Persoanele aflate în căutarea unui loc de muncă trebuie să fie conștiente de limitele legale și rezonabile ale unei probe de lucru, precum și ale verificării prealabile înainte de semnarea contractului de muncă. Conform constatărilor prezentate recent de un inspectorat teritorial de muncă (ITM) în urma controalelor efectuate, unii angajatori profită de lipsa de informare a viitorilor angajați și se folosesc de munca acestora în afara cadrului legal, sub pretextul verificării aptitudinilor. Citește articolul
Românii care lucrează în străinătate și se confruntă cu probleme la locul de muncă au la dispoziție mai multe opțiuni pentru a-și proteja drepturile. Inspectoratul Teritorial de Muncă (ITM) Caraș-Severin a transmis recent un comunicat în care reamintește că, în cazul unui conflict de muncă cu angajatorul, salariații pot apela la autoritățile competente sau pot solicita sprijinul misiunilor diplomatice ale României. Citește articolul
Întâlniți tot timpul în trafic, indiferent de vremea de afară, uneori neatenți, alteori stresați, deseori deranjați. De multe ori criticați, viața cotidiană ar fi mai dificilă fără ei. Livratorii pe scutere ori biciclete ne ajută să economisim ceva ce ne lipsește din ce în ce mai mult: timpul. Care este regimul de angajare al curierilor, care sunt obligațiile angajatorilor privind siguranța și sănătatea lor în muncă, sunt întrebări pe care avocatnet.ro le-a adresat Inspecției Muncii (IM), cu un focus special pe utilizarea motocicletelor/scuterelor, dar și pe siguranța alimentară pe care o presupune activitatea livratorilor. Citește articolul
Având în vedere creșterea numărului de cazuri de îmbolnăvire prin gripă și depășirea mediei față de sezoanele anterioare, autoritățile sanitare au instituit starea de alertă epidemiologică determinată de gripă. De aceea, Ministerul Sănătății a publicat o serie de recomandări destinate angajatorilor, administratorilor de școli și populației, în general, pentru prevenirea și limitarea îmbolnăvirilor cu gripă și alte infecții virale respiratorii. Citește articolul
În 2024, regimul legal al tichetelor de masă a fost modificat prin două schimbări importante, care se aplică și în 2025. Iată ce trebuie să știe angajatorii despre acordarea acestui beneficiu și reglementările fiscale ce le vizează. Citește articolul
Anul care se apropie de final ne-a adus o serie de decizii importante pentru angajatori și raporturile de muncă, date de Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ) Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE). Printre subiectele vizate se numără clarificări privind sporurile, folosirea înregistrărilor în procesele pe conflicte de muncă, termenul de preaviz la concediere, munca suplimentară, dar și evidența muncii. Retrospectiva acestor decizii, în articolul de azi: Citește articolul
Mulți angajați, mai ales la început de carieră, se confruntă cu situația în care promisiunile făcute la interviu nu se concretizează, iar unul dintre cele mai frecvente exemple este mărirea salarială după o anumită perioadă. De ce unele promisiuni rămân doar vorbe și ce poate face un angajat când se află într-o astfel de situație? Este esențial să știm ce trebuie să conțină un contract de muncă pentru ca toate acordurile, inclusiv cele legate de salariu și beneficii, să fie valabile și protejate legal. Citește articolul
Salariații care se confruntă cu situații neprevăzute legate de familie, și anume îmbolnăvirea sau accidentarea unei rude, pot absenta de la locul de muncă până la 10 zile pe an, potrivit Codului muncii, dar doar după ce-și anunță angajatorul, aceste libere urmând să fie recuperate apoi. Citește articolul
O chestiune la care cu siguranță mulți din noi reflectăm este legată de ce se va întâmpla cu adresa noastră profesională de e-mail dacă plecăm din instituția/compania care ne-a angajat. Pentru a avea o imagine clară asupra situației, este nevoie să aflăm, mai întâi, ce este adresa profesională, dar și ce norme se pot aplica în vederea blocării/dezactivării acesteia? Citește articolul
Cel mai folosit beneficiu de până acum, respectiv tichetele de masă, a fost detronat, potrivit unui studiu recent, de zilele de concediu de odihnă acordate în plus. Fie că cele acordate peste numărul minim prevăzut de Codul muncii se dau tuturor angajaților sau doar celor care au o anumită vechime în muncă, ele trebuie să se regăsească în documentele de muncă. Citește articolul