avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 397 soluții astăzi
Acasă Subiect: sanatate si securitate in munca
Subiect: sanatate si securitate in munca
ACCES PREMIUM

Controale la angajatori: Lipsa fișelor de aptitudine, printre constatările recente ale inspectorilor de muncă

Dan Năstase în Resurse umane
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
25 Noiembrie 2024 | 3 | 17597 | Timp de citire: 5 min.

Rolul acestor fișe de aptitudine, a căror lipsă presupune pericolul unor sancțiuni care pot ajunge până la 8.000 de lei, este de a proteja salariatul în funcție de riscurile la care este sau va fi expus în timpului procesului de muncă și de a confirma aptitudinea sa în muncă în funcție de aceste riscuri. Explicăm aceste aspecte deoarece vorbim de un subiect pe care inspectorii muncii l-au verificat recent în controalele derulate la angajatori. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Sistemul dual de monitorizare și consiliere, autodeclararea și controlul intern - ce putem învăța din sistemul german pentru asigurarea conformității SSM

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
2 August 2024 | 1 | 604 | Timp de citire: 6 min.

Într-un raport publicat joi, Agenția Europeană de Sănătate și Securitate în Muncă (AESSM) analizează sistemul dual de sănătate și securitate în muncă (SSM) din Germania, care combină responsabilitățile autorităților de stat și ale instituțiilor de asigurare împotriva accidentelor de muncă, demonstrând un model bine structurat pentru conformitate în Europa. Deși resursa umană la nivel de inspecție este limitată, digitalizarea facilitează inspecțiile prin aplicații mobile care prioritizează riscurile, îmbunătățind eficiența și putând ajunge mai repede acolo unde situația e critică. În plus, odată cu pandemia, companiile au fost încurajate să se folosească de metode ce implică autodeclararea și controlul intern pentru a evalua conformitatea cu reglementările SSM, răspunzând astfel provocărilor existente din mediul de lucru. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Realități de pe piața muncii

Obligarea unui angajat să urmeze cursuri de formare în timpul său liber și după ture de noapte, contrară legii

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
17 Iulie 2024 | 0 | 7178 | Timp de citire: 3 min.

Formarea profesională la inițiativa angajatorului nu poate fi impusă angajatului, cu atât mai puțin atunci când acestuia i se pretinde să se formeze în timpul liber și când acesta lucrează în schimburi. În practică, poveștile privind formarea profesională plasează experiențele angajaților la extreme: fie angajatorii nu asigură formare, deși ar trebui, fie îi forțează pe angajați să urmeze cursuri de care aceștia nu sunt interesați. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Servicii de prevenție, inspecții virtuale, call-center pentru consiliere și informare și utilizarea A.I. în strategia inspectorilor de muncă - ce putem învăța din abordarea norvegiană asupra conformității SSM

avocatnet.ro în Relații de muncă & Asigurări sociale
22 Mai 2024 | 1 | 1043 | Timp de citire: 5 min.

Norvegia a demonstrat un angajament exemplar în ceea ce privește îmbunătățirea sănătății și securității la locul de muncă (SSM), devenind un model de urmat pentru alte state europene, potrivit unui raport publicat săptămâna aceasta de Agenția Europeană de SSM (AESSM). Printr-o serie de măsuri inovatoare și reglementări stricte, Norvegia a reușit să creeze un mediu de muncă mai sigur și mai sănătos pentru toți angajații săi. Raportul descrie actuala strategie a Norvegiei în domeniul SSM și prezintă rezultatele a șase studii de caz pe teme specifice, în această ordine: strategia bazată pe riscuri a autorității pentru inspecția muncii, cooperarea între diferitele agenții și autorități ale statului, lecțiile învățate în pandemie (utilizarea inspecțiilor virtuale), call-centerul autorității pentru inspecția muncii, serviciile de sănătate ocupațională și schema reprezentanților pentru SSM (terți care se ocupă de supraveghere pe diferite sectoare de activitate, dar nu sunt inspectori de muncă). Citește articolul

ACCES PREMIUM

Digitalizarea în SSM - oportunități și beneficii pentru companii. Analiză pe cifre între modelul tradițional și cel digital de SSM

Eurofin Consult în Relații de muncă & Asigurări sociale
10 Mai 2024 | 0 | 2197 | Timp de citire: 7 min.

