La terminarea contractului individual de muncă (CIM), indiferent de articolul pe baza căruia s-a făcut încetarea CIM, angajatorul are obligația de a elibera o serie de documente legate de activitatea prestată de fostul salariat în cadrul companiei, însă poate oferi și alte adeverințe, din propria inițiativă, sau diverse copii solicitate de fostul angajat. Citește articolul
La începutul lui septembrie intră în vigoare noua lege a pensiilor, care va modifica modul în care se calculează acestea, punctul de pensie urmând să fie înlocuit cu punctul de referință. În același timp, pensiile calculate până la intrarea în vigoare a noii legi vor fi recalculate. De aceea, Casa Națională de Pensii Publice (CNPP) a făcut recent o serie de precizări în legătură cu veniturile care se iau în calcul la stabilirea sau recalcularea pensiilor și în legătură cu cele ce trebuie dovedite prin adeverințe. Citește articolul
Foștilor angajați nu li se pot percepe tarife pentru eliberarea unor documente care să ateste vechimea sau situația salarială, atâta timp cât angajatorul nu a fost desființat. Legea îl obligă pe angajator să răspundă cererii fostului salariat și îi pune în vedere inclusiv un termen-limită pentru a-i oferi adeverința cu datele cerute. Dacă situația obiectivă a angajatorului presupune că oferirea unor informații foștilor angajați este una dificilă, solicitantul nu poate fi obligat să plătească „deranjul”. Citește articolul
Administratorul sau lichidatorul judiciar va avea la dispoziție maximum 60 de zile calendaristice să elibereze adeverințele de vechime angajaților, în cazul insolvenței, falimentului sau lichidării angajatorului, după ce Codul muncii va fi modificat, din 14 ianuarie, printr-o lege recent apărută.
Începând cu 2023, statele de salarii emise de angajatori vor trebuie păstrate doar pentru cinci ani, nu 50 ani, ca și până acum. Schimbarea se regăsește într-o lege oficializată luni, care introduce o excepție de la regula actuală și va viza doar situațiile în care angajatorul depune în paralel anumite declarații fiscale. Citește articolul
Atât salariații, cât și foștii salariați pot solicita angajatorului sau fostului angajator o serie de documente în legătură cu activitatea prestată în baza unui contract de muncă, iar angajatorii nu pot refuza eliberarea acestora în termenul legal. Citește articolul
Înainte de semnarea contractului individual de muncă, candidatul trebuie să prezinte noului angajator o serie de documente ce se vor duce la dosarul personal al acestuia, cum ar fi copia după cartea de identitate sau diploma ultimelor studii finalizate. Totuși, dacă a fost angajat anterior, salariatul ar putea fi nevoit să ofere în plus și o serie de documente de la locul de muncă anterior. Citește articolul
Pentru deplasările în interes de muncă în timpul carantinei de noapte, firmele trebuie să dea fiecărui angajat care nu e vaccinat sau recent trecut prin infectarea cu COVID-19 câte o adeverință specială pentru a o arăta organelor de ordine publică dacă se întâlnesc cu acestea pe timpul nopții. Citește articolul
Deplasările înspre și de la locul de muncă, pe perioada limitării circulației persoanelor, trebuie dovedite cu adeverință de la angajator sau legitimație de serviciu. Adeverința poate fi prezentată și pe telefon sau tabletă. Citește articolul