniul sănătății și securității în muncă (SSM) îi revin în mod esențial angajatorului. Prin articolul de față aruncăm o privire asupra responsabilității individuale în contextul colectiv. Citește articolul
O imagine valorează cât o mie de cuvinte, spune o veche zicală, iar imaginile (prezentate de Recorder) din vestiarele Spitalului Universitar din București, cel mai mare din țară, spun o poveste tristă și revoltătoare: tavane gata să cadă, pereți scorojiți și o baltă insalubră, cu gândaci, pe post de pardoseală. Acesta este spațiul în care cadrele medicale – oamenii în a căror competență și grijă ne punem viețile – sunt nevoite să se schimbe de hainele de stradă în uniforma care, teoretic, ar trebui să fie un simbol al igienei și profesionalismului. Citește articolul
Legea SSM impune angajatorului o obligație de rezultat, nu doar de diligență, în ceea ce privește asigurarea securității și sănătății lucrătorilor, răspunderea sa fiind inalienabilă chiar și când apelează la servicii externe. Citește articolul
În viziunea colectivă, securitatea și sănătatea în muncă (SSM) este adesea redusă la o imagine simplistă: casca de protecție, bocancii cu bombeu metalic și vesta reflectorizantă. Această viziune, pe care o putem numi „minimalistă”, nu este doar incompletă, ci și periculoasă. Ea induce ideea că SSM este o activitate periferică, o listă de cerințe formale care trebuie bifate pentru a evita amenzile, o responsabilitate exclusivă a unui „specialist SSM” și relevantă doar pentru muncitorii de pe șantier sau din fabrică. Realitatea modernă a muncii, guvernată de complexitate, tehnologie și o înțelegere mai profundă a riscurilor (în special a celor psihosociale), ne obligă să abandonăm acest tipar. Începem astăzi o serie de articole dedicată angajatorilor, în care ne propunem să trasăm, cât mai succint, obligațiile de SSM pe care aceștia le au, dar și să facem trecerea de la litera legii la spiritul acesteia. Citește articolul
Raportările ESG reprezintă o oportunitate importantă pentru mediul de afaceri de a-și consolida reputația și performanța privind condițiile de muncă. Cu toate acestea, beneficiile reale ale acestor raportări vor depinde în mod crucial de modul în care companiile aleg să integreze aceste practici în activitățile lor zilnice, evitând abordările superficiale și formaliste și concentrându-se pe schimbări substanțiale și durabile. Citește articolul
Valurile de căldură extremă, din ce în ce mai frecvente și intense, au încetat de mult să mai fie o simplă problemă de disconfort estival și reprezintă acum un risc profesional major, cu consecințe grave asupra sănătății și chiar a vieții lucrătorilor. Tragediile recente din Europa, unde muncitori din sectoare precum construcțiile sau salubritatea și-au pierdut viața din cauza temperaturilor extreme, au readus în prim-plan o dezbatere esențială: sunt legislațiile actuale suficiente pentru a ne proteja angajații? Și, mai important, ce se poate face mai mult? Citește articolul
28 aprilie marchează Ziua mondială pentru securitate și sănătate în muncă (SSM), dar este și momentul comemorării victimelor accidentelor de muncă și îmbolnăvirilor profesionale. Este o zi nu doar pentru aducere aminte, ci și un imperativ pentru consolidarea măsurilor de prevenție în domeniul SSM, ținând cont de contextul actual, dominat de transformare digitală profundă, de inteligența artificială și de conturarea unor noi forme de organizare a muncii, impunându-se o analiză atentă a modului în care asigurăm protecția lucrătorilor. Citește articolul
Conform prevederilor din Legea nr. 319/2006 a securităţii şi sănătăţii în muncă (Legea SSM, pe scurt), în vederea asigurării condiţiilor de securitate şi sănătate în munca şi pentru prevenirea accidentelor de muncă şi a bolilor profesionale, printre alte obligaţii, înainte de începerea oricărei activităţi, angajatorul trebuie să obţină autorizaţia de funcţionare din punctul de vedere al SSM. În caz contrar, riscă o amendă între 5.000 și 10.000 de lei. Doar anumite entități trebuie să se autorizeze din punct de vedere al SSM la inspectoratele teritoriale de muncă (ITM-uri). Citește articolul
În perioada 1 aprilie - 27 septembrie 2024, Inspecția Muncii a desfășurat o campanie națională pentru îmbunătățirea condițiilor de muncă și respectarea normelor legale în rândul angajatorilor care utilizează zilieri și salariați temporari, identificând numeroase nereguli și aplicând sancțiuni semnificative. Atât munca zilieră, cât și leasingul de personal reprezintă soluții importante pentru angajatorii care au nevoi temporare de personal, dar necesită o respectare riguroasă a reglementărilor legale pentru a evita penalitățile și a asigura un mediu de lucru sigur și eficient. Iar unul dintre aspectele uitate frecvent e chiar zona obligațiilor de sănătate și securitate în muncă (SSM). Citește articolul