În era digitală, adaptarea la tehnologie este esențială pentru eficiența și flexibilitatea în mediul de afaceri. Un domeniu care a început să beneficieze de această transformare este și cel al securității și sănătății în muncă (SSM), unde digitalizarea poate simplifica și eficientiza o parte a proceselor, reducând în același timp costurile asociate. Implementarea soluțiilor digitale în acest domeniu devine din ce în ce mai accesibilă, mai ales în lumina reglementărilor legislative care favorizează acest proces. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ziua internațională a SSM: instruirea este, în continuare, doar o formalitate în România

avocatnet.ro în Relații de muncă & Asigurări sociale
4 Mai 2024 | 1 | 660 | Timp de citire: 4 min.

Pe 28 aprilie a fost marcată ziua internaţională a securităţii şi sănătăţii în muncă (SSM), ocazie cu care am aflat că, de la un an la altul, prea puțin se schimbă în peisajul autohton în materia accidentelor de muncă. Procesul de instruire rămâne în multe situații superficial, după cum arată chiar datele înfățișate de Inspecția Muncii pentru anul precedent, accidente care au deseori la consecințe grave pentru victime, inclusiv pierderea capacitații de muncă sau care fac reintegrarea dificilă în comunitate. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Prevenirea și combaterea hărțuirii morale și a hărțuirii pe criteriul de sex la locul de muncă, din perspectiva SSM. Ce trebuie să știe angajatorii

Eurofin Consult în Relații de muncă & Asigurări sociale
16 Aprilie 2024 | 1 | 4681 | Timp de citire: 6 min.

Implementarea prevederilor legale privind prevenirea și combaterea hărțuirii morale și a hărțuirii pe criteriul de sex la locul de muncă reprezintă o etapă crucială pentru angajatori în asigurarea unui mediu de lucru sigur și respectuos. Până la data de 17 aprilie 2024, conform Hotărârii Guvernului 970/2023, instituțiile și autoritățile publice, precum și companiile private, au obligația de a implementa un ghid intern în acest sens. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Laptopul, în sine, NU îndeplinește toate condițiile legale în privința securității și sănătății în muncă. Ce trebuie să știe angajatorii care au telesalariați

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
8 Aprilie 2024 | 1 | 2420 | Timp de citire: 4 min.

Imaginea telesalariatului care lucrează pe o plajă însorită sau într-o poiană, în mijlocul naturii, ținând pe genunchi un laptop, a devenit, informal, simbolul libertății oferite de digitalizarea relațiilor de muncă, de noile oportunități pe care tehnologia le aduce, însă dispozițiile legale sunt ceva mai complexe în această privință. Nu vom discuta despre toate aspectele legate de munca pe plajă sau din „vârful muntelui”, ci exclusiv despre condițiile pe care echipamentul cu ecran de vizualizare și întreg „postul de lucru” trebuie să le îndeplinească pentru ca telesalariatul să-și desfășoare activitatea în siguranță. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Controale ITM 2024: Ce angajatori ar trebui să se aștepte la verificări în trimestrul al doilea

avocatnet.ro în Relații de muncă & Asigurări sociale
5 Aprilie 2024 | 3 | 23456 | Timp de citire: 3 min.

Există mai multe domenii de activitate vizate de controalele inspectoratelor teritoriale de muncă (ITM-uri) programate pentru trimestrul al doilea din anul 2024. Inspectorii ITM-urilor vor face verificări la firmele de curierat, de construcții, din domeniul HoReCa, la transportatorii rutieri, la unitățile de învățământ, la cabinetele medicale individuale și nu numai. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Lipsa echipamentelor de protecție, amendată frecvent de inspectorii de muncă. Ce trebuie să știe angajatorii

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
20 Mai 2023 | 2 | 3406 | Timp de citire: 4 min.

Angajatorilor le revine obligația de a furniza lucrătorilor, atunci când e cazul, echipamente individuale de protecție (EIP), ca parte a ansamblului de obligații pe zona de sănătate și securitate în muncă (SSM), iar costurile acestor echipamente sunt suportate integral de firme, care trebuie să se asigure că acestea sunt în permanență „actualizate” riscurilor și că-și mențin cerințele de protecție. Neîndeplinirea acestei obligații e adesea amendată de inspectorii de muncă, iar sancțiunile sunt destul de mari. Citește articolul