În anul 2023, economia României a pierdut peste 21 de milioane de euro din cauza accidentelor de muncă, conform unui studiu realizat de Eurofin Consult, firmă specializată în securitate și sănătate în muncă (SSM). Această sumă reprezintă doar vârful aisbergului. Dacă s-ar fi luat în calcul toate costurile directe și indirecte asociate accidentelor de muncă, suma ar fi fost de cel puțin 10 ori mai mare.
Citește articolulÎn ipoteza în care detașează sau trimit în delegație angajați în străinătate sau au situații de telesalariați care nu se mai află pe teritoriul României, indiferent că au fost de acord cu această mutare sau află întâmplător de ea, angajatori au, din perspectiva securității și sănătății în muncă (SSM), obligația de a declara orice eveniment de muncă și de a-l cerceta. După cum a subliniat Daniel Milicescu, managing partner Eurofin Consult, nu amenzile pe care le poate aplica Inspecția Muncii în cazul accidentelor de muncă sunt cele grave, ci consecințele care pot deriva dintr-un accident de muncă necercetat. Citește articolul
În categoria accidentelor de muncă, așa cum sunt definite de Legea SSM, intră și unele evenimente care nu se produc ca urmare a prestării efective de activitate: cum ar fi deplasarea înspre ieșirea din unitate, accidente petrecute în timpul pauzelor de masă sau când lucrătorii se află la baie. Și în aceste situații, angajatorii trebuie să cerceteze accidentele și să le comunice mai departe, în funcție de efectele lor, inspectorilor teritoriali de muncă, asigurătorului sau chiar poliției. Citește articolul
Accidentele de muncă se datorează de cele mai multe ori lipsei măsurilor luate de angajator - măsuri pe care legea le impunea, în mod general sau particular (instructaje, echipamente ș.a.m.d.). Când evenimentele nefericite la locul de muncă produc vătămări corporale sau chiar decesul, firmele trebuie să anunțe de îndată autoritățile. Accidentele de muncă trebuie înregistrate în evidențe proprii și se poate ajunge chiar și la plata de daune morale celor care au suferit de pe urma lor. Citește articolul
Legea sănătății și securității în muncă (SSM) nu s-a modificat pentru a trata în mod special telemunca, dar în Legea telemuncii regăsim câteva prevederi de SSM - insuficiente însă, prin urmare, trebuie completate cu cele ale Legii SSM. Ipoteza accidentului de muncă în spațiul locuinței angajatului nu poate fi ignorată și nici nu ar trebui, întrucât faptele petrecute în timpul programului de muncă se pot încadra în unele dintre ipotezele asimilate accidentului de muncă, din moment ce nimic nu exclude telemunca în mod expres. Citește articolul
Conform Legii nr. 346/2002, salariații care suferă accidente de muncă sau boli profesionale beneficiază de un concediu medical (CM) și de o indemnizație aferentă, cu două cuantumuri. Aceste indemnizații se calculează și se plătesc de către angajatori, urmând ca recuperarea sumelor plătite salariaților să se facă de la casele teritoriale de pensii, și nu de la casele de asigurări de sănătate, ca în cazul celorlalte tipuri de concedii medicale. Citește articolul
Conform Legii nr. 319/2006 și a normelor sale de aplicare, stabilite prin Hotărârea Guvernului nr. 1.425/2006, înregistrarea și raportarea accidentelor de muncă și analiza accidentelor în vederea determinării acțiunilor preventive/corective sunt obligatorii pentru toate locațiile și departamentele ce desfășoară orice tip de activitate. Iată cum trebuie să procedeze un angajator care se confruntă cu un accident de muncă, potrivit legislației din domeniul securității și sănătății în muncă (SSM). Citește articolul
Singura dintre cele trei contribuții sociale obligatorii ce cade în responsabilitatea angajatorilor, respectiv contribuția asiguratorie de muncă (CAM), se va împărți, în 2021, altfel decât stabilește legislația fiscală din țara noastră, potrivit legii bugetului de stat pe acest an, ce a fost oficializată marți. De fapt, de la apariția CAM, împărțirea banilor din această contribuție s-a făcut după regulile stabilite de legile bugetului, nu de Codul fiscal. Citește articolul
Accidentul de traseu nu va mai fi considerat accident de muncă, potrivit unui proiect de ordonanță de urgență pregătit de Guvern și care are șanse să fie aprobat în perioada următoare. Conform unui specialist consultat de redacția noastră, asta va însemna că angajatorii vor scăpa de răspundere atunci când salariații se accidentează pe traseul dintre casă și serviciu sau dintre serviciu și casă. Citește articolul
Există trei indemnizații legate de accidentele de muncă și bolile profesionale ale salariaților pe care angajatorul este obligat să le achite inițial, urmând să le recupereze ulterior de la casele teritoriale de pensii. În acest sens, Casa Națională de Pensii Publice (CNPP) a pus recent la dispoziție o aplicație online prin care firmele pot cere recuperarea banilor plătiți ca indemnizații. Citește articolul