avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 765 soluții astăzi
Acasă Subiect: telemunca
Subiect: telemunca
ACCES PREMIUM

Telemunca împlinește 6 ani de la legiferare, însă este confundată în continuare cu munca la domiciliu. Mai grav, nici în instanțe nu se sesizează mereu diferența

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
14 Iunie 2024 | 0 | 1233 | Timp de citire: 3 min.

Deși după atâția ani de discuții despre ce este și ce nu este telemunca, respectiv ce este și ce nu este munca la domiciliu reglementată în Codul muncii, confuziile din practică, inclusiv la nivel de instanțe, continuă să-și facă simțită prezența. Într-un litigiu în care specificul muncii a fost reglementat contractual ca „work from home”, nu găsim nici măcar o referire la telemuncă și specificul acesteia. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Jurisprudență utilă

Una scriem, alta facem: riscul înțelegerilor informale cu privire la telemuncă

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
11 Iunie 2024 | 0 | 1549 | Timp de citire: 5 min.

Un litigiu de muncă finalizat recent readuce în discuție importanța elementelor esențiale ale contractului individual de muncă și faptul că tratarea acestora cu superficialitate poate avea, în final, consecințe serioase, precum concedierea. Locul muncii este, potrivit Codului muncii, un element esențial al contractului individual de muncă (CIM), iar în cazul în care domiciliul salariatului nu este în localitatea în care se află și locul de muncă înscris în contract, o „înțelegere amicală” sau o clauză care lasă loc de interpretare în privința tipului de contract și salariatului i se impune să se prezinte la locul de muncă stabilit, în scris și de comun acord, situația devine cel puțin complicată. În procesul intentat angajatorului, salariata pretinde existența unei simulații, dar nu reușește să dovedească existența ei juridică. În realitate, era doar o înțelegere paralelă și informală cu angajatorul și nimic mai mult. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Zece lucruri pe care trebuie să le știi când te angajezi prima dată

Simona Voiculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor-șef, avocatnet.ro
7 Iunie 2024 | 1 | 12974 | Timp de citire: 7 min.

Entuziasmul primului job n-ar trebui să pună în umbră ce înseamnă un raport de muncă, de fapt, dar, cel mai important, că firma are numeroase obligații față de angajat (și viceversa e valabil, desigur). Orice tânăr care se angajează pentru prima oară trebuie să știe câteva lucruri despre contractul de muncă, ar trebui să știe ce drepturi minime are, ce înseamnă perioada de probă, cum trebuie recompensată munca suplimentară sau ce taxe dă la stat din salariul trecut în contract. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Propunere legislativă: Extinderea dreptului la telemuncă pentru părinții copiilor cu dizabilități

Cristian Stanescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
29 Mai 2024 | 1 | 688 | Timp de citire: 2 min.

O propunere legislativă pentru modificarea Codului muncii vizează introducerea unor prevederi referitoare la părinții care au în întreținere copii cu handicap. Inițiativa ar introduce posibilitatea acestora de a lucra un număr mai mare de zile de acasă și ar impune angajatorilor interdicția de a revoca dreptul acestor părinți de a lucra de la distanță. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Compania le permite angajaților să lucreze numai de acasă, dar cu un preț nerezonabil: fără promovări. Care ar fi problema?

Simona Voiculescu în Resurse umane
Redactor-șef, avocatnet.ro
28 Aprilie 2024 | 1 | 4845 | Timp de citire: 3 min.

Ochii care nu se văd la birou nu sunt promovați - cam așa sună politica unei mari companii americane multinaționale, care își anunță angajații că pot păstra regimul de muncă integral la distanță, doar că astfel se autoexclud de la ideea de a se dezvolta în cadrul companiei. În România însă, legea e cât se poate de clară în privința egalității de tratament dintre angajații de acasă și cei de la birou. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Telemuncă: Cele mai importante cinci argumente pro și contra adunate din discuții informale sau chiar din spațiul public în anii recenți

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
12 Aprilie 2024 | 2 | 1181 | Timp de citire: 5 min.

