Concret, din Legea securității și sănătății în muncă nr. 319/2006 urmează să dispară ideea de accident de traseu atât din definiția evenimentului (eveniment în sensul securității și sănătății în muncă), dar și din lista accidentelor asimilate accidentului de muncă. În prezent, accidentul de traseu, care este asimilat accidentului de muncă în baza articolului 30 din Legea 319/2006, este atunci când „deplasarea s-a făcut în timpul și pe traseul normal de la domiciliul lucrătorului la locul de muncă organizat de angajator și invers”.
Dispariția accidentului de traseu din sfera accidentelor de muncă va scăpa, practic, angajatorul de responsabilitate atunci când salariații pățesc ceva pe drumul dintre muncă și serviciu sau dintre serviciu și muncă. Informația a fost confirmată de un specialist în securitate și sănătate în muncă.
„Dacă proiectul de OUG va fi adoptat, angajatorul va fi responsabil doar în măsura în care angajatul conduce o mașină a firmei, fiind agent de vânzări, de exemplu, iar mașina pusă la dispoziție nu corespunde din punct de vedere tehnic (de exemplu, nu are reviziile la zi, nu are cauciucuri adaptate sezonului etc.). În rest, pentru orice se întâmplă pe drumurile publice, șoferul este cel care va răspunde, conform Codului rutier. La fel se va întâmpla și pentru situațiile de accidentare pe traseul domiciliu - serviciu: responsabilitatea va fi a celui vinovat. De exemplu, dacă angajatul a traversat printr-un loc nepermis, el este unicul responsabil de consecințe”, a explicat, la solicitarea avocatnet.ro, Daniel Milicescu, managing partner la Eurofin Consult.
Dincolo de ce scrie în lege, e bine de știut că normele pentru aplicarea acesteia vin cu informații suplimentare despre accidentul de traseu. Astfel, mai precis, accidentul de traseu este:
- un accident survenit în timpul și pe traseul normal al deplasării de la locul de muncă la domiciliu și invers, care a dus la vătămarea sau decesul salariatului;
- un accident survenit pe perioada pauzei de masă în locuri organizate de angajator, pe traseul normal al deplasării de la locul de muncă la locul unde se ia masa și invers, care a dus la vătămarea sau decesul salariatului;
- un accident care a dus la vătămarea sau decesul salariatului, care s-a petrecut pe traseul normal al deplasării de la locul de muncă la locul unde se încasează salariul și invers, dacă acesta este organizat de angajator în afara firmei.
Daniel Milicescu ne-a spus că eliminarea accidentului de traseu din sfera accidentelor de muncă este ceva normal, având în vedere cum au evoluat lucrurile în ultimele decenii, din moment ce angajatorii nu prea mai asigură transportul între casă și birou. Însă, dacă ne referim la motivația Guvernului pentru a face schimbarea, aceasta este destul de succintă și vagă - excluderea din statisticile europene a accidentelor de traseu.
Anul trecut, redacția noastră atrăgea atenția că numărul accidentelor de traseu în care sunt implicați salariații este în creștere la nivel național, după cum reiese din datele aferente perioadei 2014 - 2018 (creșterea a continuat și în 2019, potrivit Inspecției Muncii). La acel moment, Daniel Milicescu ne explica faptul că angajatorii sunt aproape neputincioși atunci când vine vorba de prevenirea accidentelor de acest fel. Specialistul chiar spunea că accidentele de traseu ar trebui eliminate de autorități din sfera accidentelor de muncă.
Gheorghe Popa, alt specialist în securitate și sănătate în muncă, nu-i de acord cu eliminarea accidentului de traseu. Într-un comentariu lăsat anul trecut la discuția despre creșterea numărului de accidente, acesta spunea că măsura ar fi o greșeală. „În lume, accidentele de traseu sunt considerate accidente de muncă. Organizația Internațională a Muncii a insistat pentru transpunerea recomandării în legislația națională. În România, recomandarea s-a transpus destul de târziu. Ar fi o eroare să se modifice legislația (...)”, scria Gheorghe Popa.
Atenție! Proiectul de OUG nu se aplică acum. Pentru a intra în vigoare, documentul trebuie adoptat de Guvern și publicat în Monitorul Oficial.