ACCES PREMIUM
De ce premium?
Contribuția la fondul de handicap: La ce ar trebui să fie atenți angajatorii ca să evite problemele la controalele ANAF
Ca să evite problemele la eventualele controale ale Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), angajatorii ar trebui să fie atenți la unele aspecte legate de contribuția la fondul de handicap, atenționează specialiștii de la EY România. Contribuția la fondul de handicap s-a numărat printre principalele chestiuni verificate de inspectorii ANAF în 2024.
Articolul continuă mai jos
Companiile care au cel puțin 50 de angajați au obligația de
a angaja persoane cu handicap într-un procent de cel puțin 4% din numărul total de angajați, potrivit Legii 448/2006. Alternativ, cei care nu respectă această obligație pot merge pe varianta
plății contribuției la fondul de handicap.
„Mergem mai departe la următorul punct - cel care vizează contribuția la fondul de handicap. Aceasta, după cum știți, nu este, ca atare, o contribuție socială, dar este o contribuție pe care persoanele juridice care au cel puțin 50 de angajați trebuie să o facă, în măsura în care nu angajează persoane cu dizabilități. Ei bine, aici concentrarea autorităților fiscale a fost pe modalitatea de calcul a acestei contribuții.
Mai precis, au fost identificate practic nereguli în ceea ce privește, spre exemplu, numărul mediul lunar de angajați care a fost calculat mai departe pentru stabilirea procentului de 4% persoane încadrate în grad de dizabilitate care ar fi trebuit mai departe încadrate în muncă. Sau, spre exemplu, dacă a fost stabilit corect acest număr, mai departe poate inspectorii fiscali au identificat situații în care persoanele respective cu dizabilități nu au fost încadrate pe norma de muncă corespunzătoare. Sau, spre exemplu, în cazul unei societăți care, deși încadrase în muncă în mod corespunzător persoane cu dizabilități (numărul corect), în timpul controlului fiscal aceasta nu a putut să facă dovada documentației cum că persoanele respective erau încadrate în grad de dizabilitate.Și aici concluzia este că, în măsura în care societatea face parte din categoria celor care au obligația de a încadra în muncă persoane cu dizabilități sau de a plăti contribuția la fondul de handicap, trebuie să se facă o verificare atentă a modalității de calcul a acestei contribuții, pe parcursul timpului.
Și, de asemenea, în cazul în care sunt încadrate în muncă persoane cu dizabilități, trebuie să vă asigurați că aveți la dispoziție documentația necesară, respectiv certificatul de încadrare în grad de dizabilitate al respectivei persoane - acesta nu este, practic, un document care este important doar din prisma scutirii de la plata acestei contribuții, ci și din prisma aplicării altor facilități fiscale în această zonă (cum ar fi, spre exemplu, scutirea de la plata impozitului pe venitul salarial pentru persoane cu dizabilități încadrate la grav sau accentuat)”, a explicat joi, la o conferință fiscală organizată de EY România,
Andra Ciotic, Senior Manager la EY.
Informații mai multe despre contribuția la fondul de handicap pot fi găsite
în articolul de aici, iar despre tendințele din controalele ANAF la contribuabili -
în secțiunea specială de aici.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.