Despre numărul mic de inspectori de muncă la nivel național și tendința de diminuare a efectivului de inspectori am scris vara aceasta: raportul publicat chiar de Inspecția Muncii privind activitatea pe 2023 arată un total de 1.468 de inspectori de muncă (1.401 în ITM-uri și 67 în Inspecția Muncii).
Scriam despre asta în contextul în care, din 5 iulie, reglementarea ce stabilește numărul de posturi din Inspecția Muncii a fost modificată pentru a diminua numărul de posturi: de la 2.512, câte erau anterior, la 2.344 de posturi, funcționari publici și personal contractual, potrivit HG nr. 488/2017.
Diminuarea numărului de posturi se dovedește, însă, neinspirată, pentru că Legea nr. 283/2024, cea care transpune directiva privind salariul minim adecvat, prevede necesitatea creșterii numărului de inspectori:
„Pentru atingerea obiectivelor prevăzute de prezenta lege și îmbunătățirea calității activității de control, efectuate în temeiul dispozițiilor Legii nr. 108/1999, republicată, cu modificările ulterioare, precum și cu modificările și completările aduse prin prezenta lege, în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, numărul de inspectori de muncă se suplimentează prin hotărâre a Guvernului.”
Legea prevede doar un termen: în 90 de zile de la intrarea în vigoare (adică până pe 15 februarie 2025), Guvernul trebuie să adopte o hotărâre care să suplimenteze numărul de inspectori pentru atingerea scopului enunțat. Nu se prevede, însă, și cu cât ar trebui să crească acest număr.
Dincolo de mecanismul stabilirii salariului minim, noua lege aduce modificări și pe legea care guvernează activitatea Inspecției Muncii, stabilind, printre altele, că un inspector de muncă din cadrul aparatului propriu al Inspecției Muncii va putea face controale pe teritoriul întregii țări, în baza dispoziției inspectorului general de stat.