Analiza pe care se bazează acest material are la bază opiniile celor trei categorii posibile de salariați - cei care nu și-au desfășurat activitatea niciodată în regim de telemuncă, cei care își desfășoară în prezent activitatea în regim de telemuncă și cei care au/au avut un regim mixt (adică acel tip de program nou-introdus în cadrul art. 118 alin. 7 din Codul muncii - organizarea flexibilă a timpului de muncă prin utilizarea formulelor de muncă la distanță, cunoscut mai mult ca regim hibrid). De asemenea, fiind în discuție opinii personale ale celor în cauză, exprimate fie în spațiul public, fie în cadrul unor discuții informale, avem în vedere un nivel ridicat de subiectivism, acesta fiind mai puțin evidențiat în cazul celor care lucrează în regim hibrid, aceștia având posibilitatea reală de a compara cele două (chiar trei) situații. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Laptopul, în sine, NU îndeplinește toate condițiile legale în privința securității și sănătății în muncă. Ce trebuie să știe angajatorii care au telesalariați

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
8 Aprilie 2024 | 1 | 2009 | Timp de citire: 4 min.

Imaginea telesalariatului care lucrează pe o plajă însorită sau într-o poiană, în mijlocul naturii, ținând pe genunchi un laptop, a devenit, informal, simbolul libertății oferite de digitalizarea relațiilor de muncă, de noile oportunități pe care tehnologia le aduce, însă dispozițiile legale sunt ceva mai complexe în această privință. Nu vom discuta despre toate aspectele legate de munca pe plajă sau din „vârful muntelui”, ci exclusiv despre condițiile pe care echipamentul cu ecran de vizualizare și întreg „postul de lucru” trebuie să le îndeplinească pentru ca telesalariatul să-și desfășoare activitatea în siguranță. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Confirmare: Aplicarea scutirii de impozit pentru IT nu e condiționată de prezența angajatului în România, acesta putând pleca unele perioade din an să lucreze din alte țări

Simona Voiculescu în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
26 Martie 2024 | 1 | 1429 | Timp de citire: 4 min.

Scutirea de impozit în cazul IT-iștilor nu este condiționată de prestarea activității angajatului în România 12 luni din an. Practic, dacă angajatul pleacă o lună - două într-un alt stat, cu care România are o convenție de evitare a dublei impuneri, scutirea se păstrează odată cu regimul fiscal român. Într-un răspuns detaliat al Ministerului Finanțelor pentru avocatnet.ro se subliniază faptul că nu există nicio reglementare fiscală care să condiționeze acordarea scutirii de impozit de prezența angajatului în România. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Dimensiunea de gen a telemuncii: implicații pentru SSM și recomandări pentru angajatori

avocatnet.ro în Resurse umane
11 Martie 2024 | 1 | 1431 | Timp de citire: 5 min.

Beneficiile telemuncii, precum e flexibilitatea, sunt contrabalansate de provocări precum riscurile psihosociale și estomparea graniței dintre muncă și viața privată. Agenția Europeană de Sănătate și Securitate în Muncă (AESSM) subliniază nevoia de reglementări care să țină cont de dimensiunea de gen în telemuncă pentru a asigura echilibrul între viața profesională și cea privată a femeilor, având în vedere impactul negativ disproporționat al telemuncii asupra femeilor în termeni de conflict între muncă și viața personală, stres și sănătate. Până la reglementări însă, angajatorii pot să facă pași semnificativi pentru a reduce riscurile. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Beneficii și facilități pe care le poți oferi angajaților pentru a îmbunătăți echilibrul dintre viața personală și cea profesională

Simona Voiculescu în Resurse umane
Redactor-șef, avocatnet.ro
27 Februarie 2024 | 0 | 2038 | Timp de citire: 5 min.

Flexibilitatea în muncă poate contribui la echilibrarea cerințelor vieții personale și profesionale ale angajaților, oferindu-le opțiuni precum programul individualizat, cel puțin un regim hibrid de muncă, nu doar de la birou și orare mai flexibile de lucru. Zilele de concediu suplimentare sunt un beneficiu care poate contribui la un echilibru mai bun între viața privată și cea profesională. La fel și reducerea timpului de muncă săptămânal. În plus, beneficiile de sănătate și wellness pot contribui la îmbunătățirea stării fizice și psihice a angajaților, legea oferind câteva facilitățile fiscale ce pot reduce costurile pentru respectivele beneficii. Citește articolul