Instituția a răspuns la întrebările avocatnet.ro privind reglementările și controalele din domeniul curieratului, evidențiind responsabilitățile angajatorilor în ceea ce privește angajarea livratorilor, inclusiv a celor străini, și asigurarea condițiilor de siguranță și sănătate pentru lucrători, mai ales pentru cei care utilizează motociclete sau scutere. Controalele au relevat neconformități precum echipamente tehnic defecte, lipsa verificărilor medicale și instruirii adecvate a angajaților. Angajarea străinilor se face conform legislației specifice, iar angajatorii au obligația de a asigura echipamente de protecție și instruiri corespunzătoare, inclusiv în condiții meteorologice nefavorabile.
1. Inspecția Muncii (sau unități subordonate) a efectuat controale la companii înregistrate cu activități de curierat/delivery cu specificul enunțat mai sus și ce nereguli au fost identificate?
IM: ”Având în vedere că, în timpul executării serviciilor de livrare la domiciliu a unor produse alimentare, curierii sunt expuși la riscuri majore induse de aglomerația urbană, ceea ce poate conduce la evenimente cu consecințe grave, activitatea de prevenire a acestor accidente este o problemă care trebuie să primeze, având în vedere numărul de vehicule implicate, avântul luat de activitatea de livrare la domiciliu.
Inspecția Muncii efectuează în mod constant acțiuni de control pentru verificarea modului în care se respectă prevederile legale de securitate și sănătate în muncă la societățile care au această activitate de curierat de mărfuri.
Principalele neconformități identificate în timpul acțiunilor de control au fost: punerea la dispoziția lucrătorilor a unor echipamente de muncă (motociclete/scutere) având probleme tehnice, angajarea unor persoane fără verificarea stării de sănătate care să corespundă sarcinii de muncă pe care urmează să o execute, lipsa instruirii lucrătorilor cu instrucțiuni proprii specifice sarcinii de muncă și instrucțiuni privind circulația pe drumurile publice, dispunerea sarcinilor de muncă fără a se ține cont de condițiile meteo (temperaturi extreme).
Unele inspectorate teritoriale de muncă (instituții aflate în subordinea Inspecției Muncii) au avut incluse în planul de control și au efectuat controale la companii care desfășoară activitate în domeniul codificat prin Cod CAEN 5320 - Alte activități poștale și de curier. În trecutul apropiat nu a fost organizată o campanie națională concentrată doar pe acest domeniu de activitate”.
2. Care este regimul în care curierii/livratorii sunt angajați de către companiile din domeniu?
IM: ”Curierii/livratorii sunt angajați de către companiile din domeniu în conformitate cu prevederile Codului muncii, prin încheierea unui contract individual de muncă. În situațiile în care inspectorii de muncă au constatat nerespectarea dispozițiilor legale cu privire la angajare, au aplicat sancțiunile prevăzute de lege sau/și au dispus măsuri obligatorii pentru punerea în legalitate.
Prestarea activității de curier/livrator sub altă formă legală decât contractul individual de muncă (spre exemplu, ca persoană fizică autorizată) nu intră în competența IM/ITM”.
3. În mod specific, care este regimul de angajare a lucrătorilor străini?
IM: ”Angajarea lucrătorilor străini se face în conformitate cu prevederile OG 25/2014 privind încadrarea în muncă și detașarea străinilor pe teritoriul României și pentru modificarea și completarea unor acte normative privind regimul străinilor în România, cu modificările și completările ulterioare.
Astfel, potrivit art. 3 alin. 1, străinii cu ședere legală pe teritoriul României pot fi încadrați în muncă în baza avizului de angajare obținut de angajatori în condițiile legii, excepție făcând străinii din categoriile prevăzute la alineatul 2 al aceluiași articol.
Conform art. 4 alin. 1 din același act normativ, avizul de angajare se eliberează de către Inspectoratul General pentru Imigrări la cererea angajatorului dacă sunt îndeplinite condițiile generale și speciale prevăzute de actul normativ menționat, în funcție de tipul de lucrător”.
