După ce au venit modificările din Legea 296/2023 la regimul de taxare al IT-iștilor, angajaților din construcții și celor din zona agro-alimentară, iar, apoi, un ghid al Fiscului despre aplicarea facilităților fiscale în sectorul IT, avem acum în față încă un act normativ ce completează, pe ici, pe colo, regimul de taxare și aplicarea concretă a facilităților în cazul angajaților din sectoarele „speciale”.
OUG nr. 115/2023, de curând publicată în Monitorul Oficial, vine, întâi de toate, cu o clarificare necesară aplicării facilităților fiscale pentru fracțiile de lună, atunci când angajatul își schimbă, practic, funcția de bază de la un angajator la altul în cursul aceleiași luni (schimbă job-ul, mai exact) - doar că prevederea ce clarifică modul în care fiecare angajator stabilește scutirea se aplică abia începând cu veniturile lunii ianuarie 2024:
„Art. 601. - Reguli speciale privind aplicarea scutirii de la plata impozitului pe venit: Prin excepţie de la prevederile art. 60 pct. 2, pct. 5 lit. c) şi pct. 7 lit. c), în situaţia în care, în cursul aceleiaşi luni, persoana fizică realizează venituri din salarii şi asimilate salariilor pentru o fracţie din lună, la funcţia de bază, la unul sau, după caz, la mai mulţi angajatori succesiv, pentru aplicarea scutirii, fiecare angajator stabileşte partea din plafonul de 10.000 lei lunar corespunzătoare acestei perioade şi acordă scutirea pentru venitul brut lunar realizat, în limita fracţiei din plafon astfel stabilită."
ANAF oferise recent această explicație prin ghidul publicat în noiembrie pentru taxarea în IT, dar acum avem prevederea fixată la nivel legislativ.
Clarificarea e necesară atât pentru aplicarea corectă a scutirii de impozit, cât și pentru procentul redus de CAS, acolo unde angajatul beneficiază de el pentru că nu a optat pentru plata integrală a celor 25%.
Dacă tot suntem la procentul redus de CAS, ne amintim că legiuitorul a decis recent să-i scutească, de principiu, pe angajații IT de procentul integral de CAS (25%), urmând ca ei să nu mai contribuie, până la final de 2028, la Pilonul II de pensii. Asta înseamnă că, odată cu Legea nr. 296/2023, IT-iștii plătesc doar 20,25% la CAS și nimic la Pilonul II. Doar cei care doresc să contribuie în continuare la pilonul de pensii private pot să facă o cerere expresă și să-i confirme astfel angajatorului să le vireze lunar procentul integral prin D112, adică 25%.
A fost una dintre modificările vehement criticate în spațiul public și, totodată, una dintre prevederile care au ridicat numeroase semne de întrebare apropo de aplicare - ANAF a oferit însă niște exemple de calcul și, astfel, a clarificat aplicarea scutirii de impozit și de o parte din CAS: cei care au venituri peste plafonul de 10.000 de lei stipula în Cod nu beneficiază pentru partea ce depășește 10.000 de lei de nicio facilitate fiscală - plătesc și CAS integral și impozit. Aici, calculul taxelor prespune segmentarea salariului și aplicarea facilităților pe partea de până la 10.000 de lei și calcularea distinctă a taxelor pe partea ce depășește.
Merită să citești: IT-iștii ar trebui să primească scutirea de impozit și pentru sumele încasate în timpul concediilor medicale. CCF cere confirmarea MF
Ce noutăți aduce recenta ordonanță în privința scutirii parțiale de CAS?
Aici, noutatea din OUG 115 îi vizează nu doar pe IT-iști, ci și pe angajații din construcții și agricultură care sunt îndrituiți la aplicarea facilităților fiscale: Guvernul a decis să reorganizeze prevederile în situația opțiunii pentru plata procentului integral de CAS și le-a plasat pe toate la un loc, în art. 1385, stabilind că se poate reveni ulterior asupra opțiunii de plată, dar și că regulile privind opțiunea și revenirea asupra opțiunii trebuie stabilite de angajatori prin regulament intern sau, după caz, prin alt document intern al angajatorului; aplicarea e tot începând cu veniturile aferente lunii ianuarie 2024.
Noul articol se aplică însă începând cu veniturile lunii ianuarie 2024.
Art. 1385. - Prevederi specifice activităţii de creare de programe pentru calculator, sectorului construcţii, sectorului agricol şi industriei alimentare 01/01/2024
(1) Prin excepţie de la prevederile art. 1381 alin. (1) şi (2), art. 1382 alin. (1) şi (2) şi art. 1384 alin. (1) şi (2), persoanele fizice care realizează venituri din salarii şi asimilate salariilor din domeniile respective pot opta pentru plata contribuţiei datorate la fondul de pensii administrat privat. (2) Opţiunea se depune în scris, la angajator, acesta reţinând contribuţia aferentă potrivit prevederilor legale, începând cu veniturile lunii următoare celei în care s-a înregistrat opţiunea. (3) Persoanele fizice prevăzute la art. 60 pct. 2, 5 şi 7 pot renunţa la opţiunea exprimată potrivit prevederilor alin. (2), prin depunerea unei solicitări în scris la angajator. Aceasta se aplică începând cu veniturile aferente lunii următoare depunerii solicitării. (4) Regulile privind aplicarea prevederilor alin. (2) şi (3) se stabilesc de angajator prin regulamentul intern sau, după caz, prin alt document intern emis de acesta. (5) Prevederile art. 601 se aplică în mod corespunzător în vederea determinării veniturilor din salarii şi asimilate salariilor pentru care se aplică cota redusă prevăzută la art. 1381 alin. (1), art. 1382 alin. (1) sau art. 1384 alin. (1). |