Obligația angajatorului de a emite salariaților adeverințe care certifică vechimea în muncă a acestora, precum și dreptul salariaților de a solicita aceste documente, sunt aspecte reglementate de Codul muncii.
Termenul de eliberare de către angajator a documentelor solicitate, dar și contravențiile aplicabile în cazul nerespectării acestor obligații, sunt prevăzute în HG. nr. 905/2017 privind registrul general de evidență a salariaților.
Astfel, conform hotărârii de guvern, ”la solicitarea scrisă a salariatului sau a unui fost salariat, angajatorii sunt obligați să îi elibereze acestuia copii ale documentelor existente în dosarul personal, în termen de 15 zile lucrătoare de la data solicitării”.
Totodată, la momentul încetării activității, angajatorul are obligația de a elibera salariatului o adeverință care să ateste tipul de activitate desfășurată de acesta, dar și alte informații precum salariul, durata muncii, vechimea în muncă și în specialitate și un extras de registru (Revisal).
Așadar, ”la solicitarea scrisă a salariatului sau a unui fost salariat, angajatorii sunt obligați să îi elibereze acestuia un extras din registru, datat ți certificat pentru conformitate, sau o adeverință care să ateste activitatea desfășurată de acesta, durata activității, salariul, vechimea în muncă ți în specialitate, astfel cum rezultă din registru și din dosarul personal, în termen de cel mult 15 zile de la data solicitării”, se precizează în HG.
Nerespectarea sau încălcarea de către angajator a obligațiilor enunțate mai sus constituie contravenție și se sancționează cu amendă cuprinsă între 300 și 1.000 de lei.
Există și cazuri în care angajatorul nu poate elibera un extras de registru, din motive obiective. În astfel de situații, salariatul/fostul salariat are posibilitatea de a solicita inspectoratului teritorial de muncă eliberarea extrasului. Documentul va fi eliberat ”în baza registrului electronic transmis de angajator, în termen de cel mult 15 zile de la data solicitării”.
Tot în baza unei solicitări scrise, inspectorul teritorial de muncă poate asigura salariatului accesul la datele personale care se regăsesc în registru.
Datele personale ale salariaților care lucrează în domeniul privat și care trebuie să se regăsească în adeverința de vechime în muncă/extrasul revisal includ:
- datele de identificare ale salariatului;
- datele de identificare a societății pentru care lucrează/a lucrat;
- datele contractului individual de muncă (numărul și data încheierii, tipul și durata contractului);
- funcția/meseria ocupată;
- valoarea salariului de bază, inclusiv sporurile ;
- schimbările intervenite pe parcursul executării contractului individual de muncă (încheiere, modificare, suspendare, încetare);
- vechimea în muncă și în specialitate;
- absențele nemotivate și perioadele de concediu fără plată;
- data și temeiul încetării contractului individual de muncă;
- informații privind încadrarea în grupă superioară de muncă.
Pentru salariații care lucrează în sistemul public, modelul adeverinței de vechime în muncă este stabilit prin OUG nr. 57/2019.
Adeverința de vechime în muncă este un document indispensabil din mai multe puncte de vedere, fiind esențial în situații precum deschiderea drepturilor la pensie, primirea indemnizației de șomaj, uneori chiar și pentru schimbarea locului de muncă, sau altele.
Comentarii articol (4)