Durata de desfășurare este cuprinsă în intervalul 11 octombrie – 31 decembrie 2024 când, indiferent de obiectul verificărilor pe linia relațiilor de muncă, cu ocazia acțiunilor de control efectuate, inspectorii de muncă vor purta discuții de conștientizare cu reprezentanții angajatorilor referitor la obligația legală de a elibera adeverințele de vechime și, în același timp, vor discuta cu salariații prezenți la locul de muncă supus verificării despre dreptul lor de a solicita aceste adeverințe de vechime atunci când va fi cazul”, anunță ITM Caraș Severin azi, alte mesaje similare regăsind însă și la ITM Argeș sau alte inspectorate din țară.
Angajatorii sunt obligați
să elibereze automat, la încetarea contractului individual de muncă, o adeverință de vechime în muncă, însă raportările inspectoratelor teritoriale de muncă din țară arată frecvent că angajatorii nu sunt tocmai diligenți în această privință. Inspectorii de muncă pot să sancționeze angajatorii care fie uită, fie refuză cu rea-credință să elibereze aceste documente, amenda fiind între 300 și 1.000 lei. Obligația angajatorului de a emite salariaților adeverințe care certifică vechimea în muncă a acestora, precum și dreptul salariaților de a solicita aceste documente, sunt aspecte reglementate de
Codul muncii.
Totodată, orice actual sau fost salariat poate cere oricând, de la angajatorul său, o adeverință care să ateste activitatea desfășurată, durata activității, salariul, vechimea în muncă și în specialitate (după cum rezultă din Revisal și din dosarul personal) ori un extras din Revisal (datat și certificat pentru conformitate). Documentul trebuie emis de către angajator în cel mult 15 zile de la data solicitării.
Mai există varianta obținerii unui extras din Revisal de la ITM-uri, la care se poate apela atunci când salariatul cere angajatorului un extras, iar acesta nu-l poate elibera. Astfel, inspectoratele eliberează extrasul din Revisal, din care să rezulte activitatea desfășurată la angajator, în calitate de salariat, în cel mult 15 zile de la data solicitării.
Ce facem când angajatorul nu mai există? De unde obținem adeverințe de vechime?
Înainte de toate, trebuie reținut că dovada vechimii în muncă și în specialitate pentru perioadele până la 31 decembrie 2010 se face cu carnetele de muncă. În ultimii ani, inspectorii de muncă au atras atenția de mai multe ori că încă sunt carnete de muncă ce așteaptă să fie revendicate de titulari. În situația în care persoana nu mai deține carnetul de muncă sau are perioade lucrate care nu au fost înscrise în acesta, poate solicita adeverințe de vechime în muncă fie angajatorilor, dacă mai există, succesorilor acestora sau celor care le dețin arhivele, fie ITM-urilor, în funcție de perioada lucrată și sediul social al firmei.
Ulterior, din 2011, angajații pot dovedi cât au lucrat cu ajutorul adeverinței de vechime în muncă.
„În cazul în care acesta nu mai există, adeverințele se vor solicita în scris, după cum urmează:
- unității care a preluat arhiva acestuia, în cazul angajatorilor cu capital de stat și mixt;
- inspectoratului teritorial de muncă în a cărui rază teritorială a avut sediul social angajatorul, în cazul angajatorilor cu capital privat, în schimbul unei taxe de 20 lei/document”, explică ITM Caraș Severin.
Atenție! Angajatorii NU au dreptul să le ceară bani foștilor salariați care cer adeverințele de vechime pentru acest serviciu, deoarece sunt obligați prin lege să le elibereze.
„III. Succesorii în drepturi ai angajatorilor desființați au obligaţia de a elibera, la cerere, în termen de maximum 60 de zile calendaristice, adeverinţe cu datele existente în documentele pe care aceștia le deţin.
Cererea poate fi depusă în format letric sau în format electronic.
IV. În cazul în care angajatorul este desființat fără ca activitatea acestuia să fie continuată un alt angajator, obligația de a elibera adeverințele de vechime o au operatorii economici autorizaţi în prestarea de servicii arhivistice.
Documentele care stau la baza eliberării adeverinței de vechime se predau, pe bază de contract, operatorilor economici autorizaţi în prestarea de servicii arhivistice, cu notificarea Arhivelor Naţionale sau, după caz, a serviciilor judeţene/Serviciului Municipiului Bucureşti ale/al Arhivelor Naţionale.
Notificarea conţine toate denumirile anterioare cunoscute ale angajatorilor desfiinţaţi, de la înfiinţare şi până la desfiinţare sau radierea din registrul comerţului, după caz.
Prin urmare, pentru a identifica operatorul economic căruia trebuie să îi solicite adeverința, fostul salariat se va adresa Arhivelor Naţionale sau, după caz, a serviciilor judeţene/Serviciului Municipiului Bucureştiale/al Arhivelor Naţionale.
Serviciile arhivistice prestate de către operatorii economici autorizaţi în prestarea de servicii arhivistice se efectuează contra cost, pe baza unor tarife ale căror limite maxime sunt stabilite anual de către Arhivele Naţionale.
Date privind societățile și succesorii în drepturi ai acestora pot fi obținute de la ONRC.
Adeverinţele, se eliberează în format letric şi se predau, la sediul deţinătorilor de documente, personal sau prin reprezentant legal, ori se transmit prin servicii de curierat/poştale, cu confirmare de primire. Costul serviciilor de curierat/poştale este suportat de către solicitant”, informează ITM Caraș Severin.
|
Comentarii articol (2)