ACCES PREMIUM
De ce premium?
UPDATE: Autorizarea SSM - ce angajatori sunt obligați să facă demersuri la ITM-uri pentru a obține certificatele constatatoare
Conform prevederilor din Legea nr. 319/2006 a securităţii şi sănătăţii în muncă (Legea SSM, pe scurt), în vederea asigurării condiţiilor de securitate şi sănătate în munca şi pentru prevenirea accidentelor de muncă şi a bolilor profesionale, printre alte obligaţii, înainte de începerea oricărei activităţi, angajatorul trebuie să obţină autorizaţia de funcţionare din punctul de vedere al SSM. În caz contrar, riscă o amendă între 5.000 și 10.000 de lei. Doar anumite entități trebuie să se autorizeze din punct de vedere al SSM la inspectoratele teritoriale de muncă (ITM-uri).
Articolul continuă mai jos
Art. 13 din Legea nr. 319/2006 a securităţii şi sănătăţii în muncă obligă angajatorii, printre altele, „să obţină autorizaţia de funcţionare din punctul de vedere al securităţii şi sănătăţii în muncă, înainte de începerea oricărei activităţi, conform prevederilor legale”. Dar conținutul acestei obligații nu e la fel pentru toate tipurile de angajatori.
„În vederea asigurării condiţiilor de securitate şi sănătate în muncă şi pentru prevenirea accidentelor şi a bolilor profesionale, angajatorii au obligaţia să obţină autorizaţia de funcţionare din punct de vedere al securităţii şi sănătăţii în muncă, înainte de începerea oricărei activităţi”, prevăd, în continuare, normele de aplicare ale Legii SSM (HG nr. 1425/2006 adică).
Înainte de toate, chestiunea autorizării din punct de vedere al SSM e una, iar ansamblul de sarcini ale angajatorilor în materia SSM e alta. Cu alte cuvinte, tuturor angajatorilor le revine „obligația de a asigura securitatea şi sănătatea lucrătorilor în toate aspectele legate de muncă”. Chiar și dacă apelează la servicii externe de SSM, angajatorul nu e exonerat de responsabilitățile sale în acest domeniu.
Concret, entitățile care se înmatriculează la registrul comerțului (societăți comerciale, PFA-uri, întreprinderi individuale sau familiale etc.) obțin autorizarea SSM în contextul înregistrării acestora. Restul însă trebuie să se îndrepte către ITM-uri pentru a obține autorizarea.
În cazul microîntreprinderilor şi al întreprinderilor mici, în care se desfăşoară activităţi fără riscuri deosebite, angajatorul îşi poate asuma atribuţiile din domeniul SSM, dacă are capacitatea necesară în domeniu. Asumarea de către angajator a responsabilităţii privind legalitatea desfăşurării activităţii din punct de vedere al SSM se face pentru activităţile care se desfăşoară la sediul social, la sediile secundare sau în afara acestora, scrie, apoi, în norme. Practic, asumarea de către angajator a activităților în aceste condiții e una dintre cele patru modalități de organizare a activităților de prevenire și protecție, celelalte fiind desemnarea unuia sau mai mai multor lucrători pentru a se ocupa de activităţile de prevenire şi protecţie, înființarea unui serviciu intern sau apelarea la servicii externe de prevenire și protecție.
Care sunt angajatorii care ar trebui să se autorizeze conform procedurii detaliate în norme, la ITM-uri?
- instituţiile statului;
- primăriile;
- unităţile de învăţământ;
- societăţile agricole;
- cabinetele de avocaţi;
- notariatele;
- ONG-uri.
„
În acest sens, persoana juridică de tipul celei prezentate anterior, are obligaţia să depună la sediul inspectoratului teritorial de muncă pe raza căruia îşi desfăşoară activitatea o cerere, completată în două exemplare semnate în original de către angajator”, iar
ITM Caraș-Severin, de pildă, oferă într-o informare recentă câteva modele de documente utile în acest demers. ITM-urile eliberează solicitanților
certificate constatatoare în acest sens.
Bine de știut că lipsa autorizaţiei de funcţionare din punct de vedere al SSM este considerată contravenţie şi se sancţionează cu amendă cuprinsă între 5.000 şi 10.000 lei, conform Legii SSM.
„
Subliniem faptul că, în situația în care se identifică nereguli grave, inspectorul de muncă poate dispune sistarea activităţii şi propune înscrierea măsurii de sistare a activităţii în certificatul constatator deja obținut. În cazul în care se recurge la măsura sistării activităţii, angajatorul poate relua activitatea numai după ce demonstrează că a remediat deficienţele care au condus la sistarea activităţii”, completează
ITM Caraș-Severin.
Inspectoratele teritoriale își continuă și în 2025 eforturile de verificare și control în domeniul SSM, având în vedere riscurile semnificative pe care le presupun diverse sectoare de activitate. Printre acțiunile planificate se numără
campania națională de verificare a cerințelor minime de SSM în șantierele de construcții, având în vedere numărul ridicat de accidente în acest domeniu, precum și
campania națională pentru securitatea lucrătorilor din agricultură, silvicultură și pescuit, unde expunerea la factori biomecanici, agenți chimici și condiții meteorologice extreme generează un grad ridicat de risc.
De asemenea, autoritățile vor desfășura controale privind respectarea obligațiilor serviciilor externe de prevenire și protecție, având în vedere că un număr mare de întreprinderi apelează la astfel de servicii, dar fără a fi mereu conforme cu prevederile legale. În plus, în acest an se pune accent și pe riscurile psihosociale la locul de muncă, urmărindu-se conștientizarea angajatorilor asupra stresului ocupațional și impactului acestuia asupra sănătății angajaților.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.
Comentarii articol (1)