avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 317 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Securitate şi Sănătate în ... Autorizatie de functionare SSM
Discuție deschisă în Securitate şi Sănătate în Muncă (fost Protecţia Muncii)

Autorizatie de functionare SSM

Buna ziua,

SECTIUNEA a 4-a
alte obligatii ale angajatorilor

c) sa obtina autorizatia de functionare din punctul de vedere al SSM, inainte de inceperea oricarei activitati, conform prevederilor legale;

Persoana responsabila SSM are atributii cu privire la aliniatul de mai sus?

Multumesc fain!

Cel mai recent răspuns: inspectorSSM , utilizator 18:51, 5 Iunie 2019
Buna ziua,

Doar angajatorul are obligatia art. 13, lit. c din l 319/2006.
Nu se autorizează, potrivit prevederilor HG 1425/2006:
a) persoanele juridice pentru care autorizarea funcţionării, inclusiv din punctul de vedere al securităţii şi sănătăţii în muncă, se efectuează în temeiul Legii nr. 359/2004 privind simplificarea formalităţilor la înregistrarea în registrul comerţului a persoanelor fizice, asociaţiilor familiale şi persoanelor juridice, înregistrarea fiscală a acestora, precum şi la autorizarea funcţionării persoanelor juridice, cu modificările şi completările ulterioare;
b) persoanele fizice autorizate să desfăşoare activităţi economice, întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale pentru care procedura de înregistrare în registrul comerţului şi de autorizare a funcţionării este reglementată de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 44/2008 privind desfăşurarea activităţilor economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale, cu modificările ulterioare.
În consecinţă, potrivit normelor metodologice precizate mai sus, Inspectoratele Teritoriale de Muncă autorizează următoarele tipuri de persoane juridice: instituţiile statului; primăriile; unităţile de învăţământ; societăţile agricole; cabinetele de avocaţi; notariatele si ONG-urile.
Inteleg ca intrebarea era daca responsabilul ssm (nu stiu denumirea ?!) are atributii in acest sens. Presupun ca va referiti la lucrator desemnat cu activitati de prevenire si protectie din domeniul ssm.
Daca ne referim la HG nr. 1425/ 2006 cu modificarile si completarile ulterioare, regasim
-art.15 (1) Activitatile de prevenire si protectie desfasurate prin modalitatile prevazute la art. 14 in cadrul intreprinderii si/ sau al unitatii sunt urmatoarele:
4. propunerea atributiilor si raspunderilor in domeniul securitatii si sanatatii in munca, ce revin lucratorilor, corespunzator functiilor exercitate, care se consemneaza in fisa postului, cu aprobarea angajatorului;
-art. 20 (1) Desemnarea nominala a lucratorului/ lucratorilor pentru a se ocupa de activitatile de prevenire si protectie se face prin decizie scrisa a angajatorului.
(2) Angajatorul va desemna lucratorul numai din randul lucratorilor cu care are incheiat contract individual de munca cu norma intreaga.
(3) Angajatorul va consemna in fisa postului activitatile de prevenire si protectie pe care lucratorul desemnat are capacitatea, timpul necesar si mijloacele adecvate sa le efectueze
In conditiile in care firma are nevoie de autorizatie de functionare dpvd ssm, atunci angajatorul poate dispune lucratorului desemnat sa se ocupe/ sa coordoneze/ sa informeze asupra materialului (vezi art. 6 si art. 7) care trebuie intocmit si prezentat/ depus/ completat la ITM pentru obtinerea/ reinoirea autorizatiei de functionare.
Sunt supuse autorizarii activitatile mentionate in anexa 5 din Normele metodologice pentru aplicarea Legii ssm nr. 319/ 2006.
1 din 1 utilizatori consideră
acest răspuns util


POPA GHEORGHE a scris:


Sunt supuse autorizarii activitatile mentionate in anexa 5 din Normele metodologice pentru aplicarea Legii ssm nr. 319/ 2006.

Nu exista o astfel de prevedere in legislatia de SSM.
Autorizarea de functionare din punctul de vedere al securitatii si sanatatii in munca se face inainte de inceperea oricarei activitati, nu conteaza ca activitatea face sau nu parte din activitatile industriale prevazute in Anexa nr. 5 a NM de aplicare a Leg 319/2006. Acele activitati industrial nu au legatura cu autorizarea functionarii din punctul de vedere al securitatii si sanatatii in munca.
Lucratorul desemnat e normal sa fie implicat in obtinerea autorizatiei de functionare din punct de vedere al securitatii si sanatatii in munca dar in cazul persoanelor juridice care se înregistrarea în registrul comerţului aceasta implicare se poate reduce la atentionarea angajatorului ca inainte de inceperea oricarei activitati este necesara depunerea unei declaraţia-tip pe propria răspundere, semnată de asociaţi sau de administratori, din care să rezulte ca persoana juridică îndeplineşte condiţiile de funcţionare prevăzute de legislaţia specifică în domeniul sanitar, sanitar-veterinar, protecţiei mediului şi securitatea muncii, pentru activităţile precizate în declaraţia-tip.
In cazul persoanelor juridice care nu se supun autorizari potrivit prevederilor din Legea nr. 359 din 8 septembrie 2004 (lege privind simplificarea formalităţilor la înregistrarea în registrul comerţului a persoanelor fizice autorizate, întreprinderilor individuale, întreprinderilor familiale si persoanelor juridice, înregistrarea fiscală a acestora, precum şi la autorizarea funcţionării persoanelor juridice), implicarea lucratorului desemnat SSM poate fi mai mare aceasta realizandu-se potrivit prevederilor din Legea 319/2006 si NM de aplicare prin Inspectoratul Teritorial de Munca.
Strict, activitatile de prevenire şi protecţie desfaşurate in cadrul unei unitaţii , de catre lucratorul desemnat SSM (persoana responsabila SSM) sunt cele prevazute in art. 15 din NM de aplicare a Leg 319/2006 aprobate prin HG 1425/2006.
Orientativ, activitatile din anexa 5 vor trebui sa detina obligatoriu autorizatie de functionare de la ITM.

POPA GHEORGHE a scris:

Orientativ, activitatile din anexa 5 vor trebui sa detina obligatoriu autorizatie de functionare de la ITM.

Cand persoana juridica se supune procedurii de înregistrare în registrul comerţului şi de autorizare a funcţionarii prin Legea nr. 359/ 2004 sau OUG nr. 44/2008 (cam 95% din unitati) autorizare nu se face de catre ITM indiferent de activitatea desfasurata. Nu activitatea face diferenta in procedura de autorizare.
Ultima modificare: Miercuri, 5 Iunie 2019
inspectorSSM, utilizator

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Protectia muncii pentru pfa catalina.v catalina.v un pfa se supune legii 319/2006? daca da, ce trebuie sa faca? (vezi toată discuția)
Autorizare ssm in alt judet pentru sediu secundar/punct de lucru al unei sucursale ... cyan cyan Autorizare ssm in alt judet sediu secundar al unei sucursale . O societate pe actiuni are sediul principal in Bucuresti si mai multe sucursale in tara care ... (vezi toată discuția)
Autorizare itm expert contabil cu angajat ingerasmic ingerasmic Buna ziua, Va rog sa ma ajutati in legatura cu urmatoarea problema:de la ITM mi s-a spus ca eu in calitate de profesie libera(expert contabil) cu 1 angajat, ... (vezi toată discuția)