Persoanele aflate în căutarea unui loc de muncă trebuie să fie conștiente de limitele legale și rezonabile ale unei probe de lucru, precum și ale verificării prealabile înainte de semnarea contractului de muncă. Conform constatărilor prezentate recent de un inspectorat teritorial de muncă (ITM) în urma controalelor efectuate, unii angajatori profită de lipsa de informare a viitorilor angajați și se folosesc de munca acestora în afara cadrului legal, sub pretextul verificării aptitudinilor. Citește articolul
Românii care lucrează în străinătate și se confruntă cu probleme la locul de muncă au la dispoziție mai multe opțiuni pentru a-și proteja drepturile. Inspectoratul Teritorial de Muncă (ITM) Caraș-Severin a transmis recent un comunicat în care reamintește că, în cazul unui conflict de muncă cu angajatorul, salariații pot apela la autoritățile competente sau pot solicita sprijinul misiunilor diplomatice ale României. Citește articolul
Firmele pot soluționa temporar deficitul de personal încheind contracte de prestări servicii cu penitenciare. Acest aranjament permite angajarea deținuților, fără a implica taxe suplimentare pentru companii. Avantaje există pentru ambele părți, cu beneficii atât sociale, cât și economice. Citește articolul
Firmele care se confruntă cu criză de angajați au la îndemână și o altă soluție, decât ”importul” de personal din afara țării: contractarea deținuților. Munca deținuților nu este supusă taxelor salariale aferente unui angajat, ea fiind contractată ca serviciu prestat de penitenciarul unde aceștia își ispășesc pedeapsa. Citește articolul
Persoanele condamnate pentru infracțiuni sexuale și care sunt luate în evidență în Registrul agresorilor sexuali vor fi obligate să informeze organele de poliție despre angajatorul lor și să anunțe orice schimbare a locului de muncă, potrivit unei propuneri legislative care a fost adoptată azi la Senat, primă Cameră sesizată. Totodată, propunerea clarifică interdicția de angaja în anumite locuri (la stat și la privat) persoanele din registru sau de a încheia contracte de voluntariat cu acestea. Inițiatorii propunerii legislative spun că în puținii ani de funcționare a Legii 118/2019, s-a observat că angajatorii vizați de lege încă nu sunt conștienți de riscuri și că nu există un mecanism eficient prin care să fie informați despre infracțiunile angajaților existenți. Citește articolul
Dacă un candidat îți spune că vrea să vină însoțit în procesul de recrutare, cel puțin când e vorba de discutarea elementelor esențiale ale raportului de muncă, primul impuls n-ar trebui să fie acela de a-l refuza, ci de a întreba de calitatea însoțitorului. Legea îi dădea dreptul candidatului să vină chiar și cu mama sau cu tata la interviurile de angajare, dar acum câțiva ani a fost modificată pentru a înlocui „terțul oarecare” cu „un terț cât de cât calificat”. Citește articolul
Companiile care vor să încadreze străini în muncă pot acum să obțină, la cerere, direct online avizul de angajare sau detașare emis în format electronic de către unitățile teritoriale ale Inspectoratului General pentru Imigrări (IGI), potrivit unei ordonanțe publicate săptămâna trecută în Monitorul Oficial. Citește articolul
Orice salariat trebuie să beneficieze de o perioadă de repaus anual, de cel puțin 20 de zile și să-și poată exercita acest drept în mod efectiv, deci nu pot exista limitări, condiționări sau renunțări cu privire la concediul de odihnă anual. Dacă am considera că toți angajatorii respectă cu strictețe dispozițiile Codului muncii și fac programarea concediilor de odihnă pentru anul următor până la finalul anului curent, cu consultarea colectivă sau individuală a salariaților, după caz, sigur ne întrebăm la un moment dat ce facem în cazul angajărilor noi. Cu alte cuvinte, cum se dobândește dreptul la concediu de odihnă în cazul noilor angajați: puțin câte puțin sau după aproape un an de muncă? Citește articolul
Deficitul de forță de muncă și de competențe reprezintă principala îngrijorare a companiilor din România, fiind considerat cel mai mare risc care, în următorul deceniu, ar putea afecta negativ rentabilitatea industriei în care acestea activează, conform sondajului PwC CEO Survey 2023. Citește articolul
În lumea de business, caracterizată de un ritm alert, știrile circulă repede, iar o reputație construită în ani poate fi distrusă în câteva ore. Cunoașterea membrilor echipelor, a clienților și a partenerilor de afaceri și, pe de altă parte, construirea încrederii în relația cu fiecare dintre aceștia sunt aspecte-cheie pentru siguranța și integritatea afacerii, pentru că permit factorilor de decizie să ia hotărâri în cunoștință de cauză și să identifice prompt potențialele riscuri. De aceea, verificările de fond s-au dovedit vitale în prevenirea fraudei în contexte diverse, precum recrutarea, tranzacțiile financiare și relația cu clienții și cu partenerii de afaceri. Dar care sunt cele mai frecvente prejudecăți legate de acestea? Citește articolul