Media Intră în comunitate
avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 530 soluții astăzi
Acasă Subiect: telemunca
Subiect: telemunca
ACCES PREMIUM

Concediile de odihnă scad sumele de bani primite de angajați pentru telemuncă, dar nu afectează aplicarea Kurzarbeit

Simona Voiculescu în Resurse umane
Redactor-șef, avocatnet.ro
14 Iulie 2021 | 0 | 1872

Timpul lucrat și timpul lucrat în telemuncă - în ce măsură sunt afectate mecanismele prin care firmele aplică un regim fiscal special sau cer bani de la stat de zilele libere ale angajaților? În cazul Kurzarbeit, aplicarea reducerii timpului de lucru nu ar trebui să fie influențată de dreptul salariatului de a-și lua zilele de concediu, însă în cazul banilor pentru telemuncă pentru care angajatorii, în limita valorică prevăzută de Codul fiscal, pot aplica un regim fiscal special, discuția merge în direcția opusă - întrucât acei bani sunt acordați proporțional cu perioada de telemuncă. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Revenirea la birou: Cum eviţi discriminarea între cei care vin fizic la muncă şi cei care lucrează de acasă

Relaxarea, de la 1 iunie, a măsurilor impuse de Guvern ca urmare a pandemiei de coronavirus permite angajatorilor să îşi organizeze activitatea în funcţie de salariaţii vaccinaţi sau vindecaţi, iar acest lucru a dus la o revenire a unora dintre angajaţi la sediul firmei. Ţinând cont de această schimbare, dar şi a faptului că unele firme au decis ca revenirea la birou să se facă voluntar sau în sistem hibrid (un interval de timp în telemuncă, un interval de la sediu), este foarte important de identificat situaţiile care pot da naştere unor discriminări între cei care vin fizic la birou şi cei care lucrează de acasă şi găsirea unor soluţii pentru ele. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Telemunca şi asigurarea cerinţelor SSM minime în cazul utilizării de echipamente electronice

Dan Nastase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
30 Iunie 2021 | 0 | 941

Asigurarea cerințelor minime de securitate și sănătate în muncă (SSM) pentru lucrătorii care utilizează echipamente cu ecran de vizualizare, cum ar fi laptopuri, calculatoare sau alte dispozitive electronice, ridică serioase probleme în cazul contractelor de telemuncă. Deşi cadrul legislativ de reglementare al telemuncii există încă din 2018, nu există o corelare între actele normative care reglementează relaţiile de telemuncă. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Telemunca şi delegarea: Un salariat care lucrează în afara biroului poate primi diurnă?

Doar pentru că un salariat care a semnat un contract de telemuncă lucrează în afara biroului firmei nu înseamnă că acesta se află în delegare şi nici că poate primi diurnă. Posibilitatea acordării unei diurne unui telesalariat există, însă doar în anumite condiţii ce trebuie să se regăsească în documentele de muncă, după cum au explicat specialiştii în dreptul muncii, dar şi Inspecţia Muncii, la solicitarea avocatnet.ro. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Munca în sistem hibrid presupune stabilirea dinainte a programului de lucru. Cum o implementează angajatorii

Dan Nastase în Resurse umane
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
22 Iunie 2021 | 0 | 1553

Folosirea unui sistem hibrid de muncă - când de acasă, când de la birou - presupune obligatoriu o anumită predictibilitate pentru angajat. Chiar dacă angajatorilor nu li s-a impus prin Codul muncii să includă în contracte programul de lucru, asta nu înseamnă că el poate fi modificat după bunul plac și fără informarea prealabilă. În funcție de modul cum au implementat până acum munca de acasă, firmele procedează diferit de acum dacă vor să treacă la un program hibrid: programul îl pot stabili prin contracte, acte adiționale sau prin regulament intern. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Programul hibrid: În ce măsură pot combina angajatorii telemunca sau munca la domiciliu cu munca de la birou

În condițiile relaxării restricțiilor impuse de pandemia de coronavirus, tot mai mulți angajatori iau în calcul revenirea la birou, încercând totodată să păstreze, chiar și parțial, posibilitatea ca salariații să își desfășoare activitatea în continuare și în regim de telemuncă. Însă, în contextul unui astfel de program hibrid, în ce măsură este posibilă alternarea prezenței la birou cu telemunca sau munca la domiciliu? Există, potrivit specialiștilor, doar varianta în care se poate opta pentru un program hibrid de telemuncă și muncă de la birou. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Pot fi obligați telesalariații să revină fizic la sediul firmei? Cum se poate proceda, conform specialiștilor

Revenirea la birou, din telemuncă, presupune modificarea tipului de contract individual de muncă (CIM), printr-un act adițional semnat atât de angajator, cât și de salariat, fără de care angajații nu pot fi obligați să muncească exclusiv de la sediul firmei, spun specialiștii. O altă variantă ar putea fi emiterea, de către angajator, a unei decizii obligatorii față de întreg colectivul, însă comunicarea eficientă între părți rămâne, în continuare, cea mai bună soluție în cadrul raporturilor de muncă. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Revenirea din telemuncă: Cum trebuie să procedeze angajatorii care vor întoarcerea angajaților la birou

Dan Nastase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
15 Iunie 2021 | 0 | 1617

Dacă vor ca telesalariații să se întoarcă la birou, angajatorii trebuie să țină cont, procedural vorbind, de modul cum s-a făcut trecerea la telemuncă a respectivilor angajați. În ultimul an, situația a stat în mod diferit: telemunca s-a putut dispune inclusiv unilateral, iar firmele mari au avut chiar obligația de a alege trecerea la telemuncă, dacă specificul activității o permitea. În cazul celor care s-au pus de comun acord cu salariații pentru telemuncă însă, revenirea la munca de birou va trebui să se facă tot de comun acord. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Cercetare disciplinară: Putem desfășura procedura integral de la distanță, în mediul electronic?

Dan Nastase în Resurse umane
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
9 Iunie 2021 | 0 | 1131

Dacă vorbim de telesalariați care își desfășoară integral munca din alte locuri, nu vin niciodată la birou, se poate pune problema cum s-ar desfășura o cercetare disciplinară la distanță - se poate desfășura, în fapt, cercetarea disciplinară astfel încât toată procedura să fie electronică? Răspunsul este unul afirmativ, iar, dacă toată lumea e de acord, „tele-cercetarea” s-ar putea face și acolo unde nu sunt implicați telesalariați, în cazul raporturilor clasice de muncă. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Opt chestiuni de actualitate pe care orice angajator ar trebui să le știe: De la testarea celor nevaccinați la plata muncii suplimentare

În contextul noilor măsuri de relaxare anunțate la începutul acestei luni, există mai multe aspecte importante cărora angajatorii ar trebui să le acorde atenție: de la menținerea obligativității măștii de protecție la birou, plata orelor suplimentare în telemuncă, testarea angajaților și controalele anunțate în acest sens, la multitudinea de date cu caracter personal de gestionat conform prevederilor legale și alte asemenea chestiuni esențiale. Astfel, vă prezentăm, în continuare, opt lucruri care nu trebuie trecute cu vederea de niciun angajator. Citește articolul