O noutate în programul-cadru de acțiuni pe 2025, recent publicat, este derularea unei campanii de verificare a modului în care serviciile externe de prevenire şi protecţie respectă obligațiile legale și de verificare a activităţilor pe care le desfășoară în întreprinderi. „Pe piața muncii există un număr mare de servicii externe abilitate în ultimii ani. Cu toate acestea, rata incidenței accidentelor de muncă se menține ridicată”, se subliniază în documentul publicat de Inspecția Muncii, unde se arată că inspectorii vor urmăr, de-a lungul anului viitor, în ce măsură aceste servicii își îndeplinesc propriile obligații și în ce măsură contribuie la diminuarea riscurilor de SSM în întreprinderile pentru care își oferă serviciile. „Un alt obiectiv îl constituie conştientizarea angajatorilor cu privire la faptul că apelarea la servicii externe nu îi exonerează de responsabilitățile lor în domeniul SSM”, scrie Inspecția Muncii, arătând înspre numărul mare de companii care apelează la aceste servicii.
O altă noutate din programul-cadru o reprezintă acţiunea de monitorizare privind riscurile existente la locurile de muncă din întreprinderile mici (10 - 49 lucrători), motivată de rațiuni similare acțiunii derulate până acum în privința microîntreprinderilor: „faptul că aceste întreprinderi se confruntă adesea cu resurse limitate, cu riscuri profesionale care nu sunt cunoscute/evaluate, precum și de faptul că nu întotdeauna se aplică măsuri adecvate de prevenire şi protecţie, acțiunea urmăreşte, pe de o parte, conştientizarea angajatorilor cu privire la necesitatea respectării cerinţelor legale din domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă şi, pe de altă parte, identificarea situaţiei actuale a activităţilor de prevenire şi protecţie realizate în întreprinderile mici”. În 2024, Inspecția Muncii s-a concentrat pe microîntreprinderi.
Mai departe, în 2025, Inspecția Muncii se va concentra, totodată, și pe zona discriminărilor la locul de muncă - mai exact, pe respectarea la locul de muncă a Legii 202/2002 privind egalitatea de şanse şi de tratament între femei şi bărbaţi.
În prima jumătate a anului, Inspecția Muncii va desfășura o de conştientizare privind riscurile psihosociale la locurile de muncă, consecințele aferente pentru sănătatea psihică și fizică şi măsurile de prevenire necesare.
În fine, inspectoratele vor desfășura și acțiuni de informare și conștientizare a angajatorilor și salariaților/foștilor salariați cu privire la eliberarea adeverințelor de vechime, precum și acțiuni de promovare a negocierilor colective.
Continuarea unor campanii și acțiuni pe tot parcursul anului
La fel ca în ultimii ani, o campanie națională de verificare a respectării cerințelor minime de SSM în domeniul construcțiilor se va desfășura și pe parcursul anului 2025 - e vorba, mai exact, de șantierele temporare sau mobile din domeniul construcţiilor (CAEN 41, 42, 43). „Având în vedere indicele de frecvență înregistrat în acest domeniu de activitate în anul 2023, respectiv primul trimestru al anului 2024, Inspecția Muncii a considerat că se impune continuarea acțiunilor de verificare și monitorizare a modului în care se respectă prevederile legale în domeniul securității și sănătății în muncă, precum și asupra modului în care angajatorii realizează măsurile de securitate și sănătate dispuse de inspectorii de muncă, în șantierele temporare și mobile”, scrie Inspecția Muncii în programul-cadru.
Continuă, de asemenea, în 2025, campania privind identificarea şi combaterea cazurilor de muncă nedeclarată și subdeclarată în domenii susceptibile utilizării frecvente a acesteia, precum construcții, protecție și pază, service auto, depozite, comerț, restaurante, baruri și alte activități de servire a băuturilor, hoteluri și facilități cazare, activități de jocuri de noroc și pariuri etc..
Vor continua, totodată, pe parcursul întregului an, verificările cu privire la condițiile de funcționare și procedura de înregistrare a agenților de plasare a forței de muncă în străinătate, cu privire la angajatorii din domeniul transportului rutier, precum și verificarea modului de respectare de către angajatori a prevederilor privind încadrarea în muncă şi detaşarea străinilor pe teritoriul României. De asemenea, verificarea modului în care angajatorii au îndeplinit măsurile pentru normalizarea condițiilor de muncă la locurile de muncă încadrate în condiții deosebite este și în 2025 pe agenda Inspecției Muncii.
Alte campanii și acțiuni care vor avea loc în diverse perioade ale anului
Inspectorii vor derula în trimestrele II - IV acțiuni de informare a angajatorilor și salariaților/foștilor salariați cu privire la noua aplicație REGES ONLINE., prin sesiuni de informare/seminarii, organizate de inspectoratele teritoriale, la care vor participa reprezentanți ai angajatorilor, prin acordarea de suport teoretic și practic la sediul ITM și prin comunicarea mesajelor de informare și conștientizare prin mass-media centrală și locală, postări în social media, afișe, broșuri/flyere cu mesaje de dedicate.
În trimestrele II și III ale anului următor se va derula o campanie naţională de verificare a respectării prevederilor legale în domeniul SSM, precum și în domeniul relațiilor de muncă în agricultură, silvicultură, vânătoare şi pescuit. Aceste domenii prezintă riscuri ridicate de accidente și îmbolnăviri profesionale din cauza condițiilor de muncă dificile, inclusiv expunerea la factori de risc biomecanici și la fenomene meteorologice extreme. Lucrătorii se confruntă cu provocări precum utilizarea necorespunzătoare a echipamentelor, manipularea greutăților, lucrul la temperaturi extreme și expunerea la substanțe chimice periculoase, arată programul-cadru al Inspecției Muncii pe 2025.
Inspecția Muncii continuă campania privind verificarea beneficiarilor muncii ziliere, în trimestrul III, în ceea ce privește respectarea obligațiilor din Legea 52/2011.
De asemenea, în trimestrele II - IV, inspectorii vor continua demersurile de identificare şi combatere a cazurilor de muncă nedeclarată și subdeclarată în domeniul prestărilor de servicii (catering, livrare, curierat, etc.) precum și în domeniul cabinetelor medicale individuale, policlinici și spitale private.
Comentarii articol (0)