Recent, în Monitorul Oficial a fost publicată o decizie a Curții Constituționale a României (CCR) prin care s-a stabilit că protecția acordată părinților care beneficiază de indemnizația de inserție este constituțională și nu încalcă principiul egalității sau dreptul de acces liber la justiție. Decizia a fost luată ca urmare a unui apel formulat de o companie care a contestat interdicția de a concedia un angajat aflat în această situație. Citește articolul
O firmă de contabilitate a fost amendată de către inspectorii Autorității Naționale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP), cu o sumă reprezentând echivalentul a 10.000 de euro, pentru încălcarea Regulamentului (UE) 2016/679 (GDPR). Sancțiunea a venit ca urmare a modului neglijent în care firma respectivă a gestionat datele de acces la platforma Revisal (registrul general de evidență a salariaților). Citește articolul
Codul muncii, Legea sănătății și securității în muncă (SSM), precum și Legea ce guvernează activitatea Inspecției Muncii vor fi completate cu prevederi în contextul ratificării unei convenții în materie de prevenire a violenței și hărțuirii în relațiile de muncă. Vorbim de impunerea unor noi obligații, dar și de drepturi pe care angajații - victime ale diferitelor forme de hărțuire sau violență la locul de muncă le vor avea în curând, precum dreptul la modificarea locului/felului muncii ori la oferirea unor libere plătite. Angajatorii vor trebui să respecte noile prevederi, riscând altfel amenzi de până la 10.000 de lei. Citește articolul
Având în vedere creșterea numărului de cazuri de îmbolnăvire prin gripă și depășirea mediei față de sezoanele anterioare, autoritățile sanitare au instituit starea de alertă epidemiologică determinată de gripă. De aceea, Ministerul Sănătății a publicat o serie de recomandări destinate angajatorilor, administratorilor de școli și populației, în general, pentru prevenirea și limitarea îmbolnăvirilor cu gripă și alte infecții virale respiratorii. Citește articolul
Conform legii, angajatorii cu cel puțin 50 de angajați au obligația de a angaja persoane cu dizabilități într-un procent de minimum 4%, altfel fiind obligați să plătească o contribuție la fondul de handicap. Începând din ianuarie 2025, pentru a se asigura de un minim efort privind angajarea unor astfel de persoane, Guvernul a impus noi obligații pentru acești angajatori: ei vor trebui să solicite sprijinul a cel puțin trei ONG-uri care oferă servicii pentru persoanele cu dizabilități în ideea ca acestea să-i ajute să ajungă la persoanele care s-ar potrivi pentru posturile vacante și să trimită până la 31 ianuarie o raportare privind situația angajărilor pe anul precedent. Un act normativ ce detaliază cum vor trebui bifate noile obligații a fost recent publicat: Citește articolul
Ca să evite problemele la eventualele controale ale Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), angajatorii ar trebui să fie atenți la unele aspecte legate de contribuția la fondul de handicap, atenționează specialiștii de la EY România. Contribuția la fondul de handicap s-a numărat printre principalele chestiuni verificate de inspectorii ANAF în 2024. Citește articolul
În cursul anului 2024 au apărut multiple noutăți importante din domeniul taxelor care au o legătură directă cu angajatorii. Dacă unele dintre ele vizează TVA-ul, majoritatea vizează taxele salariale plătite de firme pentru angajații lor. Iată ce este bine de reținut: Citește articolul
Facilitatea ce constă într-o sumă netaxabilă se aplică inclusiv în cazul salariaților cu normă parțială, însă într-un mod diferit față de cum se aplică salariaților cu normă întreagă. Măsura se aplică și în 2025, așa cum a decis recent Guvernul. Astfel, pentru angajații part time, angajatorii plătesc contribuții majorate la pensii (CAS) și sănătate (CASS) ca pentru un salariu brut de 3.750 lei, nu ca pentru salariul minim brut de 4.050 lei, așa cum ar fi normal. Citește articolul
Activitatea pe care o prestează judecătorii în condiţiile existenței unei scheme incomplete de personal nu constituie muncă suplimentară și nici nu poate fi remunerată ca atare, a clarificat Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ) printr-o decizie publicată joi în Monitorul Oficial. Munca suplimentară este doar cea prestată în afara duratei normale a timpului de muncă săptămânal. Citește articolul
Începând cu ianuarie 2025, avem un salariu minim brut pe țară de 4.050 lei, ceea ce înseamnă că angajatorii au costuri majorate cu taxele salariale, chiar dacă până la urmă a fost prelungită facilitatea ce constă într-o sumă netaxabilă de 300 de lei. Până în ultimele momente ale anului trecut, existau două scenarii posibile pentru taxele salariale aplicabile din ianuarie, deoarece Guvernul a oficializat prelungirea sumei netaxabile în ultimul număr din 2024 al Monitorului Oficial. Citește articolul