4. Deplasarea pe motocicletă/scuter presupune anumite specificități și riscuri. Care sunt obligațiile companiilor în această privință? Care sunt echipamentele pe care o firmă trebuie să le asigure unui livrator moto?
IM: ”Angajatorul are obligația de a asigura securitatea și sănătatea lucrătorilor în toate aspectele legate de muncă. De asemenea, angajatorul are obligația de a identifica riscurile proprii sarcinii de muncă a livratorilor și, în funcție de acestea, să asigure dotarea lucrătorilor cu echipamente individuale de protecție adecvate”.
5. Care sunt obligațiile companiilor legate de scuteriștii și bicicliștii care lucrează pentru ele, în condiții de vreme nefavorabilă (frig/cald)?
IM: ”În cazul în care livratorii/curierii efectuează sarcini de muncă în condiții meteo nefavorabile, angajatorii sunt obligați să respecte și prevederile din OUG 99/2000 - privind măsurile ce pot fi aplicate în perioadele cu temperaturi extreme, pentru protecția persoanelor încadrate în muncă”.
6. Care sunt obligațiile de instruire a livratorilor în vederea asigurării legate de cunoașterea regulilor de circulație și siguranță rutieră, mai ales în contextul în care mulți dintre acești lucrători nu cunosc nici măcar limba engleză, româna ieșind clar din discuție?
IM: ”Angajatorul trebuie să asigure condiții pentru ca fiecare lucrător să primească o instruire suficientă și adecvată în domeniul securității și sănătății în muncă, în special sub formă de informații și instrucțiuni de lucru, specifice locului de muncă și postului.
La instruirea personalului în domeniul securității și sănătății în muncă vor fi folosite mijloace, metode și tehnici de instruire, cum ar fi: expunerea, demonstrația, studiul de caz, vizionări de filme, diapozitive, proiecții, instruire asistată de calculator”.
7. Cine trebuie să se asigure că scuteriștii de altă naționalitate dețin dreptul de a conduce o motocicletă/scuter? Ce verificări se fac în acest sens?
IM: ”Angajatorii care dețin și pun la dispoziția lucrătorilor echipamente de muncă (motociclete/scutere) trebuie să verifice dacă lucrătorul deține un permis valabil necesar conducerii acestui tip de echipament de muncă destinat circulației pe drumurile publice și este apt din punct de vedere medical pentru efectuarea acestei sarcini de muncă.
Menționăm faptul că lucrătorii de altă naționalitate au aceleași drepturi și obligații ca și lucrătorii români”.
8. Acești lucrători se află în permanent contact cu persoane/obiecte/alimente? Care sunt reglementările legate de siguranța sănătății acestora, cât și a celorlalți, și care sunt atribuțiile ITM în acest sens?
IM: ”Angajatorii au obligația să respecte reglementările privind supravegherea sănătății lucrătorilor așa cum sunt prevăzute în HG 355/2007. Inspectorii de muncă din cadrul Inspectoratelor Teritoriale de Muncă verifică dacă angajatorii sunt în posesia unei evaluări a riscului asupra sănătății lucrătorilor. De asemenea, verifică dacă angajatorii dețin fișa de identificare a factorilor de risc, fișa de aptitudine, avizul psihologic în termenul de valabilitate a lucrătorilor care efectuează sarcini de muncă specifice livratorilor”.
9. Majoritatea scuterelor conduse de livratori par a fi într-o stare tehnică precară, cu referire la lumini, frâne, cauciucuri, fapt care poate periclita atât sănătatea livratorilor, cât și a participanților la trafic. Ce s-a întreprins în acest sens, din punct de vedere al atribuțiilor inspectoratelor muncii?
IM: ”Inspectorii de muncă verifică dacă angajatorii care dețin și pun la dispoziția lucrătorilor echipamente de muncă (motociclete/scutere) asigură echipamente de muncă fără pericol pentru securitatea și sănătatea lucrătorilor. Aceste obligații ale angajatorilor sunt prevăzute în Legea 319/2006 a securității și sănătății în muncă, la art. 13 lit. q) și în HG 1.146/2006, privind cerințele minime de securitate și sănătate pentru utilizarea în muncă de către lucrători a echipamentelor de muncă, la art. 3 alin. 1”.