Efectele „Ordonanței-trenuleț” se vor vedea în buzunarul angajaților vizați de măsurile cuprinse într-aceasta abia din februarie, când vor primi salariile pe luna ianuarie, prima afectată de noile măsuri. Până atunci va trebui actualizată și versiunea electronică a formularului 112. Citește articolul
Eliminarea facilităților fiscale pentru IT, construcții și agro-alimentar de la 1 ianuarie va însemna în multe cazuri (poate chiar cele mai multe) o diminuare a veniturilor nete. Singurii protejați de impactul ordonanței adoptate de Guvern la final de an sunt cei care și-au negociat clauze de garantare a netului, clauze care-i obligă pe angajatori să suporte impactul eliminării facilităților fiscale. Altfel, angajatorii își pot ajuta angajații, dacă își permit asta, prin renegocierea salariului brut astfel încât acesta să nu fie afectat de recentele măsuri. Citește articolul
Facilitățile fiscale stabilite pentru salariații din IT, construcții și agroalimentar sunt eliminate complet începând cu veniturile aferente lunii ianuarie 2025, conform unei ordonanțe recent oficializate. Astfel, acești salariați datorează integral taxele salariale, nu în cuantum redus, deși facilitățile trebuiau să se aplice până în 2028. Citește articolul
Aplicarea facilităților fiscale în zona IT presupune necesitatea ca angajatorii să dețină la dosarul personal al salariaților noi documente care să demonstreze corectitudinea aplicării acelor facilități. Ideal ar fi ca orice opțiune dată de angajat să fie asumată prin semnătură olografă, dacă acesta nu deține semnătură electronică. Totodată, pentru a răspunde reticenței de care se pot lovi uneori angajatorii în răspunsurile salariaților, e importantă informarea acestora asupra impactului pe care o opțiune sau alta o are asupra venitului său net. Citește articolul
În situațiile în care salariații IT-iști obțin venituri în perioadele în care au contractele de muncă suspendate, reprezentanții Camerei Consultanților Fiscali (CCF) sunt de părere că aceștia trebuie să beneficieze, pentru sumele respective, de scutirea limitată de impozit pe venit. În acest sens, CCF a obținut recent o confirmare a interpretării de la Ministerul Finanțelor (MF). Citește articolul
OUG nr. 115/2023 aduce clarificări privind aplicarea facilităților fiscale pentru angajații din sectoarele speciale. Aceasta se referă la aplicarea scutirii de impozit și a procentului redus de CAS în cazul în care angajatul trece de la un angajator la altul în timpul aceleiași luni. De asemenea, OUG-ul aduce modificări și în privința opțiunii pentru plata integrală a CAS, stabilind că angajatorul poate decide regulile privind opțiunea și revenirea asupra opțiunii prin regulament intern sau un document separat. Aceste prevederi se aplică începând cu veniturile lunii ianuarie 2024 însă. Citește articolul
În urma modificărilor recente privind taxarea activității salariale a IT-iștilor, adică a persoanelor fizice care creează programe pentru calculator, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a publicat marți un ghid cu clarificări. Citește articolul
Vestea că angajații din IT nu mai pot beneficia pe toate contractele de facilități fiscale - cel mai important, beneficiul scutirii de impozit - îi va împinge pe angajatori, în următoarea perioadă, să-i mai întrebe o dată pe angajați dacă își declară funcția de bază în acea unitate. De aici și până la a cere informații despre alți angajatori sau alte contracte e o cale nu foarte lungă. Angajatorul nu are o bază legală pentru a cere astfel de informații, iar dacă nu primește un răspuns înapoi de la angajat, poate să considere că nu mai poate aplica facilitățile fiscale acelui angajat pentru că, cel mai probabil, el/ea și-a declarat funcția de bază în altă parte. Citește articolul
Eforturile de a atrage și reține angajații pe o piață a muncii tot mai competitivă sunt amplificate în ultimii ani de presiunea inflației asupra bugetelor de salarii și de perspectiva schimbărilor legislative pe care le planifică guvernul. Citește articolul