Angajatorii au obligaţia de a asigura securitatea şi sănătatea lucrătorilor în toate aspectele legate de muncă (SSM). Atunci când nu e posibilă organizarea la nivel intern a activităţilor de prevenire de protecţie, angajatorii apelează la servicii externe. În 2025, Inspecția Muncii va desfășura o campanie națională de verificare a acestor servicii, motivată de constatările anterioare privind neconformitățile și de numărul încă mare accidente de muncă. Citește articolul
Acțiunile de control ale inspectorilor de muncă au condus în 2024 la o valoare totală a amenzilor de 133.203.400 lei, peste un milion de lei din acest total fiind aplicat persoanelor fizice. Cele mai mari amenzi vizează, ca de obicei, munca nedeclarată și încălcările legate de plata salarială (mai ales sub nivelul minim) și de evidența contractelor au generat cele mai mari sancțiuni. Citește articolul
Eliminarea facilităților fiscale din domeniile IT, construcții și agroalimentar ar putea să aibă efecte și în planurile de control pe care le are Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Specialiștii avertizează că este posibil să vedem în 2025 o creștere a numărului de controale la angajatorii care au aplicat, până la finele lui 2024, facilitățile fiscale din aceste domenii. Citește articolul
Ca să evite problemele la eventualele controale ale Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), angajatorii ar trebui să fie atenți la unele aspecte legate de contribuția la fondul de handicap, atenționează specialiștii de la EY România. Contribuția la fondul de handicap s-a numărat printre principalele chestiuni verificate de inspectorii ANAF în 2024. Citește articolul
În domeniul discriminării, Inspecţia Muncii asigură controlul aplicării măsurilor de respectare a egalităţii de şanse şi tratament între femei şi bărbaţi în contextul relațiilor de muncă, iar anul viitor inspectoratele teritoriale se vor concentra și pe măsura în care angajatorii respectă prevederile existente în legislație în scopul asigurării egalității de șanse și tratament între lucrătorii femei și bărbați - o arată calendarul de acțiuni al instituției pe 2025. Ce înseamnă asta pentru angajatori: Citește articolul
În programul-cadru de acțiuni pentru 2025 al Inspecția Muncii apar campanii de verificare a respectării obligațiilor legale de către serviciile externe de prevenire și protecție, verificări la întreprinderile mici, precum și acțiuni de conștientizare cu privire la riscurile psihosociale ori cu privire la informarea legată de noul REGES Online. Continuarea campaniilor de verificare a condițiilor de muncă în construcții, combaterea muncii nedeclarate și informarea angajatorilor și angajaților cu privire la negocierile colective sunt, de asemenea, priorități pentru anul următor. Citește articolul
Rolul acestor fișe de aptitudine, a căror lipsă presupune pericolul unor sancțiuni care pot ajunge până la 8.000 de lei, este de a proteja salariatul în funcție de riscurile la care este sau va fi expus în timpului procesului de muncă și de a confirma aptitudinea sa în muncă în funcție de aceste riscuri. Explicăm aceste aspecte deoarece vorbim de un subiect pe care inspectorii muncii l-au verificat recent în controalele derulate la angajatori. Citește articolul
Pentru atingerea obiectivelor legii de transpunere a directivei privind salariul minim adecvat și pentru îmbunătățirea activității de control, Guvernul e obligat să suplimenteze numărul de inspectori de muncă în prima parte a anului viitor - o prevede chiar legea în discuție. În contextul în care la final de 2023 aveam cu 317 inspectori mai puțin decât în urmă cu zece ani, creșterea numărului de inspectori ar trebui să însemne că ajungem cel puțin la acel nivel de acum zece ani. Citește articolul
Codul muncii a fost modificat recent în sensul majorării și extinderii amenzii pe care o pot datora angajatorii ce plătesc angajații sub nivelul salariului minim. Pe lângă limitele mult mai mari ale amenzii, vorbim și de aplicarea sa în cazul nivelurilor salariale minime prevăzute de contractele colective de muncă (CCM) și nu numai. Citește articolul
Legea pentru stabilirea și actualizarea salariului minim brut pe țară conform directivei privind salariul minim adecvat în Uniunea Europeană (UE) a fost oficializată joi, dar acum este necesară o hotărâre de Guvern pentru punerea sa în aplicare. Noul mecanism prin care se va stabili și apoi actualiza anual salariul minim în România va ține cont de puterea de cumpărare, de costul vieții, de nivelul general al salariilor și de distribuția acestora, de rata de creștere a salariilor, dar și de productivitate. Totodată, prin această lege se dorește sancționarea mult mai dură a celor care nu acordă salariul minim. Citește articolul